1 076 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Renovera gammalt garage eller riva?
Hallå. Ny här på forumet.
Jag har ett gammalt garage på 6×10 meter på tomten. Hälften av garaget är helt oisolerat, eller ja, det satt reglar plus brädfordring plus nån form av rostig plåt som "innerväggar". Får lov att säga att brädfodringen såg relativt fräsch ut. Inte fuktskadat vad jag kan se eller känna. På golvet är det betongblock.
Taket har ganska stora läckor och vad jag kan se rätt stora rötskador på stora delar av innertaket då det läckt in.
Oklar takkonstruktion också.
Jag förstår ju att själva taket behöver göras om från grunden och sen är det en del jobb till som ska göras så att säga....
Drömmen vore såklart att få till en bebolig 60 kvm stuga med toa+dusch.
Men vad säger ni spontant? Är det bara att riva? Byggnaden är från 1928.
Jag har ett gammalt garage på 6×10 meter på tomten. Hälften av garaget är helt oisolerat, eller ja, det satt reglar plus brädfordring plus nån form av rostig plåt som "innerväggar". Får lov att säga att brädfodringen såg relativt fräsch ut. Inte fuktskadat vad jag kan se eller känna. På golvet är det betongblock.
Taket har ganska stora läckor och vad jag kan se rätt stora rötskador på stora delar av innertaket då det läckt in.
Oklar takkonstruktion också.
Jag förstår ju att själva taket behöver göras om från grunden och sen är det en del jobb till som ska göras så att säga....
Drömmen vore såklart att få till en bebolig 60 kvm stuga med toa+dusch.
Men vad säger ni spontant? Är det bara att riva? Byggnaden är från 1928.
Välkommen!
Bygglov och rivningslov förutsätter vi att du har koll på och har räknat in.
Att taket bara är att riva verkar ju vara självklart. Men om väggarna går att använda så är det ju bara dumt att riva ner och sen bygga upp dem igen.
Skaffa en liten billig fuktmätare och testa väggarna lite här och där (allt under ca 10-15% är helt ok) så får du snabbt besked om hur väggarna klarat sig. Sen är det bara att börja skissa!
Att taket bara är att riva verkar ju vara självklart. Men om väggarna går att använda så är det ju bara dumt att riva ner och sen bygga upp dem igen.
Skaffa en liten billig fuktmätare och testa väggarna lite här och där (allt under ca 10-15% är helt ok) så får du snabbt besked om hur väggarna klarat sig. Sen är det bara att börja skissa!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej. Tack för svar. Har koll på rivnings+bygglov och kostnaden för detta. Vill ju verkligen renovera befintlig byggnad.ricebridge skrev:
Välkommen!
Har kikat med kommunen om denna byggnaden och det var bara att renovera på bäst jag ville invändigt så länge tak och fasad håller samma färger och former.
Isf rekommenderar jag att återanvända så mycket det går. Både av omsorg om miljön och om din plånbok och hälsa.K Kristofferkarlsson skrev:
Glöm inte att räkna på hur tungt det nya taket inkl snölast blir, så du vet om du måste förstärka väggarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nytt golv i gammalt garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Renovera gammalt badrum, rördragning
Badrum -
Pris renovera takpapp garage, 25kvm?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hej! Jag vill renovera ett gammalt torp/garage till en konstnärslya🙃. Hur rita sina tankar till en byggbar plan?
Byggnadsfysik -
Renovera gammalt garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus