nizzehult
Centraldammsugarmotor av märket Beam, modell 2100EA med synliga komponenter för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en centraldammsugare som har varit med ett bra tag av märket Beam (typ sen 1999), modell 2100EA och när motorn började ge kraftiga missljud så bestämde jag mig för att försöka fixa detta innan den skar och i stället för att köpa en ny motor för 1600-3500,- (det förra priset i UK, det senare i Sverige). Jag har förstått att samma motor sitter i andra märken och modeller bl a vissa Electrolux. En granne som köpte sin Beam samtidigt råkade tidigt ut för ett liknande haveri men hans dammsugare satt till skillnad för min i ett oventilerat förråd. Det som händer är att topplagret blir dåligt, alltså det lager som sitter högst upp (608-2Z) men det finns även ett annat lager (6000-2RSH) som man kan byta. Jag betalade 260,- för båda (SKF) i en lokal butik här i stan.
Förfarandet är inte svårt.
En stjärnmejsel, två flatmejslar, tång, 8:ans nyckel, gummiklubba och skruvstäd behövs.

Gäller Beam: Ta loss hela dammsugaren, den är bara hakad på väggfästet.
Plocka bort toppkåpan, tre stjärnskruvar. Ta bort utblåsröret, sitter i en skruv (8).
Märk upp kablarnas placering och lossa dessa från kopplingsplattan, 4 st.
Ta bort jordkabeln, 8:ans nyckel.
Själva motorn sitter sen hakad med tre fjädrar som man trycker på och vrider.
Därefter ska motorn vara lös. Observera gummiringen och metallfiltret på undersidan.

Sätt motorn i ett skruvstycke.
Dra bort den svarta plastkåpan rakt upp, sitter med dubbla snäppen runt kolhållarna. Bänd försiktigt så hakarna inte går av!
Bänd försiktigt bort fläkthjulet i toppen med hjälp av två mejslar, sitter bara pressad i splines. Observera brickan som sitter under.
Sätt motorn horisontellt i ett skruvstycke i ett av fästena och driv med en hammare på en av de två kanterna i mitten av plåtkåpan som omger själva fläkthuset så att hela huset kommer ut. Man måste driva från olika lägen (= byta till andra fästen) och fördela slagen runt om. Man ser att det släpper. Jämn fördelning så att inte kåpan kilas fast.
När man drivit ut den en bit så går fläkten så trögt att man kan lossa muttern (13) som sitter i mitten. Vanlig gängning. Driv sen ut hela kåpan tills den är helt lös och borta och plocka bort fläkthjulet och stödbrickan. Observera alla brickor och annat och i vilken ordning dom sitter!
Lossa sedan kolhållarna, två stjärnskruvar på varje sida. Vik dessa åt sidan, behöver inte plockas bort.
Under dessa finns två långa skruvar. Lossa dessa helt.
Slå nu med en gummiklubba på axeländan från fläkthållet när du placerat allt i ett mothåll. Nu ska motorn komma loss från fläkthuset.
Plocka ur hela rotorn. Kan eventuellt behöva en liknande smäll från andra hållet innan den släpper.

Nu ser man lagren. Det ena sitter i toppen och det andra i fläkthuset. Knacka ut det som sitter i fläkthuset, det andra bänder man bort med två mejslar.

Därefter är det bara att montera dit nya lager och sätta ihop allt i omvänd ordning. Behöver man knacka in nåt av lagren så gör man alltid detta på yttre ringen, aldrig den inre.
Man kan sen behöva justera axelläget genom att slå på axeln lite i toppen med en gummiklubba. Kolla på kolen och dess nötning så får man en hum om man är i rätt position. Lite svårt sen att dra åt stora muttern i mitten men man kan göra på samma sätt här som vid demonteringen; knacka in locket bara en bit så att något tar i fläkthuset, dra sen fast muttern och knacka sen huset helt på plats. Muttern behöver inte dras speciellt hårt. Det kan finnas ljud i fläkthuset när motorn snurras och är i fel position (upp och ner) men när den är i sitt normalläge så blir den tyst.

Provkör sen motorn när den är på plats och njut av att lagerljudet är väck.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Mycket miljövänligare att renovera innan det går sönder än att köpa nytt sedan!
 
