55 307 läst ·
98 svar
55k läst
98 svar
Renovera fönster - Steg för steg...
Skruv utomhus kör jag uteslutande förzinkad (FZB) och numera väljer jag även hörnjärn och gångjärn, där de gamla är bortom räddning, förzinkade för att minska risken för rostgenomslag. I de fall jag vill återanvända befintliga gamla järnbeslag brukar jag rostskydda med Isotrol rostskyddsfärg i sprayburk.
https://www.byggfabriken.com/farg-o...product/438-213-isotrol-klarlack-grund-spray/
https://www.byggfabriken.com/farg-o...product/438-213-isotrol-klarlack-grund-spray/
Länge sen den här tråden uppdaterades men eftersom jag börjat fixa fönstren på en av ekonomibyggnaderna för några veckor sen kanske det kan vara dags. Förutsättningarna för de fönster jag jobbar med nu är:
Sex enkelglasfönster med två bågar i varje fönster och åtta glas i varje båge.
Delvis munblåst glas som förhoppningsvis till viss del går att rädda och resten kompletteras med gammalt munblåst glas "från lagret"
Blandade gångjärn och hörnjärn som bytts under åren men 30-40% ursprungliga handsmidda som jag hoppas kunna rädda.
Övriga "felaktiga" gångjärn, hörnjärn och beslag byts mot nytillverkade efter den gamla förlagan för enhetlighet.
En av bågarna i västläge ut mot en åker som inte fått någon kärlek på många år ser ut så här:
Sex enkelglasfönster med två bågar i varje fönster och åtta glas i varje båge.
Delvis munblåst glas som förhoppningsvis till viss del går att rädda och resten kompletteras med gammalt munblåst glas "från lagret"
Blandade gångjärn och hörnjärn som bytts under åren men 30-40% ursprungliga handsmidda som jag hoppas kunna rädda.
Övriga "felaktiga" gångjärn, hörnjärn och beslag byts mot nytillverkade efter den gamla förlagan för enhetlighet.
En av bågarna i västläge ut mot en åker som inte fått någon kärlek på många år ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar med att skrapa fram det gamla nedre gångjärnet. Förvånansvärt gott skick. Nubbarna och en skruv (!) frilagda och det går relativt enkelt att ta bort järnet. Skruven tyder på att det har monterats om och nubben är rostiga men intakta. Under järnet ser det hyggligt ut men det blir nog till att byta en del trä.
Det "nya" hörnjärnet är i princip bara skrot. Tunnt och väldigt rostigt. Gissningsvis bara monterat utan något rostskydd alls. Spelar ingen roll eftersom det inte ska återanvändas i alla fall och dessa går ju att köpa nya vid behov.
Här några varianter på de gamla järnen. Gångjärnet direkt efter demontering och redo för ett bad i såpa för att få bort färgrester. Därefter noggrann solsting med stål och mässingsborste för att få bort maximalt med rost. Jag har testat rostomvandlare men tycker inte att det fungerar särskilt bra. Om man ger sig på med borste efter behandling så kommer det ändå fram ny rost så omvandlaren verkar inte på djupet. Det blir Isotrol grund/primer istället.
Det blanka gångjärnet längst till höger är ett nytt maskintillverkat (Eskilstuna kulturbeslag) efter min förlaga.- Inte alls samma känsla som de gamla handsmidda såklart med sina naturliga variationer och den vackert filade avfasningen på kanterna men de får duga på en ekonomibyggnad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det "nya" hörnjärnet är i princip bara skrot. Tunnt och väldigt rostigt. Gissningsvis bara monterat utan något rostskydd alls. Spelar ingen roll eftersom det inte ska återanvändas i alla fall och dessa går ju att köpa nya vid behov.
Logga in
Skapa konto
Här några varianter på de gamla järnen. Gångjärnet direkt efter demontering och redo för ett bad i såpa för att få bort färgrester. Därefter noggrann solsting med stål och mässingsborste för att få bort maximalt med rost. Jag har testat rostomvandlare men tycker inte att det fungerar särskilt bra. Om man ger sig på med borste efter behandling så kommer det ändå fram ny rost så omvandlaren verkar inte på djupet. Det blir Isotrol grund/primer istället.
