Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Det beror ju på hur stora plattor du kapar ifrån.V varpan1 skrev:
Ett tips är att kapa en halv klingbredd för stort och sedan göra ett springpass till rätt storlek. Då slipper du ”fnasiga” kanter. Du behöver också förhindra fläkningar i slutet av snittet, d.v.s. att plattan spricker snett av sig själv när man nästan är klar med snittet. Lättast är att helt enkelt kapa lite (1 cm) från ”andra hållet” så gör du en brottanvisningen bit in på plattan.
Är väl inget proffsigt sätt, men jag har gjort träfixturer att kapa med.
Spånskiva i botten, sedan två trälister i kakel/klinkers tjocklek plus någon millimeter som sidor.
Och sedan en kaplist ovanpå, lägg i plattan och skjut den så att den hamnar där den ska kapas mot kaplisten.
Spänn fast plattan med en tving och kapa, vill du vara extra försiktig så dra en remsa maskeringstejp över kapstället.
Spånskiva i botten, sedan två trälister i kakel/klinkers tjocklek plus någon millimeter som sidor.
Och sedan en kaplist ovanpå, lägg i plattan och skjut den så att den hamnar där den ska kapas mot kaplisten.
Spänn fast plattan med en tving och kapa, vill du vara extra försiktig så dra en remsa maskeringstejp över kapstället.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Fattar inte din förklaring, men den låter bra! Har du bild?A AndersS skrev:Är väl inget proffsigt sätt, men jag har gjort träfixturer att kapa med.
När jag googlar på "springpass såg" får jag bara AI tips om att ta gångpauser under löppass, och hur jag får tight rumpa.Johan Gunverth skrev:
Det beror ju på hur stora plattor du kapar ifrån.
Ett tips är att kapa en halv klingbredd för stort och sedan göra ett springpass till rätt storlek. Då slipper du ”fnasiga” kanter. Du behöver också förhindra fläkningar i slutet av snittet, d.v.s. att plattan spricker snett av sig själv när man nästan är klar med snittet. Lättast är att helt enkelt kapa lite (1 cm) från ”andra hållet” så gör du en brottanvisningen bit in på plattan.
Ingen bild utan det är engångsanvändande.V varpan1 skrev:
Men busenkelt. En spånskivebit som man lägger plattan på, sedan två parallella träbitar någon mm tjockare än plattan som skruvas fast.
Då har du stöd för plattan i sidled.
Sedan ett kapstöd rakt över som du följer med vinkelslip.
Sedan skjuter man bara plattan mellan träbitarna så att den hamnar rätt där du vill kapa.
Då har du en kapfixtur.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Springpass (vad jag hört andra säga) är att du först grovkapar och sedan med ett ”springpass” finjusterar lite till för att få en så fin snittyta som möjligt. Om kapskivan bara avverkar med delar av sin bredd (under millimetern) blir det alltid fina snittytor. Jag gör så själv när det är kritisk med skarp kant på klinker.V varpan1 skrev:
…men jag håller med om att ”springpass” är lite otydligt. 🤓
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Termen spring pass råkar jag på regelbundet. På engelska, youtube, när det svarvas i metall och man avverkar mycket så att allt flexar lite. Sen går man på igen med minimal avverkning, då flexar det inte och blir exakta mått. Gunverth och jag kanske tittar på samma kanaler, eller så är det mer allmänt vedertaget.V varpan1 skrev:
Anyhow, lite osäker om det hjälper här. Kapar man rätt från början avsätts skärkraften och vibrationerna i en större bit klinker. Går man på igen och ska slipa en smal remsa med samma kapskiva inbillar jag mig att det kan bli mer styggt på den. Men varje klinker har ju två användbara kanter, och kanske finns halvor från andra delar. Det måste finnas flera chanser att göra fel innan materialet tryter.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg