Köpte nyligen en (ny) spis med glashäll. Efter lite användande så har det blivit vita fläckar ovanpå själv "plattorna" Hur får man bort dem? Går det att göra ngt i förbyggande syfte?

Benno. skrev:
Visst var järnplattorna tåligare?
kanske tåligare, men mycket värre att hålla snygga.
Skrapa och hällrengöringsmedel funkar nästan alltid för ett perfekt resultat, men visst finns det undantag, lite försiktighet.

Men häll tycker jag är minst hälften så krånglig att hålla snygg som en spis med järnplattor.

Jag har använt Jif/Vim i 10 år till glashällen. Funkar jättebra, enkelt sätt att få glashällen ren och fin (och nej, inga repor).

Jag använder MP52 hällrengöring. Funkar jättebra! Mitt "knep" är att först torka bort det värsta med disktrasa alt rakbladsskrapa, klutta på lite MP och torka med en bit fuktad torky, sedan eftertorka med en ren/fettfri mirakeltrasa. Det viktigaste är att torka spisen efter varje användning! Hällen ser i princip ut som ny efter 6 år.

Vi anväder Yes Power Spray. Fungerar kanonbra. Anväder den även till kaminens glasluckor invädigt, kanon även till det.

Kemi skrev:
...Anväder den även till kaminens glasluckor invädigt, kanon även till det.
Till sot på glasluckor kan man använda en blöt trasa/pappersbit som man bara doppar i den vita askan och sedan torkar av med-lätt rengöring utan köpta kemikalier!
/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.