Hej!
Har ett badrum som vi kommer behöva renovera, det är 2 x 3.45m med fönster längst in, just nu är det en duschkabin så det har funkat med det mindre träfönstret som är. eftersom vi bara har ett badrum i huset skulle jag helst ha två duschar i badrummet. funkar det om man sätter in ett pvc fönster eller något mer vattentåligt fönster och ha det i duschen?

Tanken är isåfall en glasvägg med ingång i mitten mellan duscharna.
Bör jag stryka denna ide och bara ha en dusch eller är detta möjligt? någon som gjort liknande eller har förslag på hur ni skulle gjort?

Rendering av ett badrum med två duschar, fönster centralt placerat på långväggen, dubbla handfat och toalett till vänster, grå kakel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och tanken är eventuellt någon duschvägg som denna
Minimalistisk duschhörna med svarta glasväggar och takmonterad dusch i ett modernt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Om du ska följa branschreglerna och alltså försäkringsbolagens regler får det väl inte finnas ett fönster i plats för dusch. Risken är att vatten lyckas rinna in i någon fog och hamna inne i väggen där det kan ställa till med mycket stor skada innan det upptäcks. Läs branschreglerna från BKR, det måste du i alla fall göra inför en renovering.

Magnus E K
Så vad gör man om man vill kunna duscha med utsikt över trädgården (förhoppningsvis ens privata insynsskyddade trädgård)? Ska det vara nödvändigt att ersätta fönstret med kamera + bildskärm?

• Haha
Killen som behöver hjälp
  • Laddar…
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så vad gör man om man vill kunna duscha med utsikt över trädgården (förhoppningsvis ens privata insynsskyddade trädgård)? Ska det vara nödvändigt att ersätta fönstret med kamera + bildskärm?
Duschdörrar eller -väggar som även skyddar fönstret, t.ex. U-duschar?
Eller så tar man risken själv att det blir en vattenskadad vägg.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Två duschar? Inte för att jag vet hur andra gör men varför går det inte att turas om att stå under duschen?
Skärma av fönstret så det inte får vatten på sig direkt från duschen. Om man har bra ventilation så det torkar upp mellan duschtillfällena och underhåller ett träfönster vid behov så håller det.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Två duschar? Inte för att jag vet hur andra gör men varför går det inte att turas om att stå under duschen?
Skärma av fönstret så det inte får vatten på sig direkt från duschen. Om man har bra ventilation så det torkar upp mellan duschtillfällena och underhåller ett träfönster vid behov så håller det.
Det blir ju även onödigt utrymme om man bara ha en dusch, maximera ytan lite tänkte jag. Sen har vi sjötomt så det är nice att ha två duschar om man har gäster som vill duscha av sig efter bad.

Tror ni det funkar med ett Pvc fönster i duschen eller ska man tänka om?

Japp PVC-fönster borde vara det bästa valet i den här situationen

C
Det hänger mer på rätt och noggrant utfört arbete med anslutning av tätskikt ut i fönsternischen och dess försegling i fönsterfogarna, än på själva fönstret. Sen är det inget som hindrar att man drar ner någon enkel rullgardin, eller rentav monterar två glasskivor sim "fönsterluckor" som tar det direkta stänket.
Men jag tror att du skulle ha nytta av att läsa den här tråden :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.