A akby skrev:
Snyggt. Ett roligt sätt att ta bort gammal färg och rost är elektrolys. Ett bad i plastbalja med tex bikarbonat och en batteriladdare. Metallen blir jättefin. Finns en del att läsa om det
Been there, done that 😀

Har dock mest använt metoden på större detaljer och använde då kaustiksoda, men ska testa med bikarbonat också - betydligt trevligare att handskas med än sodan.

Elektrolyskärl med röda kablar anslutna till ett batteriladdare och en stång i en hink med lösning, mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rostiga metallgångjärn på ett vitt underlag, med ett svart och ett mestadels reviderat för att testa bikarbonat för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Been there, done that 😀

Har dock mest använt metoden på större detaljer och använde då kaustiksoda, men ska testa med bikarbonat också - betydligt trevligare att handskas med än sodan.

[bild][bild]
Ja jag tror att huvudsaken är att strömmen kan vandra i vattnet. Jag har kört med vanligt salt också. Det funkar.
 
  • Gilla
Ragnar Östberg
  • Laddar…
Vanlig ättika tycker jag funkar bra, går att köpa på dunk för relativt lite pengar. Sen återanvända. Resterna går till och med använda som bets men tycker det ser rätt fult ut.

Metallen mörknar dock, så lite smaksak om man vill det. Sen bör man neutralisera med bakpulver och diska av.
 
W
M M85 skrev:
Hänger du upp bågarna så du kan måla båda sidor samtidigt eller tar du en sida i taget?

Har precis påbörjat min målning och inser att det kommer många dagar om jag bara kan måla en sida åt gången….

Funderar på skruva fast gångjärn i väggen o hänga på, alt skruva upp 2 galgar i taket.
Det räcker med två spikar i väggen. Knipsa av spikhuvudena och bocka spikarna 90 grader.
 
C
För vad det är värt brukar jag låta bågen ligga ner tills kittet har härdat ordentligt. Vet inte om det är fel på min teknik, men även om glasen är fixerade så tycker jag det tenderar att röra sig lite när man ställer bågen på högkant så att kittet "krusar" sig lite.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För vad det är värt brukar jag låta bågen ligga ner tills kittet har härdat ordentligt. Vet inte om det är fel på min teknik, men även om glasen är fixerade så tycker jag det tenderar att röra sig lite när man ställer bågen på högkant så att kittet "krusar" sig lite.
Hur länge väntar du då? Min bild är att det tar rätt lång tid tills det har härdat ”ordentligt”.
De gånger jag fått krusningar är nog främst när jag inte målat direkt efter kittning.
 
C
krillek krillek skrev:
Hur länge väntar du då? Min bild är att det tar rätt lång tid tills det har härdat ”ordentligt”.
Jepp, flera veckor... 😕
Så väldigt opraktiskt. Krusningar kanske inte är rätt ord, men att det blir deformationer i den omsorgsfullt framarbetade finishen på kittningen.
 
Fixera glasen med klossar så slipper du att dom rör på sig.
Framförallt på större glas är det extra viktigt att man sätter klossar rätt.
 
D Ddd999 skrev:
Fixera glasen med klossar så slipper du att dom rör på sig.
Framförallt på större glas är det extra viktigt att man sätter klossar rätt.
På vanliga små fönster funkar det skapligt med bitar av en tändsticka mellan glas och båge innan man stiftar fast glaset
 
C
D Ddd999 skrev:
Fixera glasen med klossar så slipper du att dom rör på sig.
Säkert det jag misslyckas med. Är lite försiktig med klossandet då jag inte vill att glaset skall komma i spänn (vid kittningen eller i framtiden).
 
Målar min första båge (och första gången jag målar med linolja också). Har strykt två ggr o ska stryka en gång till, jag vill gärna ha en täckande & tålig finish åt alkydolja/jotun lady, blir det så med fler strykningar?
Slipar ni lätt mellan strykningarna med typ 180-240?

Har lite begränsat med tid (småbarn o många fönster) så får ge upp tankarna på helt perfekt resultat….

På insidan av bågen mot rummet målar jag med Ottosson antikvit som ska ha lite mer glans (bilden).
 
  • Fönsterbåge målad med antikvit linoljefärg, stående på arbetsbänk med verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
En annan fråga - stryker ni hela bågen 3 ggr, alla trädelar, även insidan? Har hört att man inte ska/bör? stryka insidan (som är mellan glasen) för att fukten ska kunna ventileras, dvs man målar bara 3ggr den delen som syns när fönstret är ihopkopplat? Den delen som inte syns räcker det med att grunda 1 ggr.

Så var det gjort på ett av våra gamla fönster jag håller på med nu…
 
Hej @M85!
Om du vill ha "perfekt" slät yta behöver du spackla och slipa så det blir slätt. (Kanske sickla bågen?)
Det går utmärkt att själv blanda ett lagom mjukt spackel med vanligt linoljekitt och en skvätt linolja om du inte vill köpa speciellt linoljespackel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kör ni linoljespackel eller funkar det bra med vanligt snickerispackel o sen måla med linolja? Jag provade med linoljespackel men var inte riktigt lika lättarbetat som vanligt spackel
 
M M85 skrev:
Målar min första båge (och första gången jag målar med linolja också). Har strykt två ggr o ska stryka en gång till, jag vill gärna ha en täckande & tålig finish åt alkydolja/jotun lady, blir det så med fler strykningar?
Slipar ni lätt mellan strykningarna med typ 180-240?
Ser ut att täcka lite dåligt men du kanske stryker väldigt tunt? Ett tredje varv gör nog susen. Själv stryker jag sällan mer än två gånger men jag är nog kanske också lite mera frikostig med färgen utan att för den skull måla för tjockt. Wibo och E&C som jag använder beter sig lite annorlunda och täcker bra redan efter två varv. Lite mattare färg brukar vara lite mera förlåtande när det gäller att visa skavanker i underlaget än en högblank, men all linoljefärg mattas väl ner med tiden.

Om ytan känns lite knottrig slipar jag väldigt lätt men oftast behövs inte det.
M M85 skrev:
En annan fråga - stryker ni hela bågen 3 ggr, alla trädelar, även insidan? Har hört att man inte ska/bör? stryka insidan (som är mellan glasen) för att fukten ska kunna ventileras, dvs man målar bara 3ggr den delen som syns när fönstret är ihopkopplat? Den delen som inte syns räcker det med att grunda 1 ggr.
Jag målar in och utsida inklusive sidorna mellan kopplade bågar lika många gånger men är noggrann med att det inte får blir "vallar" vid kanter/hörn just för att minska risken att bågarna klibbar mot varandra eller mot karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.