26 409 läst ·
30 svar
26k läst
30 svar
Renova eluttag täcker inte hålet i gipset
Tack för alla svar. Jag försökte hitta gamla byggbilder där man ser håltagningen. Hittade den här. För mig som lekman ser det ut som att hålet inte är större än dosan. Är det rätt gjort?
(Bilden är inzoomad från en större bild, därav kvaliteten. Jag verkar inte ha tänkt på att fota alla dosor på nära håll efter gipsplattorna sattes upp.)
Jag är inte säker på att jag har "före-bilder" på just de ställen där det är glapp. Men om ovanstående ser rätt ut så är det i varje fall inget systematiskt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Bilden är inzoomad från en större bild, därav kvaliteten. Jag verkar inte ha tänkt på att fota alla dosor på nära håll efter gipsplattorna sattes upp.)
Jag är inte säker på att jag har "före-bilder" på just de ställen där det är glapp. Men om ovanstående ser rätt ut så är det i varje fall inget systematiskt fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Det där ser jättebra ut.
Men ibland så kan man misslyckas lite med hole-in-oneen så att hålet inte blir centrerat och då åker kniven fram å karvar ur så att gipsskivan går dit.
Men ibland så kan man misslyckas lite med hole-in-oneen så att hålet inte blir centrerat och då åker kniven fram å karvar ur så att gipsskivan går dit.
Produkter som diskuteras: "hole-in-oneen"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Ser alla ut så där blir det inga glipor, jag har monterat Renova i hela huset och visst får man pilla lite på nått ställe för att få det snyggt, Renova täcker jätte lite extra. Det finns som du säger tapetskydd. Tapetskydd passar dock bara på runda enheter, brytare och enkeluttag, det du hade bild på tidigare var ett dubbeluttag. Möjligen ser dosan lite klämd ut men mindre hål går ju inte att göra..
Just det där är väl en kopplingsdosa. Jag hoppas att de inte satt sådana överallt där du ska ha uttag.... De är större än apparatdosorna som man ska ha till uttag och brytare. Eller är det en gul apparatdosa? Har inte sett just det förut i så fall. Du kan kolla genom att mäta avståndet mellan skruvarna. I en kopplingsdosa är det 68mm, i en apparatdosa 60mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Vägguttag skulle jag säga 😀
Som du kanske redan förstått är Renova inte populärt bland snickare... Jag förstår dem, håltagningen måste vara perfekt för att det ska fungera. Om snickaren inte visste om att det skulle monteras Renova har jag faktisk viss förståelse för att det blev som det blev. "Vanliga" brytare och uttag hade troligtvis klarat sig.
Jag brukar alltid meddela snickaren de få gånger jag sätter dosor och det ska kompletteras med Renova.
Som svar på din fråga går det utmärkt att spackla så gliporna försvinner. Dock måste man ta bort apparaterna först och måla på det spacklade. Lite mickel men det blir bra.
Jag brukar alltid meddela snickaren de få gånger jag sätter dosor och det ska kompletteras med Renova.
Som svar på din fråga går det utmärkt att spackla så gliporna försvinner. Dock måste man ta bort apparaterna först och måla på det spacklade. Lite mickel men det blir bra.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Förbilliga dosor
Vp2 dosor är nästan krav till renova för att få de bra. speciellt brytare och i badrum så de inte faller in och att man kan justera ringen lite lättare. De går givetvis med påbyggnadsringar men hur många använde de?
Jag har varit med flertalet med gånger både snickare och främst privatpersoner då jag promt ha sagt att hålet måste vara exakt runt dosan! varken mer eller mindre. kakelsättaren brukar ju vara värst. är det vanlig ELKO eller ELJO så klarar man att dölja många misstag. Även "klantramar" går att använda utan att någon märker något. Dessa är ett par mm extra breda. Men till Renova så finns det bara tapetskydd och de är enligt mig fula och ska bara användas vid strömbrytare.
