Har en Nibe f1255-12 sedan 7 år och inte märkt av detta tidigare. En skillnad är att nu i höstas så kopplades golvvärmen på till även garaget.
Tänker om det är en inställningsfråga?
Har nu aktiverat ”tillfällig lyx” för att snabbt få upp värmen i vvb. Ser att kompressorn därefter visar att den uteslutande verkar producera vatten och inte värme till huset. Det är minus 17 ute så jag förväntade mig att elpatronen skulle hoppa igång men den verkar inte göra det. Brukar köra med temp -2 vilket påverkar styrkurvan. Har ca 22 grader i huset och 18 i garaget. Vvb visar 51 grader nu.
Lite bilder:
Tänker om det är en inställningsfråga?
Har nu aktiverat ”tillfällig lyx” för att snabbt få upp värmen i vvb. Ser att kompressorn därefter visar att den uteslutande verkar producera vatten och inte värme till huset. Det är minus 17 ute så jag förväntade mig att elpatronen skulle hoppa igång men den verkar inte göra det. Brukar köra med temp -2 vilket påverkar styrkurvan. Har ca 22 grader i huset och 18 i garaget. Vvb visar 51 grader nu.
Lite bilder:
Dett går inte att få snabbare varmvatten med tillfällig lyx utan det blir bara varmare. När man fyller ett badkar går det åt många liter varmvatten å då blir det naturligt så att varmvattentemp sjunker.
Innan jag aktiverade tillfällig lyx så såg jag kompressorn alternera mellan uppvärmning och vattenuppvärmning. Med tillfällig lyx såg det ut som den uteslutande jobbade med uppvärmning av varmvattnet. Så det gick fortare att få upp varmvattentemperaturen.V Vector skrev:
i lyxläge så går kompressorn med en högre frekvens, i ekonomi och normal jobbar den i 35hz och i lyx i 80hz, däremot om du får hög kondensor in, så kan det vara så att den inte blir klar med vv, och därför fortsätter flera ggr, och då struntar i värmekörningen.
Klicka här för att svara