Microkatten Microkatten skrev:
När jag nu ändå precis gjorde en liknande manöver på en Combi 95 så slänger jag in en bild - som ju säger mer än tusen ord ;) - ifall någon skulle stå inför samma problem i framtiden. Jag bytte inte rem utan skulle bara synka de två knivarna så de inte slår i varandra.

För att släppa på remspänningen lossar man på de fyra bultarna - markerade med 1 i bilden - som @hilife nämner.
Sedan lossar man på centrumbulten - markerad med 2 i bilden - för att lossa remhjulet av plast från chassit.
Nu kan man snurra runt kniven fritt. För att byta rem lär man få lossa på ett eller två remhjul till, eller hur gick det till slut, @hilife ?

[bild]

Det mest trixiga var kanske att sätta tillbaks remhjulet med rätt spänning; vi var två, en höll trycket uppe mot remhjulet med en träbit, den andra skruvade fast bultarna.
Microkatten Microkatten skrev:
Fint att du fick användning av beskrivningen! Jag minns inte hur mycket jag spände. Lagom? 😉
Tack själv igen;
Gett det ca 10mm spel. Fungerar u.a när jag roterar för hand...Men så snart jag tröttnat på det och lägger på drivrem och startar upp så slår knivarna ihop omgående när kan gasar upp till arbetsvarv. Friktionspilarna står mot varandra osv. Något lurt här som man inte listat ut riktigt. Roliga är att jag gjort detta tidigare och det fungerat fint...tänkte väl inte så mycket då - och det fungerade.

Hittat felet!
Trots att det tog svärstopp i en gömd och glömde presseningsbit så gick inte friktions "låset" utan spline inne i kuggkransen mot axel...hmm.
Ny beställd och bör lösa fenomenet med knivar som tappar synk under belastning.

Svaret på gåtan...

• Gul maskindel med synligt kugghjul och metallfäste, del av maskin- eller motorutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.