3 363 läst · 41 svar
3k läst
41 svar
Renovera badrum (frågor)
Sida 1 av 3
Har precis köpt ett hus och vi ska renovera badrummet. Badrummet är inte jättestort. Det är ca 5 m2. Jag skulle vilja veta i steg hur en badrumsrenovering går till..? Och vad brukar det kosta? Om jag tar in en entreprenad så har ju entreprenören hantverkare som han litar på. Men min sambos pappa är elektriker så han kommer att göra jobbet med elen gratis. Brukar det vara okej för entreprenören att man kastar in en elektriker man känner?
Sen undrar jag kring det här med besiktningsman. Är det något man ska ta in som kollar så att våtskiktet är bra gjort? Hur mycket brukar man ta hjälp av besiktningsmän vid badrumsrenovering?
Mycket frågor. Men om ni kan ge ett svar på någon fråga så är jag tacksam
Sen undrar jag kring det här med besiktningsman. Är det något man ska ta in som kollar så att våtskiktet är bra gjort? Hur mycket brukar man ta hjälp av besiktningsmän vid badrumsrenovering?
Mycket frågor. Men om ni kan ge ett svar på någon fråga så är jag tacksam
Om du bara vill få en övergripande bild gällande hur processen ser ut 
Vägg träkonstruktion:
Golvbrunn:
Murad konstruktion och tätskikt:
Om du vill sätta dig in på djupet så är det GVK's/BKR's branschregler och Säker vatten som gäller.
Jag skulle absolut ta in besiktningsman för att kontrollera tätskiktet, fall mm. innan ytskiktet monteras. Det krävs inte en lång stund på forumet innan man ser hur illa det kan gå..
(Jag är bara hemmafixare, så ta det jag skriver med en nypa salt)
Vägg träkonstruktion:
Om du vill sätta dig in på djupet så är det GVK's/BKR's branschregler och Säker vatten som gäller.
Jag skulle absolut ta in besiktningsman för att kontrollera tätskiktet, fall mm. innan ytskiktet monteras. Det krävs inte en lång stund på forumet innan man ser hur illa det kan gå..
(Jag är bara hemmafixare, så ta det jag skriver med en nypa salt)
krångla inte till det så mycket.
Säker vatten väggen behöver du absolut inte följa den är bara onödigt dyr.
gör det som passar huset och uppfyller kraven.
kostnad: mellan 100-150 tusen väldigt svårt att uppskatta utan veta exakt vad som ska göras
Säker vatten väggen behöver du absolut inte följa den är bara onödigt dyr.
gör det som passar huset och uppfyller kraven.
kostnad: mellan 100-150 tusen väldigt svårt att uppskatta utan veta exakt vad som ska göras

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 696 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 696 inlägg
Kan han alltid ställa upp just de klockslag som företaget anser att eljobb kan utföras utan att krocka med annat?M Förstagångsköparen skrev:
Sen är det ju inte så många timmar det gäller heller så det är ju inget stort belopp.
I Stockholmsområdet brukar det bli närmare 200 000 plus kakel, klinker och inredning. Med våtrumsmatta och tapet blir det avsevärt billigare.M Förstagångsköparen skrev:
Det viktigaste är att ta in ett företag som någon man känner rekommenderar.
Moderator
· Stockholm
· 53 535 inlägg
Att ta in en bes. man är nog bra. Men väldigt ovanligt.
Det viktiga här är att ta in en firma med gott rykte. Och lita då inte på omdömen du hittar på nätet, på ex. firmans sidor hos någon förmedlingssida typ "offerta" brabyggare" osv. Där är omdömena väldigt ofta skrivna av firman själv.
Leta firma genom att fråga kolleger, släktingar grannar osv.
Framförallt i badrumsbranschen har det blivit väldigt vanligt med firmor som bara är rena säljbolag. De har en försäljare som lovar guld och gröna skogar. Så fort avtalet med dig är påskrivet så släpper han jobbet. Lägger ut det på billigast möjliga entreprenör, ofta med utländska hantverkare som aldrig satt sin fot på ett bygge.
Undvik den typen av firmor. En riktigt bra hantverkare kommer du inte att få tag på med kort varsel. De har ofta fullt upp i 12 - 24 månader frammåt. OCh referenser går åt båda håll, de säljer sina tjänster helt via kontakter. Den där kollegan till dig, rekommenderar åt båda håll. De vill inte arbeta åt någon som de inte får bra referenser på.
Det viktiga här är att ta in en firma med gott rykte. Och lita då inte på omdömen du hittar på nätet, på ex. firmans sidor hos någon förmedlingssida typ "offerta" brabyggare" osv. Där är omdömena väldigt ofta skrivna av firman själv.
Framförallt i badrumsbranschen har det blivit väldigt vanligt med firmor som bara är rena säljbolag. De har en försäljare som lovar guld och gröna skogar. Så fort avtalet med dig är påskrivet så släpper han jobbet. Lägger ut det på billigast möjliga entreprenör, ofta med utländska hantverkare som aldrig satt sin fot på ett bygge.
Undvik den typen av firmor. En riktigt bra hantverkare kommer du inte att få tag på med kort varsel. De har ofta fullt upp i 12 - 24 månader frammåt. OCh referenser går åt båda håll, de säljer sina tjänster helt via kontakter. Den där kollegan till dig, rekommenderar åt båda håll. De vill inte arbeta åt någon som de inte får bra referenser på.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 696 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 696 inlägg
Det verkar inte stämma med min erfarenhet av badrumsrenovering i år. Det är möjligt att folk skjuter på sina renoveringar när ekonomin går ned eller något annat men jag hade i juni kontakt med två välrenommerade badrumsentreprenörer med egna anställda som hade lediga tider i september/oktober.H hempularen skrev:
Det stämmer inte heller med min erfarenhet.H hempularen skrev:
Då tar jag in besiktningsman så är problemet löst.H hempularen skrev:Att ta in en bes. man är nog bra. Men väldigt ovanligt.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 696 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 696 inlägg
En del pensionärer jag känner är väldigt upptagna med kurser, ta hand om barnbarn och andra fritidsverksamheterM Förstagångsköparen skrev:
Ett annat problem är vad som händer om det krockar med en läkartid eller liknande. Man kan inte räkna med att företaget talar om när det är dags med mer än någon dags varsel.
Han har iaf sagt att han inte kommer låta dem ta in en elektriker så han vill väldigt gärna göra eljobbet. Han har jobbat med entreprenad hela sitt liv så han kan nog hitta en lucka utan större problem.BirgitS skrev:
Så jäkla stort meck är det inte att få elarbete att synka med annat arbete. Tycker det låter som att det förstoras nått enormt. Gå igenom arbetet med firman ni anlitar och elektrikern tillsammans, så ska det absolut gå bra. Elektrikern behöver ju i princip bara dra sina tomrör dit de ska, så det är snarare viktigare att ni har klart för er vart allt ska vara, som spegel, handdukstork, paxfläkt, eluttag till rakapparaten osv. Och flexrören dras ju när konstruktionen byggs, så det är ju snickarna som är absolut mer beroende än plattsättarna. Ska nog inte va något problem att snickarna gör så mycket de kan och elektrikern drar flexrör på kvällen för att snickarna sen kan stänga igen det dagen efter.