Så det är nog målaren som får gå och bättre lite om man vill att de ska döljas. Eller deras fel många gånger med då de fyller dosorna med spackel och sen försöker man skära bort det eller rotera ringen lite och då lossnar en hel kaka och man riskerar att se in i väggen då brytaren/uttaget inte täcker allt.
Jag har varit med flertalet med gånger både snickare och främst privatpersoner då jag promt ha sagt att hålet måste vara exakt runt dosan! varken mer eller mindre. kakelsättaren brukar ju vara värst. är det vanlig ELKO eller ELJO så klarar man att dölja många misstag. Även "klantramar" går att använda utan att någon märker något. Dessa är ett par mm extra breda. Men till Renova så finns det bara tapetskydd och de är enligt mig fula och ska bara användas vid strömbrytare.
Så det är nog målaren som får gå och bättre lite om man vill att de ska döljas. Eller deras fel många gånger med då de fyller dosorna med spackel och sen försöker man skära bort det eller rotera ringen lite och då lossnar en hel kaka och man riskerar att se in i väggen då brytaren/uttaget inte täcker allt.
Ok, det här var full on retard från min sida. Jag har ju t.om. gula apparatdosor liggande i bra-att-ha-lådan....tommib skrev:Just det där är väl en kopplingsdosa. Jag hoppas att de inte satt sådana överallt där du ska ha uttag.... De är större än apparatdosorna som man ska ha till uttag och brytare. Eller är det en gul apparatdosa? Har inte sett just det förut i så fall. Du kan kolla genom att mäta avståndet mellan skruvarna. I en kopplingsdosa är det 68mm, i en apparatdosa 60mm.
Får skylla på avsaknad av morgonkaffe
Här kommer lite mer bilder.
Tack för alla bra svar! Jag känner att jag fått en väldigt bra bild över problemet. Helt klart något för alla som ska bygga med Renova att ha med sig! Exakt vems fel det är känner jag är ganska ointressant, det känns mer intressant att prata om hur det går att lösa, och hur man undviker problem på framtida byggen. Svaren på dessa frågor verkar vara:
1: Man kan spackla så att felet inte syns.
2: Se till att alla - snickare, målare och elektriker - är med på att det är Renova som ska monteras och att hålen runt dosorna därför måste vara exakt rätt storlek. Det borde vara möjligt att dela ut Renova-exemplar till alla berörda, så att alla kan måtta med dessa kring hålet och se om det verkar bli rätt. Dock är det lite för sent för oss att vara proaktiva nu
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla bra svar! Jag känner att jag fått en väldigt bra bild över problemet. Helt klart något för alla som ska bygga med Renova att ha med sig! Exakt vems fel det är känner jag är ganska ointressant, det känns mer intressant att prata om hur det går att lösa, och hur man undviker problem på framtida byggen. Svaren på dessa frågor verkar vara:
1: Man kan spackla så att felet inte syns.
2: Se till att alla - snickare, målare och elektriker - är med på att det är Renova som ska monteras och att hålen runt dosorna därför måste vara exakt rätt storlek. Det borde vara möjligt att dela ut Renova-exemplar till alla berörda, så att alla kan måtta med dessa kring hålet och se om det verkar bli rätt. Dock är det lite för sent för oss att vara proaktiva nu
Redigerat:
Jag kanske ska tillägga att ingen har påstått att huset är klart. Vad jag vet så kan det tänkas att allting är tipp-topp fixat när jag kommer tillbaka i morgon. Jag försöker bara hänga med i vad som hänt och vad som måste göras.
Om det är något jag lärt mig av att bygga hus så är det att det aldrig är fel att försöka ha lite koll på vad hantverkarna gör, tänka själv och lyfta ev. problem så tidigt som möjligt!
Om det är något jag lärt mig av att bygga hus så är det att det aldrig är fel att försöka ha lite koll på vad hantverkarna gör, tänka själv och lyfta ev. problem så tidigt som möjligt!
