Bakgrund; Vi bor i en större villa i Mälardalen, total area under tak närmare 400m2. Huset är byggt 1972 och är i fyra etage med vidbyggt garage med förråd under. Två ägare innan oss där andra ägare gör två mycket tveksamma badrumsrenoveringar (om man inte byter golvbrunnar är det garanterat inte ett ok jobb). Vi visste vid tillträde att de inte var ok men huset hade andra kvalitéer varför vi köpte med vetskapen att vi förr eller senare måste ta i problemet.

På översta plan finns; Handfat, toalett, golvbrunn (gjutjärn inte bytt vid badrumsrenovering)
Entréplan, köksavlopp, toalett, handfat.
Halvplan ner: golvbrunn i tvättstuga, golvbrunn i källarentre (båda i gjutjärn)
Källarplan; Toalett, handfat, 4 golvbrunnar (tre i gjutjärn) - här finns det större badrummet som vi använder, det längst upp i huset är felkonstruerat duschar du har du vatten i klädkammaren...
Garage i två plan med en golvbrunn per plan i gjutjärn

Huset är byggt med platta på mark, alla plan är inred boyta.

Vi har haft en firma ute som tittat och får en offert i nästa vecka, enligt en prisindikation så kommer det att före ROT landa på upp emot 400K

Att badrummen är kassa har vi levt med i tio år, vi har inte haft några stopp i avloppen och då det bara duschas i källaren är det ju inte som att vattnet har något nedanför att läcka till....

MEN frågan som infinner sig ska vi relina och sedan bo vår tid ut och lämna problemet med varm hand vidare till nästa ägare om 40-50 år eller ska man sitta still i båten och hoppas på det bästa? Rent tekniskt är ju rören slut men att göra ett traditionellt byte hade inneburit två badrumsrenoveringar pga uppbilade golv, uppgrävd framsida (rören är ca 3m ned och vi har en lägre mur mot gatan) och minst tre golv att åtgärda i inrett källarplan varav ett är nivellgolv de andra två troligen reglat med sandutjämning och fungerade plastmattor. rören i garaget är ingjutna och de ikällarplan ligger ju under plattan. Det lär alltså bli garanterat dyrare om vi säger så.

400K är ju en tämligen saftig summa om vi säger så, å andra sidan om vi inte gör något alls och sitter still i båten och rören går hädan lär vi inte ha något val och hamna i scenariot ovan vilket blir garanterat en ännu saftigare prislapp.

Tankar?

G
Är det gjutjärn eller 70 tals PVC rör i huset..

Om det är PVC från den tiden hade jag tagit mig en funderare annars kört på och bytt i steg då man renoverar t.ex. badrum.

70-tals PVC till kök, resten gjutjärn. Alla stående rör förutom kök är ingjutna i betongväggar så vitt jag kan förstå.

G
Gjutjärn håller ju längre en 55 år jag hade inte kört på relining om det inte fanns akuta skador.

Ta dit någon som filmar rör som inte sysslar med relining om man vill veta hur rörer mår på riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.