A Asgardians skrev:
Det skulle väl bli min nästa fråga, det såg lite bar ut där uppe. Förstagångs husägare, vi flyttade in här för 3 år sedan och har väl lärt oss under tiden.

Är det något man skulle ev. kunna fixa själv? Är rätt händig i övrigt skulle jag säga.
Du kan väl börja med att leta en beg byggställning.
Prata med nån snickarkunnig, hur allt ska vara för att det ska passa och bli rätt från början.

Hade visserligen ett Schingeltak liggande på ordentlig råspont.
Nu var taket typ 45 år gammalt.
Den tekniska livslängden, väl omtalad på forumet uppnådd.
Så nu behövdes ny takbeklädnad.

La strö och bärläkt passande Planja Regent direkt på befintligt tak....

Nu var det guld värt med en erfaren snickare.
Han hjälpte mig totalt ca 30 timmar, steg för steg.

Att leja bort detta skulle ha kostat 250 - 300 tusen. Har annat att lägga pengar på.

Lycka till.

K
A Asgardians skrev:
Går det att byta rem själv utan några specialverktyg (till den enklare varianten?).

vet inte om det var fläkten du hörde eller om det var rotormotorn, ena fläkten höll på varva igång just när jag filmade
Om det är remmen som slirar så f k har Heru har ersatt den runda remmen med en kilrem. Hade ,tidigt efter installation, problem med detta som resulterade i larm. Lite meckigt att byta men gick bra. Ersatte remmen och hjulet som sitter på motorn som är anpassad för kilrem.

A Asgardians skrev:
Gick upp och roterade den med handen, gick runt. Så jag satte igång systemet, och vips så rullar den nu också. Får se om den larmar igen och fastnar. Vet inte vad det kan ha varit som gjort att den fastnat?

Gällande kondens ner från ventilationsrör så tror jag att jag har hittat boven. När vi renoverade badrummen i förra sommaren så verkar hantverkarna ha dragit om ventilationsrören. Och de nya rören ligger helt oisolerade, jämför med den isolerade biten på baksidan av bilden som de har skarvat från. Vad blir smidigast vis att isolera dessa som redan är på plats? Isolerstrumpor verkar man behöva ta loss rören först för att få på.
Om hantverkare har dragit ventilationen på det viset får du reklamera arbetet och kräva att de isolerar röret på rätt sätt, och byter det fuktskadade materialet.

K keko skrev:
Om det är remmen som slirar så f k har Heru har ersatt den runda remmen med en kilrem. Hade ,tidigt efter installation, problem med detta som resulterade i larm. Lite meckigt att byta men gick bra. Ersatte remmen och hjulet som sitter på motorn som är anpassad för kilrem.
Får hoppas att det håller i sig och inte strular igen tills våren åtminstonde. Det var för j*** att hålla på där uppe i kylan. Såg denna https://ventilation.se/sv/products/ostberg-1220003-heru-kilrem-320-heru-100 men behöver alltså byta även hjulet på motorn för att det ska klaffa?

Gällande isolerande av rör så har bolaget kånkat sedan de var hos oss. Tromigfan det.. Men verkar som att jag får lösa det på egen hand tyvärr.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ser konstigt ut. Har han tejpat fast rotorn? Kan du rotera den med handen?

Var 5e år bör man plocka ur och skölja rent den...
Det som ser ut i änden på rotorn är inte tejp.
Det är typ glidtätningar (förvisso fasttejpade längs ena sidan) för att förhindra luftläckage mellan rotor och de plåtar som nuddar rotorn.

Dom tejpade tätningarna klibbade fast på mitt aggregat lite då och då när det var riktigt kallt ute, då får man knuffa igång den, men när den väl snurrar går den lätt.
Jag böt plats på tätningarna så det blev en nya yta mot plåten och sen har aggtegatet snurrat på i några år, tills nu i vinter när det var -25.

K
A Asgardians skrev:
Får hoppas att det håller i sig och inte strular igen tills våren åtminstonde. Det var för j*** att hålla på där uppe i kylan. Såg denna [länk] men behöver alltså byta även hjulet på motorn för att det ska klaffa?
Ja om du byter till kilrem behöver du byta remskiva på motorn. Du kan ju kolla med Heru alt. butik så du får rätt till ditt aggregat.

På min heru så strula alltid systemet på vintern när filtret börja bli dåligt.
Byte filter innan vintern och då gick den alltid på vintern.

A Asgardians skrev:
Får hoppas att det håller i sig och inte strular igen tills våren åtminstonde. Det var för j*** att hålla på där uppe i kylan. Såg denna [länk] men behöver alltså byta även hjulet på motorn för att det ska klaffa?

Gällande isolerande av rör så har bolaget kånkat sedan de var hos oss. Tromigfan det.. Men verkar som att jag får lösa det på egen hand tyvärr.
Jag löste precis samma problem genom att dra ett par varv vulktejp runt hjulet på motorn för att få något bättre friktion mot remmen. Har funkat i 2 månader nu. Hemmapul-lösning jag vet! :-) men så länge det funkar så funkar det. Ny kilrem mm kostar nånstans 1000-1500kr om jag inte minns fel

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.