Det blanka gångjärnet längst till höger är ett nytt maskintillverkat (Eskilstuna kulturbeslag) efter min förlaga.- Inte alls samma känsla som de gamla handsmidda såklart med sina naturliga variationer och den vackert filade avfasningen på kanterna men de får duga på en ekonomibyggnad.
Logga in
Skapa konto
Kul tråd!
Jag tror du kan få relarivt bra patina/kännsla genom att kallhamra det nya beslaget samt fasa av kanterna. Vill man få rostskydd och mörk färg tycker jag inbränd kokt linolja fungerar bra. Hetta upp stålet med brännare, pensla på, och sen bränna på lite till vid behov. Men de kanske målas in?
Jag tror du kan få relarivt bra patina/kännsla genom att kallhamra det nya beslaget samt fasa av kanterna. Vill man få rostskydd och mörk färg tycker jag inbränd kokt linolja fungerar bra. Hetta upp stålet med brännare, pensla på, och sen bränna på lite till vid behov. Men de kanske målas in?
De gamla varierar jättemycket i storlek - både bredd och längd så det nytillverkade motsvar exakt ett gångjärn och ett hörnjärn som jag demonterade som "prototyp" som Eskilstuna utgick ifrån. Tyvärr var det i den större änden av varianterna. Hur som helst är det inget som stör (mig) när det sitter på plats och är inmålat.C cpalm skrev:
Iden är god och jag provade först att fila lite på järnen, men gav upp rätt snart så det är ett väldigt hårt stål man använt. Så här blir det med ett gammalt hörnjärn återmonterat (med nytillverkad klippspik 1 1/4") och inmålat med Engwall & Claesson linoljefärg i guldockra. (och ja, jag målar rätt långt ut på glaset på båda sidor och skär rent med rakbladsskrapa som sista moment 😅)G g.kraft skrev:Kul tråd!
Logga in
Skapa konto
Insidan på samma båge, precis målad med Wibo linoljefärg halvblank i 7% grön umbra.
Logga in
Skapa konto
Hänger du upp bågarna så du kan måla båda sidor samtidigt eller tar du en sida i taget?
Har precis påbörjat min målning och inser att det kommer många dagar om jag bara kan måla en sida åt gången….
Funderar på skruva fast gångjärn i väggen o hänga på, alt skruva upp 2 galgar i taket.
Har precis påbörjat min målning och inser att det kommer många dagar om jag bara kan måla en sida åt gången….
Funderar på skruva fast gångjärn i väggen o hänga på, alt skruva upp 2 galgar i taket.
Jag målar en sida i taget. Det tar självklart ett par dagar extra men jag har inte mer bråttom än så 😀M M85 skrev:
Ett litet sidospår. Gamla glas har naturliga defekter från tillverkningen och sen är de ofta repiga efter åratal av väder, vind, putsning med mera. Det kan jag leva med. Nu har jag dock ett antal riktigt gamla tunna grönaktiga glas med märkliga skador som jag helst skulle vilja få bort eller tona ner. Någon som har tips om vad de kan bero på och om det går att göra något åt?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Det räcker med ett par spikar att hänga fönstret på, jag slog i 2 spikar på gångjärnsavtånd i en regel i garaget å bockade upp dessa ,då går det lätt att måla hela fönstret oavsett väderlek
Ser fram emot att följa detta projekt
Mer bilder tack ! 
Fönstren är i lite olika stadier av färdigställande. Det första är klart, mer eller mindre i alla fall. Stubbhakar till gångjärnen ska passas in, fönsterhakar på insidan och sen foder på utsidan. Karmen var rätt risig på det här fönstret också så det blev att byta en del trä, men det gick helt ok utan att ta ur karmen.sannakse skrev:
Logga in
Skapa konto
Snyggt. Ett roligt sätt att ta bort gammal färg och rost är elektrolys. Ett bad i plastbalja med tex bikarbonat och en batteriladdare. Metallen blir jättefin. Finns en del att läsa om detkrillek skrev:
Börjar med att skrapa fram det gamla nedre gångjärnet. Förvånansvärt gott skick. Nubbarna och en skruv (!) frilagda och det går relativt enkelt att ta bort järnet. Skruven tyder på att det har monterats om och nubben är rostiga men intakta. Under järnet ser det hyggligt ut men det blir nog till att byta en del trä.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]