7 655 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
rengöring av gashäll
Hur funkar det att göra rent era gashällar? (ni som har sådana) är det mycket merjobb? vi har i princip bestämt oss för aeg´s häll 7300 som verkar smidig i lösningen med glashäll och lätt avtagbara brännare mm.
Kommentarer please...........

Kommentarer please...........

Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Kan vara läge att olja in brännardelarna med något lämpligt med jämna mellanrum. Paraffinolja eller linolja tex. Det fyller porerna i gjutjärnet.pappskallen skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Precis, men den reflektion jag gjort är att dom flesta som installerar både gas och el sällan eller aldrig använder elen, hur gör du OLHA?
Tycker inte direkt att min gashäll är svårare att rengöra an glashällen. Visst lite pyssel just runt brännarna men annars rätt lugnt.
Jag använder gashällen mest (brukar bara koka pasta och sånt på elen) men min fru föredrar el.
Nu hade ju jag turen att ha en gashäll "över" annars hade vi nog inte satsat på det så nu funderar jag på en sån wokbrännare att ha utomhus på däcket på baksidan så man kan stå ute i det fria och laga mat.
//Markus
Jag använder gashällen mest (brukar bara koka pasta och sånt på elen) men min fru föredrar el.
Nu hade ju jag turen att ha en gashäll "över" annars hade vi nog inte satsat på det så nu funderar jag på en sån wokbrännare att ha utomhus på däcket på baksidan så man kan stå ute i det fria och laga mat.
//Markus
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Vi har en sådan här

och den är härligt Svinto-repig redan som ny. Gjutjärnet spolas av i varmvatten och det rostfria slabbas av med Wettex eller gnuggas med Svinto om det har bränt fast
Inget större arbete alltså.

och den är härligt Svinto-repig redan som ny. Gjutjärnet spolas av i varmvatten och det rostfria slabbas av med Wettex eller gnuggas med Svinto om det har bränt fast
Inget större arbete alltså.
Johan, antar att det är rostfritt på själva hällen? Vilket märke är det på hällen? (Precis en sån med rostfri häll och wok/stor brännare i mitten vill vi ha. Hur tycker du det fungerar med vreden, är det svårt att hålla rent där?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det är en Ilve P95C. Inget Gaggenau-smäck här inte, utan tungt gjutjärn och tjock rostfri plåt. Kolla på http://www.aquapool.se. Köpt av Electrolux Home på Backaplan i Göteborg (proffs på detta). Har inte installerat min än, men farsan har en identisk (gissa vem som bestämde åt honom) och den är gudbenådat trevlig. Det blir ju lite kladd runt vreden, men de är bara att rycka av, så går det att torka under.Hemmakatten skrev:
Fördelen med brännaren i mitten är att man kan vräka upp en gryta som är 50-55 cm i diameter utan att störa de andra brännarna. Jag kan dock meddela att hällen kräver P19-flaskor vintertid om man kör den hårt. P11-flaskorna orkar inte förgasa tillräckligt. P19 kräver tillstånd, men är billigare att tanka (varenda fiskebåt har en och kvitto behövs sällan i kustbandet
Tillstånd? Vart då ifrån? Brandmyndigheterna?
Har varit (fritids)båtmänniska i många år, men där var det P11
rna som gällde.
Vadå, är det inte samma tryck i gasflaskorna? Förstod inte riktigt det där med förgasningen. Ja, teoretiskt kan jag förstå att det är kallare på vintern, men flaskorna står väl inomhus ( i tätt utrymme med avrinning/ventilationskanal ut i det fria).
Vår spis kommer definitivt att användas mycket - året om.
Har varit (fritids)båtmänniska i många år, men där var det P11
Vadå, är det inte samma tryck i gasflaskorna? Förstod inte riktigt det där med förgasningen. Ja, teoretiskt kan jag förstå att det är kallare på vintern, men flaskorna står väl inomhus ( i tätt utrymme med avrinning/ventilationskanal ut i det fria).
Vår spis kommer definitivt att användas mycket - året om.
Gasen och grillen går mest. Ibland när såser görs så använder man elen då dom skall stå och sjuda länge.pappskallen skrev:
Men oavsett så är det fortfarande jobbigare att rengöra grillar och gas än elhällar. ;D
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
- Statsbyggnadskontoret ger tillståndet för P19 (eller större)Hemmakatten skrev:Tillstånd? Vart då ifrån? Brandmyndigheterna?
Har varit (fritids)båtmänniska i många år, men där var det P11rna som gällde.
Vadå, är det inte samma tryck i gasflaskorna? Förstod inte riktigt det där med förgasningen. Ja, teoretiskt kan jag förstå att det är kallare på vintern, men flaskorna står väl inomhus ( i tätt utrymme med avrinning/ventilationskanal ut i det fria).
Vår spis kommer definitivt att användas mycket - året om.![]()
- Det har med mängden gasol att göra. Två P11
- Det där med P19 är efter erfarenhet från farsgubben. Han ville ha sina tuber utomhus av brandsäkerhetsskäl.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden