...eller går det att få både och?

Jag har egentligen bara två frågor till att börja med:

Hur gör man avvägandena mellan byggnadsvård och komfort?
Kan vi hoppas på varmare golv utan gjuten platta?

Men det krävs nog lite bakgrund:

De senaste två dygnen har jag tillbringat alldeles för mycket tid här på forumet och andra platser på nätet och läst om torpargrunder, gjutna plattor, tilläggsisolering av timmerhus, vattenmantlade kaminer och solvärme mm. Känslorna är blandande, det infinner sig någon slags skräckblandad förtjusning över vad vi kanske står inför. Tyvärr har jag en klump i magen av oro som gör att jag måste skriva av mig och förhoppningsvis få lite vägledning från er andra här på forumet med lite erfarenhet.

Jag kan känna igen mig mycket, på gott och ont, i frågeställaren i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/98490-funderingar-om-renovering-av-timmerhus.html

Just nu bor vi på min morfars fädernegård i Dalarna som min mor och moster äger. Vi får ta över den om vi vill och efter att ha bott in oss i snart 1,5 år är vi rejält sugna på att göra det. Renoveringsbehoven är omfattande då det är ett permanentboende för en växande familj som ska till.

Huset var från början en liten skola och eftersom det står 1909 i papprena är det antagligen lite äldre. Någon gång under första halvan av 1900-talet flyttade mina förfäder in och omvandlade skolan till ett bostadshus. På 60-talet gjordes den senaste renoveringen vilken jag är ganska lycklig för (ja, att det inte gjorts någon senare än så alltså) då man vid den tidpunkten spikade över gammal pärlspont och spegeldörrar istället för att riva ut och slänga. Planlösningen har givetvis ändrats från den tiden det var en skola och det har kompletterats med ett badrum.

Huset består av en timmerstomme som bara går upp till en halvmeter ovan takfoten där liggande brädor tar vid. Vinden är helt oinredd och oisolerad. Utanpå timmerväggen har man någon gång spikat på asfaboard och läkt (ja, du läste rätt) som har målats med Falu Rödfärg. Av helt förklarliga skäl flagnar färgen från asfaboarden vilket ger huset ett rätt risigt intryck idag.

(Oj, det här kommer bli långt).

Vi ska nu eventuellt ta över huset och också renovera det. Och det är nu det jobbiga börjar. Vi måste ha modern komfort avseende värme, våtutrymmen, kök, mm. Samtidigt vill vi behålla det gamla husets charm. Kompromissandet är jobbigt och inte minst alla råd man får från "experter" i sin omgivning.

Det är väl bara att börja nerifrån.

Kalla golv
Huset har en klassisk torpargrund bestående av stora granitblock med kattgluggar och sprickor mellan stenarna. Det går inte att krypa in i den och jag har inte hittat någon inspektionslucka i huset. Däremot stack jag idag in kameran och fotograferade hej vilt. Vad jag förstår såg det rätt bra ut. Förutom under den iskalla fläck vi hade i köket i vintras där jag såg att spånet runnit ut (bifogar bild). Tyvärr kunde jag inte komma åt att se något under badrummet.

Frågar jag byggförståsigpåare bland släkt och vänner får jag höra "riv undan grundstenarna och gjut en platta till huset". Frågar jag min fru vill hon ha varma golv istället för tofflor. Efter vad jag har läst på det här forumet det senaste dygnet känns det som att man jag skulle få skämmas resten av livet om jag lät gjuta en platta istället för att bevara den troligen fullt fungerande torpargrunden. Men kalla golv vill vi inte ha och efter att ha bott här 1,5 vinter vet vi att vi har det. Mentalt känns det som att det är lång väg kvar för både mig och mina nära innan tofflor och trasmattor känns tillräckligt, http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/16899-kalla-golv.html.

Hur mycket kan man hoppas på att en genomgång av samtliga golv för att bättra på befintlig isolering gör för de kalla golven? I hallen och sovrummet vet jag att det har isolerats under senare halvan av 1900-talet, men hur har jag ingen aning om. Det är något varmare på de golven, men fortfarande kallt.

Nu vill jag inte skriva mer i det här inlägget (får återkomma om uppvärmningssystem, fönster, utbyggnad, förändring av planlösning mm senare om ni orkar). Mina frågor den här gången är alltså egentligen bara två:

Hur gör man avvägandena mellan byggnadsvård och komfort?
Kan vi hoppas på varmare golv utan gjuten platta?

• P7060966.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dalarna har många vackra gårdar som är värda att bevara och/eller att byggnadsvårda. Vi har renoverat flera bjälklag och isolerat om dem med nya material, t,ex termoträ, med gott resultat. Man tar upp golvet och jobbar nedåt. Det går att öka djupet på bjälklaget, hur mycket beror ju på grunden. Våra bjälklag ligger nu på mellan 17-20cm beroende på grundstenarna. Det blir stor skillnad på isolering från tidigare 8-10cm. Riv föralldel inte en gammal kilgrund som du verkar ha. Du får aldrig dit dessa stenar på plats igen! En gjuten grund hör inte hemma i byggnadsvård enligt min mening. Jag är en ganska blygsam gysingetaliban som är öppen för kreativa lösningar, men någonstans så drar man ju en gräns. Det är jättebra att ni har bott in er i huset, det är guld värt när man börjar jobba. Det bra att göra en plus-och minuslista på hur man vill bo och därefter se om det är byggnadsvård eller renovering man är ute efter. Viktigt är ju att se om komfortkraven verkligen stämmer med att bo i ett gammalt hus i synnerhet om det är byggnadsvård man är ute efter. Vill man ha 22-23 grader inne så får man ju väga det mot uppvärmningskostnader av de ofta stora husen på landet. Även om du har renoverat till tänderna! I begreppet byggnadsvård handlar det mycket om att bevara och att lappa och laga med traditionella material eller liknande lösningar. Dvs jag lagar timmerstomme med solitt timmer, inte reglar osv osv. Betongplattan kommer lite långt ner på den listan liksom sk kulturfönster. Vi är f ö i full färd med vårat stora hus efter att renoverat bagarstuga och magasin(ateljé). Det är lite att bita i och tid tar det. Men det är roligt!! : )

Jag har renoverat och byggt till ett torp från 1874 (iofs i Västmanland men ändå:) där jag gjorde som "gafsan" skriver. Rev upp golvet och jobbade oss neråt, jag böt ut gamla bjälklagets stockar mot nya 2"8 som sen isolerades. Det blev inte plats för speciellt mycket isolering där stenkistan under murstock/skorsten stog men vi fick leva med att det var kallare golv just där. I övrigt fungerade det utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.