I nuläget har jag ett garrage på ca 40m2. Stommen är av timmer med panel på utsidan, inget på insidan. Timmret ser dåligt ut, inte en rak linje någonstans. Pratade med en snickare han tyckte att jag skulle "riva skiten". Jordtrampat golv.

Var går gränsen för renovation och full ombyggnad? Kan jag tex ta ned taket och bevara den, sen bygga nytt golv och väggar, och kalla det för renovation?
Tar det lång tid att processa bygglov och vad kostar det?
Finns det byggnadsvårdsfirmor som vill ta hand om timmer? Eller ska jag skrota...

• gar.jpg
Hur dåligt är timmret?
Ruttet eller bara krokigt?
Ska Du inte använda garaget?
Om Du renoverar utan att ändra
konstruktionen behövs väl inget bygglov?

Mvh Putte

Hvorfor ikke leie en kran og lyfte den opp så du får støpt en platta under å sette den ned på?

Hur dåligt är timmret? -Lagom, en del är fint men timmret som ligger mot marken är ruttet, Vissa takstolar har gått av (den horisontella delen). Ska ta bilder, så får ni se.
Ruttet eller bara krokigt? Båda.
Ska Du inte använda garaget? Jo det ska jag, Svetsa och meka med bilen är det tänkt.
Om Du renoverar utan att ändra
konstruktionen behövs väl inget bygglov? Nä jag tror inte det heller...

Mvh Putte

Sen är det tre tak på garaget, ett original i trä tror jag, sen plåt sen enkupigt taktegel. Ett under att det inte har brakat ihop tidigare...

Att man ibland måste byta delar av eller hela nedersta timmervarvet i timmerkonstruktioner är inget märkvärdigt, men många "vanliga" snickare kan inte detta. Du ska i så fall anlita en timmerman.

Om timret ligger mot marken är det inte heller konstigt att det blivit dåligt - vad har hänt? Har marknivån höjts eller har huset glidit av sina hörnstenar?

Kolla också hur dåligt timret är - stick in en kniv i det. Ofta är det bara lite mjukt ytterst och stenhårt inuti, och i så fall kanske du inte behöver göra ett dugg, förutom att se till att det kommer upp från marknivån förstås. Och att en timmerstomme är lite sned är väl knappast att betrakta som ett fel alls, bara det inte börjar påverka andra delar av konstruktionen förstås.

Takstolen låter väl lite värre, men vad var det som gjorde att snickaren inte skulle kunna reparera den?

Riva och bygga nytt - det är många som är väldigt kvicka med att rekomendera det... Vad har hänt med att laga det som är trasigt? Det är väl det första man tänker på?

Åtgärdar man kanske ett punkterat cykeldäck genom att slänga hela cykeln o köpa en ny? ;)

Renovera.
Blir betydligt billigare och du slipper ev problem med Bygglov och rivningstillstånd osv.

Hade själv samma funderingar för 1,5år sedan. Läs om resultatet här http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16702/0

En timmerkåk är ju busenkel att lyfta och dessutom väldigt stabil.
Borde inte vara så svårt att lyfta huset och bygga en ny grund och sedan gjuta golv.
När det ändå måste lyftas kan man ju välja att antingen ersätta skadat virke med nytt eller bygga en sockel av lecablock istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.