Kul att man kan få fina uttag se otroligt fula ut. Som sagt spåra i väggen, dra ledarna bakom listen sätt på isolerslang på ledarna för lite extra skydd.

RoTe
och jag har sockeluttag överallt och bryr mig inte fem öre, TS har sanslöst fula tapeter dock, där snackar vi pinsamt

H HKBY skrev:
Nej, sockeldosorna som satt innan var inte snyggare och kommer inte heller bli en bra lösning när vi har bytt lister.
Men det vi ser nu är väldigt fult. Kommer inte att bli bättre med en annan kabellist.

Antingen fälla in allt i väggen, eller en ny sockeldosa.

Detta med att fälla in beror kanske lite på hur stor renovering av rummet som är aktuell. Även golvet kan behöva bytas.

Sedan behöver man titta på vad det är för vägg. Om det är en brandavskiljande vägg, ex. i ett radhus så får man inte ha vanlig dosa i väggen, men det finns eldosor som är godkända med rätt brandklass.

H HKBY skrev:
För att det kommer upp två rör från golvet med elkablarna, med en smalare kabellist så täckte den inte rören.[bild]
Man kan oxå dra i kabel i röret exempelvis EQLQ, EXLQ, QLO och klamra kabel på väggen och strunta helt i kabelkanal. Men då behöver du dra ur ledarna och dra i kabel. Klamra med sådana klammer, alt. letti

https://www.elbutik.se/product.html...ISB0f8AAaqU6hl65vac4qGTz5hAEW2lhoCq_MQAvD_BwE

• Gilla
HKBY
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det vi ser nu är väldigt fult. Kommer inte att bli bättre med en annan kabellist.

Antingen fälla in allt i väggen, eller en ny sockeldosa.

Detta med att fälla in beror kanske lite på hur stor renovering av rummet som är aktuell. Även golvet kan behöva bytas.

Sedan behöver man titta på vad det är för vägg. Om det är en brandavskiljande vägg, ex. i ett radhus så får man inte ha vanlig dosa i väggen, men det finns eldosor som är godkända med rätt brandklass.
Ja fälla in blir för stort jobb då vi har utanpåliggande i alla ytterväggar, ca 10 vägguttag.
Tror att det kan bli fint när jag har löst övergången mellan kabellist och vägguttaget. Nya golvlister som är högre och djupare än nuvarande och kommer att kapsla in kabellisten på ett bättre sätt kommer också göra att det ser bättre ut.
Tittade på detta inlägget och jag tycker att det en bra lösning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-sockeldosor.351876/post-4034095

Vi har ju en elsäkerhetsmässig aspekt här också. Jag gissar att du har vanlig FK enkelisolerade trådar som kommer upp ur golvet? De får man inte dra i en kabelkanal om inte kanalen är av en typ som kräver verktyg för att öppna. De flesta kanaler uppfyller inte det kravet, de är avsedda för mantlad kabel, ex. EKK.

H hempularen skrev:
Vi har ju en elsäkerhetsmässig aspekt här också. Jag gissar att du har vanlig FK enkelisolerade trådar som kommer upp ur golvet? De får man inte dra i en kabelkanal om inte kanalen är av en typ som kräver verktyg för att öppna. De flesta kanaler uppfyller inte det kravet, de är avsedda för mantlad kabel, ex. EKK.
Ja, det är enkelisolerade trådar som kommer upp ur golvet. Funderade också på det, men då det är elektriker från en större firma som gjort arbetet så trodde jag att det var OK.

OptiLine kanalerna som används i det länkade inlägget är godkända för enkelisolerade ledare förutsatt att kanalerna monteras med avsedd skruv.

Redigerat:
  • Gilla
HKBY och 3 till
  • Laddar…
Det där är ju skitfult, förtar ju hela ideen med att välja Renova. Hade även varit mkt bättre att klamra utanpåliggande förutsatt att man är händig nog att göra DET snyggt

• Skärmavbild 2026-04-25 kl. 16.06.39.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Rotdosa och spår är inte så mycket jobb. Tror det blir bäst och så tjock golvlist.

Om väggarna är i kasst skick kan ju ett lager gips på väggen förenkla det hela.

H HKBY skrev:
Ja, det är enkelisolerade trådar som kommer upp ur golvet. Funderade också på det, men då det är elektriker från en större firma som gjort arbetet så trodde jag att det var OK.
Om jag nu ska våga mig på att ge dig ett råd på lösning som kan passa lite bättre för känslan Renova-serien försöker ge dvs äldre stil och utanpåliggande installation (de har ju lyckats dåligt med det men ändå). Du kan skaffa VP 10 vita rör och fråsa ur tillräckligt i din nya list så de kommer upp likt två kablar invid varandra sen klamrar du den del du vill ha synlig på väggen med tex Letti eller TKK som nämnts tidigare, Rören låter du möta de som går i golvet och stick in några cm.

Så skulle jag tro du kan få det både prydligt, mer stilrent och prydligt dessutom utan tveksamheter kring installationens korrekthet, säkerhet osv dessutom väldigt lite merjobb.

• Gilla
HKBY och 2 till
  • Laddar…
Vi valde att fortsätta med nya sockeldosor hos oss. Sockeln är typ 12 cm hög

• P_20260425_163143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HKBY skrev:
Tittade på detta inlägget och jag tycker att det en bra lösning
Jamen det där är ju inte snyggt; försöka förena stilar från helt olika tidsepoker, ja, ja, vill man ha det så, för all del

S surglad skrev:
Vi valde att fortsätta med nya sockeldosor hos oss. Sockeln är typ 12 cm hög
Snyggt? Nä
Men om man ställer en säng eller skänk för det hela så okej

H HKBY skrev:
Hej
Har Renova utanpåliggande vägguttag där det går kabellist från golvet upp till vägguttaget. Då Renova är runda i formen så blir det inte så snyggt där kabellisten och vägguttaget möts. Planen är att försöka få till en krage över kabellisten som har en rund form så övergången blir bättre.

Är det någon annan som haft samma problem och vill dela med sig hur man löste det? Andra idéer och förslag tar också tacksamt emot.

Tack på förhand!

[bild][bild]
Jag har nyligen bytt uttag och bad om att inte få få kabellist utan att kabeln istället ska gå längs golvlisten. Jag tycker det är snyggare än kabellist. Även fast du har två kablar tänker jag att det skulle vara ett alternativ. Jag skulle ha frågat elfirman om det är möjligt att lösa det på det sättet, eller kontaktat en elfirma om det är tidigare ägare som fått detta installerat. Om det får rum med en golvlist bakom kablarna hade jag velat ha det, och kanske att man kan ha en sån rörmanschett (ena halvan bara) som man har vid elementrör där kablarna går ned i golvet så det blir ett snyggt avslut.

• Gilla
HKBY
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.