Jag planerar att bygga om en befintlig bod till bastu och tänkte höra om ni på forumet kan se om jag missat något eller gjort några tankevurpor. Jag har inte byggt bastu tidigare, så planen bygger främst på information jag hittat på nätet.

Förutsättningar:
  • Boden är idag oisolerad
  • Mått: ca 190 × 135 cm
  • Står på plintar
  • Fasad går nästan ner till mark (någon centimeters glipa)
  • En vägg gränsar mot en oisolerad toalett, övriga är ytterväggar

Bastun kommer vara kallställd när den inte används.
Användning uppskattningsvis ca 2 gånger per månad, även vintertid.
Min nuvarande plan:
  • Lägga singel under boden
  • Montera ett par ventilationsgaller nära mark för bättre ventilation under boden
  • Ta upp befintligt golv och lägga tillbaka (ev. byta plank), men med glipor mellan plankorna så att vatten kan rinna ner mot marken
  • Lägga löstagbar trall ovanpå golvet (så att man enkelt kan lyfta bort för rengöring/inspektion)
  • Plåt under aggregatet (ingen trall där)
  • Isolera väggar och tak samt montera bastufolie
  • Elaggregat
  • ventilation med tilluft bakom aggregatet och frånluft på motsvarande vägg en bit upp

Tar gärna synpunkter på:
  • fuktrisker
  • ventilation
  • golvlösningen (kan man göra så här)
  • och övrigt jag kan ha missat

Hej och välkommen till Byggahus!
Bastu folie, isolering i väggarna, och grus under golvet samt tillluftsventil tycker jag du kan skippa

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
Bastu folie, isolering i väggarna, och grus under golvet samt tillluftsventil tycker jag du kan skippa
Hej
Tack för ditt svar.
Skippande av isolering för att det snabbt blir värmt ändå i ett sånt litet utrymme?

Ja, det fungerar ju med bastutält också utan isolering bara inte det blåser genom väggen, det är luften (och ytan på väggen) som du värmer. Se till att du kan stänga / justera ventilationen ut (men ha en lite otät dörr). Ska det vara ett omklädningsrum/tvättrum också? Har du vatten till boden/toaletten så kanske frostvakt och isolering kan vara användbar vid många minusgrader. Om inte indraget vatten behövs nog inte ordnas så mycket för avrinning (men springor mellan plank och lös trall är rimligt). Det blir inte så många liter då det mesta fukten ångar bort eller torkar i eftervärmen och ventileras ut.

Redigerat:
Bastufolien skulle jag skippa någon form av ångbroms i väggen som är mot toaletten. Isoleringen förkortar uppvärmningstiden framför allt på vintern. Jag har 95mm i väggar och 120mm i taket. Singlet gör väl ingen större nytta under boden om det inte görs en drännering. Jag rekommenderar ordna så att vatten har möjlighet att rinna ut från grunden, men det beror självklart på hur mycket vatten man tänkt blaska med i bastun. Många ventiler i grunden så att grunden kan torka ur.
Ingen större fukt risk i en bastu oftast torraste rummet/boden.
Den golv lösningen va vanlig i Finland förr.

• Gilla
Daniel Persson4034
  • Laddar…
Farstutjej91 Farstutjej91 skrev:
Man kan köpa en vanlig kolgrill och sätta sig på den
Du kan sluta trolla nu!🧌

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Ja, det fungerar ju med bastutält också utan isolering bara inte det blåser genom väggen, det är luften (och ytan på väggen) som du värmer. Se till att du kan stänga / justera ventilationen ut (men ha en lite otät dörr). Ska det vara ett omklädningsrum/tvättrum också? Har du vatten till boden/toaletten så kanske frostvakt och isolering kan vara användbar vid många minusgrader. Om inte indraget vatten behövs nog inte ordnas så mycket för avrinning (men springor mellan plank och lös trall är rimligt). Det blir inte så många liter då det mesta fukten ångar bort eller torkar i eftervärmen och ventileras ut.
Tack för input.
Vi kommer inte ha omklädningsrum eller tvättrum. Vi har dock vatten till handfatet i toalettrummet (vår till höst, tar in pumpen på hösten). (Det är på att-göra-listan att fixa isolerat pumphus med frostvakt, samt stenkista till vattnet från handfatet (bara slang ut i spenaten nu))

D Daniel Persson4034 skrev:
Tack för input.
Vi kommer inte ha omklädningsrum eller tvättrum. Vi har dock vatten till handfatet i toalettrummet (vår till höst, tar in pumpen på hösten). (Det är på att-göra-listan att fixa isolerat pumphus med frostvakt, samt stenkista till vattnet från handfatet (bara slang ut i spenaten nu))
Från ett handfat på toan räcker väl en slang sommartid ut till marken gott? Har ni planer på bad, tvätt och disk i framtiden till samma slang?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Från ett handfat på toan räcker väl en slang sommartid ut till marken gott? Har ni planer på bad, tvätt och disk i framtiden till samma slang?
Jag har inga planer på att koppla in mer på samma slang ut.
Bakgrunden till att jag ändå funderat på stenkista är för att kunna använda handfatet (i det ej uppvärmda toalettrummet) även på vintern (vi har en elförbränningstoalett som funkar fint i minusgrader). Planen för att få till detta är att bygga ett pumphus för pumpen med frostvakt, samt värmekabel i röret för vattnet på väg in och till blandaren. Och så tänkte jag att jag kanske behöver förbättra avrinningen ut så att det inte fryser i slangen, det var här stenkistan kom in.
Men det kanske inte spelar någon roll om det är slang rakt ut eller rör till en stenkista när det gäller risken att ut-vattnet fryser i slangen/röret?

Jag förstår, har en liknande situation med förbränningstoa och möjlighet till vatten in med värmekabel på vintern (är där någon vecka per månad som mest på vintern).
Avloppet ut i en PEM-slang till en "stenkista", men det är kanske tre meter slang ut som blev lite för lite lutning så riktigt kalla perioder när tjälen når den så fryser vattnet i slangen, så har fått stoppa en värmekabel i den också så att jag kan tina och få flödet att funka de få gånger det händer.

Har en annan lösning på ett annat handfat där även "kistan" fryser (är sluten i botten och mera av ett breddavlopp till infiltration) och därför inte fungerande att lägga värmekabel. Där har jag en T-koppling med en avstickare av slangen, på en låg-punkt på PEM-slangen, ut ovan ett mindre hål i marken under huset (och kulventil som jag kan öppna på hösten, stänga på våren) och det lilla vattnet som går den vägen kan inte fylla upp att täppa igen slangöppningen, det rinner undan i en "öppen" plintgrund och vattnar gräset eller dunstar.
Det kanske skulle räcka med att tömma stenkistan på hösten, men när den är "full" så räcker det lilla vattnet att frysa så den proppas, därav den lösningen när det är begränsad volym det gäller.

Bara handvätt och lite sköljvatten från matlagning/disken som går den vägen, disk i balja och slaskvatten i hink.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.