C Carlrobertsson skrev:
Men att vara realistisk så har vi nog en målsättning på att möjligen bo lite billigare på gården.
Är det en hobbyverksamhet utan vinstsyfte du planerar?

F fribygg skrev:
Är det en hobbyverksamhet utan vinstsyfte du planerar?
Vad är "vinst"?

Är det något fel med deltidslantbruk där vinsterna inte är så höga men som gör att vi bibehåller jordbruksmark i produktion, bra för vår beredskap, samt producerar mat till dem som bor så att de att de inte själva kan producera mat?

Ska vi importera mer mat?

Det går att skapa ett överskott från typ 10-15 tackor om man jobbar på det.
Men att försörja sig på fåren kräver fler får/större verksamhet.
God skötsel av djuren och rationellhantering gör att det blir små kostnader.

Vi skulle behöva komma upp i ca 50-60 tackor för att generera en full heltidslön, men då behöver vi aktivera mer betesmark och använda mer inomhuslokaler.

Dvs säljer slaktlamm t.ex. via Rekoringar, tar tillvara och låter bereda skinn, och säljer dessa. Producerar man dessutom renrasiga (eller genomtänkta krosningar) som avelsdjur. kan man också få ett överskott där.

Hos oss så ger varje lamm (slakt och skinn) som går till slutändamål en intäkt till fårföretaget på 2500 kr per får efter direkta kostnader som skinnberedning och kraftfoder.
Hur vi ska värdera grovfoderproduktionen blir lite intressant, eftersom vi säljer grovfoder, vilket huvudsakligen täcker våra produktionskostnader även för det foder vi använder själva.
Vi behöver dock köpa halm för ca 10.000 kr per år.

Hur man ska värdera avskriningar på traktor och andra maskiner kan ju alltid diskuteras, men även om man bor på en gård, utan att egentligen bedriva verksamhet, så behöver man nog en traktor för snöröjning och flytt av material.

Sålda avelsbaggar kan 6000-10000 per styck. men vi säljer bara någon enstaka per år.

Så hos oss innebär 30 tackor (= 50 lamm till slakt resten egen rekrytering) en intäkt på 2500 kr x 50 kronor direkt i djurhållningen = 125.000 kronor.

Och så tillkommer då ungefär lika mycket i EU-bidrag och miljöstöd, så vår fårproduktion ger samhället ca 1 ton lammkött per år, ger oss ca 125.000 i direkt avkastning från djuren samt ytterligare 125.000 kr i bidrag.

• Gilla
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Vad är "vinst"?
Anledningen att bedriva verksamhet bör vara vinst, är inte avsikten att det ska ge ett ekonomiskt överskott kan ett stallsbygge knappast vara bygglovsfritt

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Anledningen att bedriva verksamhet bör vara vinst, är inte avsikten att det ska ge ett ekonomiskt överskott kan ett stallsbygge knappast vara bygglovsfritt
Eftersom du inte har koll på de särskilda regelverken vad avser lantbruk, så råder jag dig att läsa på.

Utan EU-bidrag, utan undantagslagstiftning, och särskilda skatteregler så skulle extremt lite mat produceras i Sverige, och för den delen i Europa.

Få, mycket få, lantbruk i Sverige och inom EU är lönsamma utan de särskilda regelverken och bidragen, som finns eftersom vi faktiskt behöver mat.

Maten som säljs i butik är egentligen prissatt långt under de faktiska produktionskostnaderna på lantbruket.

Att man helst vill göra ett överskott ("vinst") stämmer generellt sett, även inom lantbruk, men vårt behov av mat är något större än vårt behov av modekläder och en hel del annan junk. Därför ser regleverken annorlunda ut för lantbruk.

Så jag återgår till frågan vad du menar med "vinst"?

Våra kostnader är lägre ärän våra inkomster inkl. bidrag per verksamhetsår, men inte sällan behöver man reparera något, gräva nya diken eller något som gör att det årets överskott blir negativt istället.
Det kan gå flera år mellan åren när det uppstår en verklig "vinst" i lantbruket.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Eftersom du inte har koll på de särskilda regelverken vad avser lantbruk, så råder jag dig att läsa på.
Är nog lämpligare att TS som funderar på att bygga läser på och funderar på om det är en driftsbyggnad i näringen eller ett stall för sina hobbydjur som är aktuellt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är nog lämpligare att TS som funderar på att bygga läser på och funderar på om det är en driftsbyggnad i näringen eller ett stall för sina hobbydjur som är aktuellt.
Det är såklart en driftbyggnad i näringen. Precis som jag skrev tidigare så är jag nöjd om det blir något billigare driftkostnad och att jag börjar tjäna pengar på gården och djurhållningen.

Jag har inte tänkt att ha fåren som sällskapsdjur, det har jag min hund till.😉

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
C Carlrobertsson skrev:
Hej,

Första inlägget på forumet som hjälpt mig så många gånger!

Vi har en äldre lada (se bifogade bilder och enkel skiss med mått). Den är i U-form och relativt stor. Skicket är blandat – stomme och konstruktion finns, men det är en äldre byggnad.

Min egen bedömning är att i princip allt virke under två meters höjd är ruttet, mer eller mindre, och behöver bytas om vi ska renovera.

Vi har haft flera olika personer på plats för att titta på ladan och får helt olika besked.
Vissa menar att det är betydligt billigare i längden att riva och bygga nytt.
Andra säger tvärtom – att det är mer ekonomiskt att renovera och anpassa det som redan finns.

