1 628 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Relevant att dränera om utan källare?
Hej
Jag har en enplanskåk på 90m2 från 70-talet som står på gjuten platta.
Jag ska bygga mig ett soldäck efter hela baksidan (ca 10 m) och kom mitt i planeringen på att det säkert är klokt att dränera om när man ändå håller på, för att minimera risken att riva bort däcket om 10 år.
Men sen tänker jag, jag vet inte ens om huset ÄR dränerat från början. Det är lite så att huset står på en höjd, så det lär inte vara jätteblött i backen.
Skulle ni dränera om när man ändå "håller på" (har grävmaskin hemma)?
Tack för tankar.
Jag har en enplanskåk på 90m2 från 70-talet som står på gjuten platta.
Jag ska bygga mig ett soldäck efter hela baksidan (ca 10 m) och kom mitt i planeringen på att det säkert är klokt att dränera om när man ändå håller på, för att minimera risken att riva bort däcket om 10 år.
Men sen tänker jag, jag vet inte ens om huset ÄR dränerat från början. Det är lite så att huset står på en höjd, så det lär inte vara jätteblött i backen.
Skulle ni dränera om när man ändå "håller på" (har grävmaskin hemma)?
Tack för tankar.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Nej, om du inte har några problem med grunden som det är så låt bli att dränera (om?). Att dränera är inte så kul så att man skulle göra det av ren nöje.
Tack för era tankar!
Jag har i alla fall inga kända problem, jag har inte gjort någon mätning.
Den huvudsakliga tanken var väl mest att om vi dränerar nu så vet jag ju att däcket kan ligga kvar i 30 år - tills jag är pensionär. Om vi inte dränerar nu så finns kanske risken att det måste rivas bort någon gång.
Jag har i alla fall inga kända problem, jag har inte gjort någon mätning.
Den huvudsakliga tanken var väl mest att om vi dränerar nu så vet jag ju att däcket kan ligga kvar i 30 år - tills jag är pensionär. Om vi inte dränerar nu så finns kanske risken att det måste rivas bort någon gång.
Klicka här för att svara