Kartonggips går utmärkt
Ska du ha vattenburen så räkna en extra gång på höjder. Jag brukar räkna på tjocklek av slang = tjocklek på spackel x2
Cc300 om det är badkar. Håller säkert kanon med cc600. Fråga ditt försäkringsbolag.
Ska du ha spårade skivor så kan du välja mellan att frikoppla eller hålla på att böka med plåtarna. Du sparar väl 5mm om du kör plåtar. Kolla upp vad tillverkades krav på montage och primer innan flyt. Värmespridning får du ändå. Ingen känner skillnad. Påstår man det är det skitsnack.
Följ monteringsanvisningarna och foto dokumentera momentenen när du gör tätskiktet.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Claes Sörmland
ACME skrev:
BBV kräver inte våtrumsskivor, men BKR rekommenderar det fortfarande.
De största skivtillverkarna rekommenderar våtrumsskivor.
Ja man vill ju sälja sina dyrare specialprodukter. Målet är att göra vinst med ett företag. Och ett sätt är ju att få konsument att betala för en överoptimerad produkt trots att den inte behövs.

ACME skrev:
Tätskiktstillverkarna anser att det är ok med kartonggips samtidigt som 6 av 8(!) tätskikt i årets tester utförda av RISE läckte. Risken är reell, och frågan borde då snarare vara varför vi inte ska använda en produkt framtagen för att kunna klara dessa läckage?
Samtidigt vet du ju att testerna inte gjordes på riktiga våtrumskonstruktioner utan på lådor som man byggde ihop och misshandlade svårt. Detta extrema upplägg för att tvinga fram en skillnad mellan tätskikten. Hade man bara byggt vanliga våtrum i småhus med tätskikten hade man ju aldrig sett något annat än ett tätt våtrum. Om inte hantverkaren hade klantat sig d v s.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Tack för många bra råd och tips. Det får bli att fördjupa sig i lite dokumenentation.
 
På vilka olika sätt kan man få ner bygghöjden på den vattenburna golvvärmen? Vi har träbjälklag. Sätta en regel på befintliga golvreglar ca 20mm ner (tjockleken av en spårad spånskiva) ? Gjuter man sedan över det med EPS eller annat?
 
A arowe17 skrev:
På vilka olika sätt kan man få ner bygghöjden på den vattenburna golvvärmen? Vi har träbjälklag. Sätta en regel på befintliga golvreglar ca 20mm ner (tjockleken av en spårad spånskiva) ? Gjuter man sedan över det med EPS eller annat?
Jag hjälpte polarn med sitt bad där han valde både vatten och elvärme, där fällde vi ner den vattenburna 25mm under bjälklaget och flöt en kaka där den elburna limmades och sedan spacklades, keramiken ligger i samma nivå som parketten utanför. Vi körde med 28mm spån,
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Räknade lite på kostnaden för att driva ett golv med el. För oss rör det sig om ca 22m2 (badrum+kapprum+hall+kök).
Har googlat mig fram till att det typiskt drar 150-300 W/m2 per år. Så 10m2 drar alltså ungefär 1500-3000 kWh/år. Det är ju rimligt att anta att de felsta av dessa kW görs åt under okt-mars då elen normalt är dyrare. Tittar jag i historiken över vad vi har betalat under de sex vintermånaderna de senaste tre åren per kWh så är det ca 2,2 kr/kWh (inkl allt, timpris med Tibber).
I vårt fall med 22m2, ca 200W/m2 /år och 2,2 kr/kWh så blir det ca 9700:-/år. Säg att badrummet lever i 20-30 år så landar vi på fina 200'-300'....

Så imorgon när rörfirman kommer hit så ska jag undersöka vad det kostar att lägga in vattenburen värme och på vår bergvärmepump (Thermia Atlas från 2021) lägga på elektrisk värme (+ev. cirkulationspump) på golvslingorna så att man under övergångsmånaderna (typ april, maj, sep) då bergvärmen jobbar väldigt lite och därför värmer golvet dåligt får stöttning av den elektriska värmaren.

Är det någon som har gjort något liknande?
 
  • Gilla
Fjonken
  • Laddar…
J
Kan det verkligen kosta 10.000 per år att värma ett el golv?
 
A arowe17 skrev:
Räknade lite på kostnaden för att driva ett golv med el. För oss rör det sig om ca 22m2 (badrum+kapprum+hall+kök).
Har googlat mig fram till att det typiskt drar 150-300 W/m2 per år. Så 10m2 drar alltså ungefär 1500-3000 kWh/år. Det är ju rimligt att anta att de felsta av dessa kW görs åt under okt-mars då elen normalt är dyrare. Tittar jag i historiken över vad vi har betalat under de sex vintermånaderna de senaste tre åren per kWh så är det ca 2,2 kr/kWh (inkl allt, timpris med Tibber).
I vårt fall med 22m2, ca 200W/m2 /år och 2,2 kr/kWh så blir det ca 9700:-/år. Säg att badrummet lever i 20-30 år så landar vi på fina 200'-300'....

Så imorgon när rörfirman kommer hit så ska jag undersöka vad det kostar att lägga in vattenburen värme och på vår bergvärmepump (Thermia Atlas från 2021) lägga på elektrisk värme (+ev. cirkulationspump) på golvslingorna så att man under övergångsmånaderna (typ april, maj, sep) då bergvärmen jobbar väldigt lite och därför värmer golvet dåligt får stöttning av den elektriska värmaren.

Är det någon som har gjort något liknande?
Ja, så fungerar det hos min mor.
Balofixer på elementslingan som stängs av när man slår på den lilla elvärmaren.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan det verkligen kosta 10.000 per år att värma ett el golv?
Jag blev också överraskad. Någon annan får gärna kontrollräkna.

En av mina källor (5m2 i deras exempel, de har även ett orimlig lågt elpris tycker jag):
https://www.eon.se/el/guider-tips/golvvaerme-el

Elpriset varierar, både från år till år och i perioder under året. Det skiljer sig också åt beroende på vilken typ av elavtal du har. Därför är det svårt att säga exakt hur mycket användningen av golvvärme skulle kosta dig. Men om vi utgår från att priset för en kilowattimme i en villa är 111,25 öre (priset inklusive moms på fast elpris för elområde 3 den 5 okt 2023) och du vill värma upp ditt fem kvadratmeter stora badrum, det vill säga med en förbrukning på 750–1 500 kWh/år, så skulle kostnaden för golvvärme med el i ditt badrum bli ungefär 830–1 670 kr/år.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.