Har börjat monitorera olika parametrar medelst modbus från mitt Systemair FTX Save VTR 500 R.
Märker att rotorrelät verkar slås på och av, ibland oftare än en minut. Se bild.

Noterar även att min rotorrem har en skada men när jag drar i remmen så känns den fortfarande spänstig och verkar kunna driva runt rotorn. Se bild 2.

Jag får inget rotorlarm.

Fråga 1: Är det normalt att rotorrelät går på och av så mycket?
Fråga 2: Borde jag byta remmen trots att den fortfarande verkar fungera?

Loggförteckning med tider och status för "FTX Rotor relay active" händelser, flesta markerade som aktiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skruv, varningsetiketter i flera språk, IKEAs logotyp, grön ledning. Metalldetaljer.
Skapa konto

Byt remmen innan den går av.
Bättre med förebyggande åtgärder än avhjälpande.

Jag bytte rotorremmen igår, och det gjorde skillnad i hur snabbt rotorn-roterar då den nya remmen var mycket tajtare.

Jag dokumenterar vad jag gjorde nedan om någon annan försöker sig på samma åtgärd.

Den här filmen från systemair visade att det bara är att dra ut rotorn.
Verkligheten var dock en annan, rotorn satt som berget.
När jag försökte dra ut den höll hela skåpet på att skaka sönder.
Efter div. funderingar körde jag in ett par skruvmejslar mellan rotorkassetten och botten och bände lite, då lossnade kassetten.
Det visade sig att rotorkassetten var limmad mot baksidan (se bild). Efter detta rörde sig kassetten som förväntat.

Enligt instruktion skulle man ta nya remmen och använd en nippel för att skapa en kontinuerlig rem.
Ersättningsremmen fann redan från förra ägaren och var svetsad.
Var inte sugen på att klippa upp den utan beslutade mig för att plocka isär kassetten för att kunna trä av den gamla remmen och trä på den nya utan att behöva klippa i remmen.
Detta tog lite bryderier att komma på hur man skulle gå tillväga men efter några misslyckade försök gick det vägen. Monterade på nya remmen och skruvade ihop allt.

Tid allt som allt två timmar. Nu när jag vet hur jag ska göra skulle jag nog kunna göra det på 30 minuter.

• Rund industriell maskindel, sannolikt siktdel, i en verkstad bland verktyg och förpackningsmaterial.
    Skapa konto
  • Verkstadsrum med olika verktyg, maskin med metallram och nät, golvstående enheter, sladdar, oordning.
    Skapa konto
  • Industriell miljö med metallkomponenter, slitage, i förgrunden en aluminiumprofil och skadad kant.
    Skapa konto
  • Industrifiltreringsenhet med metallskal, filtermedia synlig, etikett, kablar, del av större maskin eller system.
    Skapa konto
  • Närbild på metallnät med metallram och synliga skruvar, slitning och damm.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.