Jag bytte också lager i min Foma centraldammsugare. Sedan efter ytterligare 1 år då var det dags för kolbyte.
Pss tvättmaskinen nyss. Men där först kolbyte, för att 1 år senare byta lager....
Inget verkar vars dimensionerat för mer än max 5 års funktion idag.
 
nizzehult
Jag inspekterade kolen när lagren byttes och dom var ovanligt generöst tilltagna och kommer att räcka länge till.
Motorn heter förresten 117123 som reservdelsnummer, sök på detta på ebay.
Den är USA-tillverkad av Lamb och jag har hittat den även i Nilfisk och Husky + en massa andra märken som jag inte är så bekant med.
 
nizzehult nizzehult skrev:
[bild]
Jag har en centraldammsugare som har varit med ett bra tag av märket Beam (typ sen 1999), modell 2100EA och när motorn började ge kraftiga missljud så bestämde jag mig för att försöka fixa detta innan den skar och i stället för att köpa en ny motor för 1600-3500,- (det förra priset i UK, det senare i Sverige). Jag har förstått att samma motor sitter i andra märken och modeller bl a vissa Electrolux. En granne som köpte sin Beam samtidigt råkade tidigt ut för ett liknande haveri men hans dammsugare satt till skillnad för min i ett oventilerat förråd. Det som händer är att topplagret blir dåligt, alltså det lager som sitter högst upp (608-2Z) men det finns även ett annat lager (6000-2RSH) som man kan byta. Jag betalade 260,- för båda (SKF) i en lokal butik här i stan.
Förfarandet är inte svårt.
En stjärnmejsel, två flatmejslar, tång, 8:ans nyckel, gummiklubba och skruvstäd behövs.

Gäller Beam: Ta loss hela dammsugaren, den är bara hakad på väggfästet.
Plocka bort toppkåpan, tre stjärnskruvar. Ta bort utblåsröret, sitter i en skruv (8).
Märk upp kablarnas placering och lossa dessa från kopplingsplattan, 4 st.
Ta bort jordkabeln, 8:ans nyckel.
Själva motorn sitter sen hakad med tre fjädrar som man trycker på och vrider.
Därefter ska motorn vara lös. Observera gummiringen och metallfiltret på undersidan.

Sätt motorn i ett skruvstycke.
Dra bort den svarta plastkåpan rakt upp, sitter med dubbla snäppen runt kolhållarna. Bänd försiktigt så hakarna inte går av!
Bänd försiktigt bort fläkthjulet i toppen med hjälp av två mejslar, sitter bara pressad i splines. Observera brickan som sitter under.
Sätt motorn horisontellt i ett skruvstycke i ett av fästena och driv med en hammare på en av de två kanterna i mitten av plåtkåpan som omger själva fläkthuset så att hela huset kommer ut. Man måste driva från olika lägen (= byta till andra fästen) och fördela slagen runt om. Man ser att det släpper. Jämn fördelning så att inte kåpan kilas fast.
När man drivit ut den en bit så går fläkten så trögt att man kan lossa muttern (13) som sitter i mitten. Vanlig gängning. Driv sen ut hela kåpan tills den är helt lös och borta och plocka bort fläkthjulet och stödbrickan. Observera alla brickor och annat och i vilken ordning dom sitter!
Lossa sedan kolhållarna, två stjärnskruvar på varje sida. Vik dessa åt sidan, behöver inte plockas bort.
Under dessa finns två långa skruvar. Lossa dessa helt.
Slå nu med en gummiklubba på axeländan från fläkthållet när du placerat allt i ett mothåll. Nu ska motorn komma loss från fläkthuset.
Plocka ur hela rotorn. Kan eventuellt behöva en liknande smäll från andra hållet innan den släpper.

Nu ser man lagren. Det ena sitter i toppen och det andra i fläkthuset. Knacka ut det som sitter i fläkthuset, det andra bänder man bort med två mejslar.

Därefter är det bara att montera dit nya lager och sätta ihop allt i omvänd ordning. Behöver man knacka in nåt av lagren så gör man alltid detta på yttre ringen, aldrig den inre.
Man kan sen behöva justera axelläget genom att slå på axeln lite i toppen med en gummiklubba. Kolla på kolen och dess nötning så får man en hum om man är i rätt position. Lite svårt sen att dra åt stora muttern i mitten men man kan göra på samma sätt här som vid demonteringen; knacka in locket bara en bit så att något tar i fläkthuset, dra sen fast muttern och knacka sen huset helt på plats. Muttern behöver inte dras speciellt hårt. Det kan finnas ljud i fläkthuset när motorn snurras och är i fel position (upp och ner) men när den är i sitt normalläge så blir den tyst.

Provkör sen motorn när den är på plats och njut av att lagerljudet är väck.
Många Tack för inlägget!:D
Jag har följt dina instruktioner och sparat en bra slant! Frågade på Beam-service, de byter inte lager och säljer inte lager heller... Ny motor var enda alternativet, eller ny komplett dammsugare! Men lager går att få hos flera återförsäljare. Tack också för att du gav info om motsvarande lager från SKF!
Det var ganska svårt att få bort det mindre lagret i toppen och det lilla fläkthjulet överst måste jag limma (med Super Glue) för att få stadigt på plats. Men nu fungerar allting!
Trevlig höst!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.