Har en Nibe f1255-12 sedan 7 år och inte märkt av detta tidigare. En skillnad är att nu i höstas så kopplades golvvärmen på till även garaget.
Tänker om det är en inställningsfråga?
Har nu aktiverat ”tillfällig lyx” för att snabbt få upp värmen i vvb. Ser att kompressorn därefter visar att den uteslutande verkar producera vatten och inte värme till huset. Det är minus 17 ute så jag förväntade mig att elpatronen skulle hoppa igång men den verkar inte göra det. Brukar köra med temp -2 vilket påverkar styrkurvan. Har ca 22 grader i huset och 18 i garaget. Vvb visar 51 grader nu.
Lite bilder:

• Display på värmepump Nibe f1255-12 visar inomhusklimat på 22 grader och varmvatten på 40 grader, med utomhustemperatur -17 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagnostikskärm för värmepump Nibe f1255-12 som visar gradminutinställning och parametrar som aktuellt värde, startkompressor och startdifferens tillägg.
    Skapa konto
  • Skärmvisning på en värmepump med texten "status intern tillsats från", "max inställd effekt 6.0 kW", och "gradminuter -74".
    Skapa konto
  • Skärm på Nibe f1255-12 visar tillsatsinfo med status "från", tidfaktor 15.4, varmvattentid 3.6, samt grönt ljus under displayen.
    Skapa konto
  • Bild av display på en Nibe f1255-12 värmepump som visar kompressorinfo, inklusive antal starter och driftstid för varmvatten.
    Skapa konto
Dett går inte att få snabbare varmvatten med tillfällig lyx utan det blir bara varmare. När man fyller ett badkar går det åt många liter varmvatten å då blir det naturligt så att varmvattentemp sjunker.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
V Vector skrev:
Dett går inte att få snabbare varmvatten med tillfällig lyx utan det blir bara varmare. När man fyller ett badkar går det åt många liter varmvatten å då blir det naturligt så att varmvattentemp sjunker.
Innan jag aktiverade tillfällig lyx så såg jag kompressorn alternera mellan uppvärmning och vattenuppvärmning. Med tillfällig lyx såg det ut som den uteslutande jobbade med uppvärmning av varmvattnet. Så det gick fortare att få upp varmvattentemperaturen.

sysmali
V Vector skrev:
Det går inte att få snabbare varmvatten med tillfällig lyx utan det blir bara varmare
Stämmer detta verkligen? Jag levde i tron att det även producerades varmvatten snabbare.

Frågade AI (som givetvis kan vara fel): "Det betyder att du får mer varmvatten och varmare varmvatten"

Suvi5700
Jag har en f370. Har inte märkt att det blir fortare varmvatten med tillfällig lyx. Utan bara varmare. Och kostar mer

Suvi5700
När temp på mitt varmvatten är lägre än inställning så prioriterar pumpen alltid vatten före värme. Oavsett temp ute

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
När temp på mitt varmvatten är lägre än inställning så prioriterar pumpen alltid vatten före värme. Oavsett temp ute
Kanske någon inställning jag behöver för att prioritera vatten före värme?

Suvi5700
doublepeak doublepeak skrev:
Kanske någon inställning jag behöver för att prioritera vatten före värme?
Vet inte. Har inte haft min så länge. Första vintern

i lyxläge så går kompressorn med en högre frekvens, i ekonomi och normal jobbar den i 35hz och i lyx i 80hz, däremot om du får hög kondensor in, så kan det vara så att den inte blir klar med vv, och därför fortsätter flera ggr, och då struntar i värmekörningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.