Hur gör man för att lättast uppnå snyggast resultat på gipsväggar/gipstak?

Jag fick tipset att använda pappersremsor mellan skivorna i taket men hur ska dessa sättas fast? Med lim?

Ska det vara ett lager spackel innan man lägger remsan? Gäller detta även glasfiberremsor?

Hur gör ni för att enklast få ett snyggt resultat?

/ Marcus

Pappersremsor är nog bra i hörnen, men på öppna ytor är de kass. De bara bubblar sig, när spacklet torkat. Sedan får man slipa bort och göra om och göra om... Ta glasfiberremsor på öppna ytor istället.

Det vete sjutton. Det kanske är lättare att handskas med glasfiberremsan, men den är BETYDLIGT svagare.
En pappersremsa är ju stark åt alla håll, men glasfibern bara åt två.

Jo, det är väl så att vi ännu efter ett halvt hus inte fått in rätta handlaget med pappersremsorna. Som det ser ut när vi spacklat fast dem, kunde man hellre vara utan remsor helt... Tipsa gärna om hur man bär sig åt för att de inte skall bubbla sig när spacklet torkat! :)

Ingen aning faktiskt :-[
Jag har själv kört med glasfiberremsor och det ar ingen vacker syn efter ett år.. >:(
Skulle jag göra om det skulle det DEFINITIVT bli papper, det är också det målarna kör med nu.

Ett bra knep är att limma fast pappremsorna med vanligt tapetklister innan man spacklar. Så gjorde vi och det blev bra.

KarlXII skrev:
Ingen aning faktiskt :-[
Jag har själv kört med glasfiberremsor och det ar ingen vacker syn efter ett år.. >:(
Skulle jag göra om det skulle det DEFINITIVT bli papper, det är också det målarna kör med nu.
Spricker det? Har du bilder på det?

Vad är det för papper man använder istället? Och varför säljer man fiberväv för ändanmålet om det nu inte funkar? ???

Jag har använt glasfiber....först spacklat ned ett varv i grova skarvar sedan remsa o sedan bredspacklat sen beror resultatet på hur noggrant du slipar:-)

Alla nya hus, typ, spricker i hörn efter ett tag. Räkna inte med att sätta upp de dyra specialtapeterna som förstatapeter i nya huset utan ta en standardtapet tills det satt sig klart. Om man använder pappremsor så är det vävlim de ska limmas med. Det där om att målarna inte använder glasfiberremsa kan jag inte hålla med dig om. Det är många faktorer som spelar in för vilken remsa man använder. Det enklaste för en amatör är givetvis glasfiberremsan som är självhäftande. Tryck dit remsan och spackla 2-3 ggr så blir det bra. Spackla en bredd på ca 20 cm och se till att fylla ut fasningen på skivorna.

jureit skrev:
Bara för att röra till det så kan jag bidra med den sakkunskap jag fått mig till livs av en kompis som inte gör något annat än målar hela dagarna sedan en herrans massa år tillbaka. Han menar att glasfiberremsor är det enda som håller. Papper har de kört med tidigar men det bara spricker.

I hörnen är det latex som gäller. Även detta genom denne målarklutt.

Själv har jag ingen aning men vi har litat blint på dennes yrkeskunskap. Jag kan ju rapportera resultatet om några år.....
*suck* Varför ska du alltid röra till det... ;)

Det vete sjutton som är bäst. Som vanligt när man lyssnat på några stycken så är inget bra. :)

Som sagt, jag körde glasfiberremsor och är mycket missnöjd. Jag kan ju däremot inte vara 100% säker på att det hade blivit bättre med papper, men jag tror det iallafall. Mina skarvar har liksom skjuvat sig på längden, och just i den riktningen är papperet betydligt starkare.
Det är ju bara att fatta en bit glasfiberremsa med tummarna bredvid varandra och föra den ena uppåt och den andra neråt. Inget motstånd alls. Papper däremot är ju betydligt starkare i den riktningen.
Jag ska posta en bild ikväll så ska ni få se vad jag menar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.