Vi har tillgång till egen skog och möjlighet att leja bort sågning till sågverk, vilket påverkar kalkylen när det gäller materialkostnader.

Vår plan är att starta ett småskaligt lantbruk med:
  • får som huvudfokus
  • eventuellt några enstaka nötkreatur (fortfarande osäkra på regler kring om vi får ha detta, då vi är nya i lantbruket)
  • ladan ska användas för djurhållning

Vi är ännu inte helt klara med den exakta verksamhetsplanen, men målet är funktionell, hållbar och ekonomiskt rimlig drift i liten skala.

Det vi försöker avgöra är vad som är mest ekonomiskt och långsiktigt hållbart:
- Renovera och bygga om den befintliga ladan
eller
- Riva och uppföra en ny byggnad anpassad från början

Så, vad tror ni? 😀
Vi renoverade våran, jag är både nöjd och inte över det beslutet.
Jag gillar charmen i en gammal ladugård, men för användbarheten hade det varit tusen gånger mer värt att riva den.
Våran är 12m lång och 5m djup samt står i lutning så vi har 5 olika golvhöjder. Så det blir inga stora och bra ytor.
Få en mer öppen byggnad med plant och bra golv, tät och riktiga ytor att förvara fordon & maskiner mm.😃

• Gilla
saiter
  • Laddar…
G granskogen skrev:
Vi renoverade våran, jag är både nöjd och inte över det beslutet.
Jag gillar charmen i en gammal ladugård, men för användbarheten hade det varit tusen gånger mer värt att riva den.
Våran är 12m lång och 5m djup samt står i lutning så vi har 5 olika golvhöjder. Så det blir inga stora och bra ytor.
Få en mer öppen byggnad med plant och bra golv, tät och riktiga ytor att förvara fordon & maskiner mm.😃
Har ju blivit en hel del bra och konkreta exempel. Principen är om man gillar riktig låg timlön så är jordbruket en bra bransch och även om det är "produktion" så blir relationen till djuret definitivt mera personligt än till en hammare eller skruvdragare! 😄
Jordbruket regleras av annat lagrum än bostäder som tidigare har nämnts! Bygglov ska nog inte behövas men däremot tror jag, beroende på antalet, att ett förprövningstillstånd är krav. Det är lokala Länsstyrelsen som handhar sånt! Man kan också ringa dit för tips och råd. Överhuvudtaget så finns det även olika bidrag att söka som tex för vissa kulturraser (finns både i får och kor). LRF kan nog också bistå med tips om var man ska leta efter råd! Hushållningssällskapet är en organisation som går att anlita mot arvode! Blir mycket nya myndighetskontakter. Jordbruksverket utfärdar kraven och där hittar man också mycket information, tex minsta mått etc. Bra att göra sakerna i rätt ordning!
Lycka till och med ett jordbruk slipper ni definitivt årskortet på gymet, helt skattefri förmån!😀

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Trygghetsboendet Resele Insamlingsstiftelse har en lada på 10x40 m i två plan. Efter konstruktionsbesiktning har beslutet tagits att riva den. Vi har också fått in offert från en stomtillverkare, https://www.norrdex.com/
Kanske det är en billig och bra lösning för er.

Kolla med Jordbruksverket om Ni kan få stöd; https://jordbruksverket.se/stod

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anne-lie70 och 1 till
  • Laddar…
C Carlrobertsson skrev:
Tror du har helt rätt.

De tidigare ägarna tror jag gett sig på att sätta stolpe mellan syll och hammarband. Tyvärr så åtgärdade dom inte felet och väggen började istället tryckas inåt.

Frågan blir om det är ekonomiskt försvarbart bara. Vad tror du? Hur blev slutresultatet för er?
Har du frågat något proffs på timring vad en renovering kräver samt kostnad?
Att bevara har många fördelar om det låter sig göras.

R Risarvaren skrev:
Har du frågat något proffs på timring vad en renovering kräver samt kostnad?
Att bevara har många fördelar om det låter sig göras.
Timring är fint och ett riktigt hantverk. Att ha riktiga välskötta timmerbyggnader förhöjer kulturintrycket enormt!
Skälet till att många gamla stall ruttnade bla inifrån och ut är just att man hade djur där och fuktbelastningen vart för hög!
Ett alternativ kan kanske bli att ersätta nedre delen med ett murverk. Mycket mindre passningsarbete än timmer och putsat kan det smälta in med det gamla! Viktig att byggnaden blir rak igen så att det inte är snedbelastat i nedre regionen oavsett timmer eller sten!

Flera vettiga svar från fårägare som annars brukar vara benägna att lägga mycket tid varje dag på utfodring i gamla orationella byggnader. Efter 45 år med får och under åren sett hundratals fårhus säger jag - riv rucklet och bygg nytt. Med får som detids- eller fritidssysselsättning så får du inte lägga för mycket daglig tid på skötsel annars blir det lätt ett påhäng.

• Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att du skall bygga nytt fårhus så driften blir rationell. Frågan är om den gamla uthusraden går att få i sådant skick för småpengar att den duger som till exempel maskinhall eller halmlada eller vedalider. Sådana byggnader som också behövs men där det inte ställs riktigt lika höga krav på rationell drift.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Om du absolut ska ha får i befintlig lada så räkna med att köpa en ”Bobcat” eller liknande för att kunna gödsla ut ströbädden.

Har också varit fårbonde.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.