Vi anlitade en firma att sätta upp nytt innertak för ett par år sedan. Han använde någon form av kraftigare klammerpistol om jag inte missminner mig.
Takpanelen är följande: https://www.bauhaus.se/takpanel-forestia-40tf-12x620x1220mm
Det är ett relativt stort rum på ca 45 m2. Nu har taket dock börjat släppa och buktar nedåt ganska rejält på ett ställe. När man trycker känner man att det är flera cm luft. Bifogar ett par bilder, men det är ganska svårt att fånga nedbuktningen på bild.
Vad kan man göra åt detta? Antar att det finns risk att man måste montera ned hela taket fram till där det buktar (5-6 rader), inkl. spottar, för att komma åt och fästa bättre? Eller bör man kunna "dra loss" panelerna som har släppt och bara behöva montera om dessa?
Takpanelen är följande: https://www.bauhaus.se/takpanel-forestia-40tf-12x620x1220mm
Det är ett relativt stort rum på ca 45 m2. Nu har taket dock börjat släppa och buktar nedåt ganska rejält på ett ställe. När man trycker känner man att det är flera cm luft. Bifogar ett par bilder, men det är ganska svårt att fånga nedbuktningen på bild.
Vad kan man göra åt detta? Antar att det finns risk att man måste montera ned hela taket fram till där det buktar (5-6 rader), inkl. spottar, för att komma åt och fästa bättre? Eller bör man kunna "dra loss" panelerna som har släppt och bara behöva montera om dessa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för material bakom takplattorna?
Hur breda och långa häftklammer användes?
https://www.forestia.byggmagroup.se/media/3095/b112-022021-forestia-tak-ess-inspiration.pdf
Enda rätta sättet att åtgärda problemet är att plocka ned taket från rätt håll och sedan återmontera det med lämpligt fastsättningsmaterial (skruv / häftklammer)
Hur breda och långa häftklammer användes?
https://www.forestia.byggmagroup.se/media/3095/b112-022021-forestia-tak-ess-inspiration.pdf
Enda rätta sättet att åtgärda problemet är att plocka ned taket från rätt håll och sedan återmontera det med lämpligt fastsättningsmaterial (skruv / häftklammer)
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Hade tidigare lika dana plattor i mitt sovrum.
Jag ville ta ner dem för att installera spottar ich ett slätt gipstak.
Jag tog ner en skiva i ett hörn och sedan ropade min dåvarande fru på mig.
Gick ur rummet och sekunden senare rasade alla plattor ner
Givetvis inte livsfarligt men var glad att jag stod utanför rummet.
Det jag vill säga är att jag inte hade försökt lossa på något. Stor risk att det lossar mer än du tänkt och att du får byta ut plattor.
Bättre att skruva underifrån och spackla och måla.
Jag ville ta ner dem för att installera spottar ich ett slätt gipstak.
Jag tog ner en skiva i ett hörn och sedan ropade min dåvarande fru på mig.
Gick ur rummet och sekunden senare rasade alla plattor ner
Givetvis inte livsfarligt men var glad att jag stod utanför rummet.
Det jag vill säga är att jag inte hade försökt lossa på något. Stor risk att det lossar mer än du tänkt och att du får byta ut plattor.
Bättre att skruva underifrån och spackla och måla.
Om taket rasar efter att en platta i ett hörn har tagits bort så var taket dåligt uppsatt. Antingen för korta klammer och/eller för glest klamrat.
Eftersom TS tak redan har släppt så tar man givetvis å sätter flera stöttor som man flyttar framför sig när man river taket.
Om jag hade varit i TS sits så hade jag troligen rivit hela taket och återmonterat det med skruv.
Vid nedmontering så lägger man takplattorna så att man vet exakt i vilken ordning de ska återmonteras.
Eftersom TS tak redan har släppt så tar man givetvis å sätter flera stöttor som man flyttar framför sig när man river taket.
Om jag hade varit i TS sits så hade jag troligen rivit hela taket och återmonterat det med skruv.
Vid nedmontering så lägger man takplattorna så att man vet exakt i vilken ordning de ska återmonteras.
Tack för svar! Tror vi testar att skruva upp vissa takplattor underifrån, spacklar och målar och ser hur det blir. Blir det inte bra har vi ett par extraplattor som vi kan använda när vi i så fall monterar om hela taket.
Hej,
Här samma tak i källare och kök. Körde cc 60 på reglar och skruvade sedan upp dessa i reglarna. Har suttit i åtta år nu och fungerar galant. Skulle gissa på att klamrar är för klent motstånd i träet och glider således ut. Om det inte är för glest mellan reglarna då. Svårt att se på bilderna.
Mvh Anders
Här samma tak i källare och kök. Körde cc 60 på reglar och skruvade sedan upp dessa i reglarna. Har suttit i åtta år nu och fungerar galant. Skulle gissa på att klamrar är för klent motstånd i träet och glider således ut. Om det inte är för glest mellan reglarna då. Svårt att se på bilderna.
Mvh Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden