Hur funkar det att göra rent era gashällar? (ni som har sådana) är det mycket merjobb? vi har i princip bestämt oss för aeg´s häll 7300 som verkar smidig i lösningen med glashäll och lätt avtagbara brännare mm.
Kommentarer please...........

um38019.jpeg
 
pappskallen skrev:
Hur funkar det att göra rent era gashällar? (ni som har sådana) är det mycket merjobb? vi har i princip bestämt oss för aeg´s häll 7300 som verkar smidig i lösningen med glashäll och lätt avtagbara brännare mm.
Kommentarer please...........

[bild]
Kan vara läge att olja in brännardelarna med något lämpligt med jämna mellanrum. Paraffinolja eller linolja tex. Det fyller porerna i gjutjärnet.
 
Har Du gas, kan Du förvänta Dig att det blir brunt/bränt runtom brännarna.

Efter att ha stekt i stekpanna, så får Du torka av ordentligt.

Gas är kanon, men innebär betydligt mer jobb om det skall se fräscht ut.
 
OLHA skrev:
Har Du gas, kan Du förvänta Dig att det blir brunt/bränt runtom brännarna.

Efter att ha stekt i stekpanna, så får Du torka av ordentligt.

Gas är kanon, men innebär betydligt mer jobb om det skall se fräscht ut.
Tänk att jag har märkt precis samma sak fast inte...
 
Göran skrev:
Tänk att jag har märkt precis samma sak fast inte...
Vass majns du?? (vad menar du, på tyska)
 
Exakt. Vad menar Du?

Har både gas och häll och tycker det är ett jädrans fejande... Hur skall man kunna undgå det?

Det är betydligt mer detaljer på gasspis som gör att den blir svårare att rengöra än en elhäll.

Logiskt!
 
Precis, men den reflektion jag gjort är att dom flesta som installerar både gas och el sällan eller aldrig använder elen, hur gör du OLHA?
 
Tycker inte direkt att min gashäll är svårare att rengöra an glashällen. Visst lite pyssel just runt brännarna men annars rätt lugnt.
Jag använder gashällen mest (brukar bara koka pasta och sånt på elen) men min fru föredrar el.
Nu hade ju jag turen att ha en gashäll "över" annars hade vi nog inte satsat på det så nu funderar jag på en sån wokbrännare att ha utomhus på däcket på baksidan så man kan stå ute i det fria och laga mat.

//Markus
 
Vi har en sådan här

P95C.jpg

och den är härligt Svinto-repig redan som ny. Gjutjärnet spolas av i varmvatten och det rostfria slabbas av med Wettex eller gnuggas med Svinto om det har bränt fast ;)
Inget större arbete alltså.
 
Hemmakatten
Johan, antar att det är rostfritt på själva hällen? Vilket märke är det på hällen? (Precis en sån med rostfri häll och wok/stor brännare i mitten vill vi ha. Hur tycker du det fungerar med vreden, är det svårt att hålla rent där?
 
Hemmakatten skrev:
Johan, antar att det är rostfritt på själva hällen? Vilket märke är det på hällen? (Precis en sån med rostfri häll och wok/stor brännare i mitten vill vi ha. Hur tycker du det fungerar med vreden, är det svårt att hålla rent där?
Det är en Ilve P95C. Inget Gaggenau-smäck här inte, utan tungt gjutjärn och tjock rostfri plåt. Kolla på http://www.aquapool.se. Köpt av Electrolux Home på Backaplan i Göteborg (proffs på detta). Har inte installerat min än, men farsan har en identisk (gissa vem som bestämde åt honom) och den är gudbenådat trevlig. Det blir ju lite kladd runt vreden, men de är bara att rycka av, så går det att torka under.
Fördelen med brännaren i mitten är att man kan vräka upp en gryta som är 50-55 cm i diameter utan att störa de andra brännarna. Jag kan dock meddela att hällen kräver P19-flaskor vintertid om man kör den hårt. P11-flaskorna orkar inte förgasa tillräckligt. P19 kräver tillstånd, men är billigare att tanka (varenda fiskebåt har en och kvitto behövs sällan i kustbandet ;) )
 
Hemmakatten
Tillstånd? Vart då ifrån? Brandmyndigheterna?
Har varit (fritids)båtmänniska i många år, men där var det P11:orna som gällde.
Vadå, är det inte samma tryck i gasflaskorna? Förstod inte riktigt det där med förgasningen. Ja, teoretiskt kan jag förstå att det är kallare på vintern, men flaskorna står väl inomhus ( i tätt utrymme med avrinning/ventilationskanal ut i det fria).
Vår spis kommer definitivt att användas mycket - året om. :)
 
pappskallen skrev:
Precis, men den reflektion jag gjort är att dom flesta som installerar både gas och el sällan eller aldrig använder elen, hur gör du OLHA?
Gasen och grillen går mest. Ibland när såser görs så använder man elen då dom skall stå och sjuda länge.

Men oavsett så är det fortfarande jobbigare att rengöra grillar och gas än elhällar. ;D
 
Hemmakatten skrev:
Tillstånd? Vart då ifrån? Brandmyndigheterna?
Har varit (fritids)båtmänniska i många år, men där var det P11:orna som gällde.
Vadå, är det inte samma tryck i gasflaskorna? Förstod inte riktigt det där med förgasningen. Ja, teoretiskt kan jag förstå att det är kallare på vintern, men flaskorna står väl inomhus ( i tätt utrymme med avrinning/ventilationskanal ut i det fria).
Vår spis kommer definitivt att användas mycket - året om. :)
- Statsbyggnadskontoret ger tillståndet för P19 (eller större)
- Det har med mängden gasol att göra. Två P11:o är allt du får ha hemma och bara en inkopplad åt gången.
- Det där med P19 är efter erfarenhet från farsgubben. Han ville ha sina tuber utomhus av brandsäkerhetsskäl.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.