Jag var på visningen av ett fritidshus nyss. Tomten fick bra betyg, själva huset lite mindre bra.
Ena sidan av huset var uppskattningsvis 10–20 cm högre än andra sidan. (över 10 m avstånd) Huset står på en slags plintgrund, där samtliga plintar lutar åt samma håll. Betydligt mer lutning på en sida, så hela huset lutar. (Kändes tydligt på insidan, sonen letade efter en boll för att testa...)
Några bilder
Ser ut som de gjorde ett försök till åtgärd, men tappade lusten...
Efter mycket läsning på nätet, verkar detta inte vara så allvarligt.
Den som vill kan åtgärda det hela med några domkrafter och rätt virke. Och nya plintar. (Och tid...)
Materialkostnaden verkar ganska låg. (kanske 20 - 40 tkr, 10 - 15tkr om det funkar med prefab 70cm plint)
Mina frågor:
På sikt skulle vi blåsa ut huset och långsamt bygga det som vi vill ha.
Men en stabil grund är väl steg 1?
Ena sidan av huset var uppskattningsvis 10–20 cm högre än andra sidan. (över 10 m avstånd) Huset står på en slags plintgrund, där samtliga plintar lutar åt samma håll. Betydligt mer lutning på en sida, så hela huset lutar. (Kändes tydligt på insidan, sonen letade efter en boll för att testa...)
Några bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som de gjorde ett försök till åtgärd, men tappade lusten...
Efter mycket läsning på nätet, verkar detta inte vara så allvarligt.
Den som vill kan åtgärda det hela med några domkrafter och rätt virke. Och nya plintar. (Och tid...)
Materialkostnaden verkar ganska låg. (kanske 20 - 40 tkr, 10 - 15tkr om det funkar med prefab 70cm plint)
Mina frågor:
- Stämmer det att detta är ett jobb man kan göra själv, och inte behöver kosta alltför mycket?
- Har någon erfarenhet av något liknande?
- Hur mycket tid ska man räkna med? (innan jag gör x4 för tidsoptimism och lärtid)
- Huset står typ 50cm ovan marken, så plinten måste vara 120cm om man vill 70cm ner i marken? Eller kan man ha en vanlig 70cm plint, och ???
- Hur gräver/gjuter man under huset? Huset är 6m x 10m, så det finns några plintar långt ifrån kanten. Några tillfälliga hål i golvet skulle fungera, men det kanske inte behövs?
På sikt skulle vi blåsa ut huset och långsamt bygga det som vi vill ha.
Men en stabil grund är väl steg 1?
Vet inte om bilden ljuger, men på den ser det ju ut som att stolparna lutar fruktansvärt mycket. Kanske är marken inte stabil nog för den lösning man valde för grunden? Oavsett vilket låter det klokt att åtgärda det fort som du avser göra.
Det ser ut att ha hållit i många år, vad man kan dömma av rosten på plintarna. Jag har hjälpt kompisar att justera stugor med just domkraft och balkar. Den stora frågan är markens förhållande, men ofta kan det åtgärdas genom att man gjuter som en stor upp- och nedvänd svamp ner på frostfri nivå. Med andra ord. Lägg en stor stabil skiva en bit ifrån plintarna så ni kan sätta domkrafter samt använda staplade 45x95-reglar och bygga "kaplastavtorn" alternativt lekablock på samma vis. Ni hissar upp stugan så att den är plan och sen höjer ni den ett par centimeter tillfälligt över det. Sen tar ni bort befintliga plintar. Gräver ner till rätt nivå och lagom stor "svamp" och gjuter en platta där nere i lämplig storlek. Sen staplar upp tex leka 2x2 block vridet 90 grader per lager eller gjuter med gjutrör en stolpe. Gör det för alla plintarna och fyll upp runt dem och sen sänk ner stugan. Mycket jobb, men fullt görbart. Vill ni ha färre plintar så kan man biffa på balkarna, men det är ofta bättre att fördela ut vikten om marken är lite instabil.
Klicka här för att svara