3 384 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rengöra badkar från intorkade matoljefläckar
Pga en märklig öron-näsa-hals-behandling (från läkare, inte någon hippie) är det intorkade fläckar av matolja i mitt badkar som är oerhört svåra att få bort. De är inte "fettiga" längre utan det känns som de har härdat. Man får bort dem med naglarna men det är för mycket och för slitsamt att göra så, så jag behöver ett bättre förslag.
Hittills har jag prövat allrengöring och skura med svamp (ej den "vassa" sidan), skurborste (hård) resp levang. Jag har också skaffat en enklare ångtvätt, typ http://www.clasohlson.com/se/Ångtvätt-Kärcher-SC-1-premium/44-1872 , och ångat fläckarna innan jag givit mig på dem med borste. Det går oerhört långsamt.
Har ni några bättre förslag? Var får jag tag på en riktigt hård skurborste som samtidigt inte repar emaljen (gjutjärnsbadkar)?
Hittills har jag prövat allrengöring och skura med svamp (ej den "vassa" sidan), skurborste (hård) resp levang. Jag har också skaffat en enklare ångtvätt, typ http://www.clasohlson.com/se/Ångtvätt-Kärcher-SC-1-premium/44-1872 , och ångat fläckarna innan jag givit mig på dem med borste. Det går oerhört långsamt.
Har ni några bättre förslag? Var får jag tag på en riktigt hård skurborste som samtidigt inte repar emaljen (gjutjärnsbadkar)?
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Använd bara inget i metall (typ svinto och sånt), det gjorde den här korkskallen och har därför ett väldigt matt och fint handfat som gärna suger åt sig missfärgningar 
Om du får loss det med nageln så kan du ju testa med stek-/bakspade i plast.
Annars löser olja ofta olja, prova att lägga på ett lager matolja och vänta en stund utan att det hinner torka, och se om det går lättare. Kanske 20min eller så.
Om du får loss det med nageln så kan du ju testa med stek-/bakspade i plast.
Annars löser olja ofta olja, prova att lägga på ett lager matolja och vänta en stund utan att det hinner torka, och se om det går lättare. Kanske 20min eller så.
Om inte stek/bakspade eller olja fungerar, så kan det vara värt att prova med "kemiskt ren bensin". Brukar fungera på feta ytor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden