ACME skrev:
Det var väl inte frågan? Jag svarade på vad vad BBV hänvisar till och vad den parten svarar. Som alltid gäller tillverkarnas monteringsanvisningar om man vill vara säker på att ha ryggen fri.
Vad säger försäkringsbolagen? De är ju med i framtagandet av BBV-rek. ?
 
Vanlig gips är godkänd , sen 15 plyfa under , om du skall ha badrum på övervåning så är de cc30 på bjälklaget , skall du ha spårade skivor ? Sen isf är de min 20 mm fiberförstärk golv spackel med armering
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger försäkringsbolagen? De är ju med i framtagandet av BBV-rek. ?
Att det ska vara fackmannamässigt utfört
 
ACME skrev:
Att det ska vara fackmannamässigt utfört
De godkänner alltså om det är utfört enligt BBV.
 
P
R Rickard.lj skrev:
om du skall ha badrum på övervåning så är de cc30 på bjälklaget
Nej. Upp till max c600 med 12 mm flyt ovanpå
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De godkänner alltså om det är utfört enligt BBV.
"De" blir i slutändan en enskild handläggare som baserar sitt beslut på en besiktning som utförs av en entreprenör, så frågan blir snarare hur den entreprenören väljer att tolka reglerna. Det blir ju kanske trist om jag är den entreprenören då..😉

Att gipsskivor är godkänt enligt BBV faller lite på denna punkten;

"glasroc H GHOE 13 ocean från Saint-Gobain Sweden AB Gyproc är dokumenterat lämplig som underlag i våtutrymme i bostäder och det finns även monteringsanvisningar för detta. Monteringsanvisningar och dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor."

Med det sagt så valde jag själv att använda våtrumsskivor i våtzonen men kartonggips utanför när jag byggde mitt eget badrum.
 
ACME skrev:
"De" blir i slutändan en enskild handläggare som baserar sitt beslut på en besiktning som utförs av en entreprenör, så frågan blir snarare hur den entreprenören väljer att tolka reglerna. Det blir ju kanske trist om jag är den entreprenören då..😉

Att gipsskivor är godkänt enligt BBV faller lite på denna punkten;

"glasroc H GHOE 13 ocean från Saint-Gobain Sweden AB Gyproc är dokumenterat lämplig som underlag i våtutrymme i bostäder och det finns även monteringsanvisningar för detta. Monteringsanvisningar och dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor."

Med det sagt så valde jag själv att använda våtrumsskivor i våtzonen men kartonggips utanför när jag byggde mitt eget badrum.
Ja, det är som sagt fritt fram att använda dessa skivor, ingen stoppar dig.
 
P
Nej, man får bygga badrum av maräng också, det blir inte fängelse för det, men jag tycker att trådstartaren förtjänar fakta att basera sina egna beslut på snarare än mitt tyckande.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Claes Sörmland
ACME skrev:
Att gipsskivor är godkänt enligt BBV faller lite på denna punkten;

"glasroc H GHOE 13 ocean från Saint-Gobain Sweden AB Gyproc är dokumenterat lämplig som underlag i våtutrymme i bostäder och det finns även monteringsanvisningar för detta. Monteringsanvisningar och dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor."
Det är för monteringen av gipsskivorna det ska finnas monteringsanvisningar från skivtillverkaren, alltså hur de ska skruvas eller annars fästs (limmas) mot underlaget. Skivtillverkaren ska inte ge monteringsanvisningar för tätskikt från andra företag.

Däremot ska tätskiktet endast appliceras på kartonggips om det är OK enligt tätskiktstillverkarens monteringsanvisningar.

Och BKR anger uttryckligen att det generellt är OK med kartonggips som underlag för tätskikt i våtrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är för monteringen av gipsskivorna det ska finnas monteringsanvisningar från skivtillverkaren, alltså hur de ska skruvas eller annars fästas (limmas) mot underlaget.
En gång till då..

"Skivor på vägg i våtrum ska avseende vidhäftningsegenskaper och form- stabilitet vara lämpade som underlag"

"dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor"
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och BKR anger uttryckligen att det generellt är OK med kartonggips som underlag för tätskikt i våtrum.
Vänder vi oss till BKR när konstruktioner fallerar, eller till materialleverantören? Som byggare måste vi anpassa våra konstruktioner efter både verkligheten, BBV och leverantörernas anvisningar.

Men som sagt, alla gör som de vill och vad de tror på. Åt kund sätter jag våtrumsskivor då den merkostnaden är ganska liten på det stora hela. Jag får betalt för att bygga rätt, men jag får inte betalt för att göra om.
 
Claes Sörmland
ACME skrev:
En gång till då..

"Skivor på vägg i våtrum ska avseende vidhäftningsegenskaper och form- stabilitet vara lämpade som underlag"

"dokumenterad lämplighet saknas för Gyproc gipsskivor"
Branschreglerna anger att gruppen kartonggipsskivor är lämpade som underlag. Det gör även tätskiktstillverkaren. Därmed behövs inte att en viss skivtillverkare har dokumenterat lämpligheten för att ett visst tätskikt appliceras på deras kartonggipskivor.

ACME skrev:
Vänder vi oss till BKR när konstruktioner fallerar, eller till materialleverantören? Som byggare måste vi anpassa våra konstruktioner efter både verkligheten, BBV och leverantörernas anvisningar.
Konstruktionen fallerar inte om du följer branschreglerna avseende användande av kartonggipsskivor och ett tätskikt som anges fungera på det underlaget. Frågan blir hypotetisk.

Men låt oss säga att kartonggipsskivan reagerar på ett fatalt sätt med tätskiktet. Som konsument vänder du dig då till den som sålde dig tätskiktet med den felaktiga monteringsanvisningen.

ACME skrev:
Men som sagt, alla gör som de vill och vad de tror på. Åt kund sätter jag våtrumsskivor då den merkostnaden är ganska liten på det stora hela. Jag får betalt för att bygga rätt, men jag får inte betalt för att göra om.
Det är ju ditt val, du tror det finns en risk här som inte finns och har missförstått reglerna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
ACME skrev:
Nej. Upp till max c600 med 12 mm flyt ovanpå
Beroende på spännvid , sen är de 12 vid brunn bara kadetten bygger bara 12 sen kommer fallet då är du uppe över 2 cm ,, sen så ska du beräkna svikt , så jo ett bjälklag på övervåning med badrum så är cc30 ett rekommendation att göra ,

Tillverkarnas krav på tätskikt så duger vanligt kartong gips ,
 
P
BBV kräver inte våtrumsskivor, men BKR rekommenderar det fortfarande.
De största skivtillverkarna rekommenderar våtrumsskivor.

Tätskiktstillverkarna anser att det är ok med kartonggips samtidigt som 6 av 8(!) tätskikt i årets tester utförda av RISE läckte. Risken är reell, och frågan borde då snarare vara varför vi inte ska använda en produkt framtagen för att kunna klara dessa läckage?
 
ACME skrev:
BBV kräver inte våtrumsskivor, men BKR rekommenderar det fortfarande.
De största skivtillverkarna rekommenderar våtrumsskivor.

Tätskiktstillverkarna anser att det är ok med kartonggips samtidigt som 6 av 8(!) tätskikt i årets tester utförda av RISE läckte. Risken är reell, och frågan borde då snarare vara varför vi inte ska använda en produkt framtagen för att kunna klara dessa läckage?
Läcker tätskiktet på väggarna eller golvet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.