26 932 läst ·
252 svar
27k läst
252 svar
Rekord i arvode!?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Fick en offert från en rörkrökare på 420 ex moms/h och det tycker jag är rimligt. Själv tar jag 1000kr/h när jag skruvar.
Ja jag har också tappat fokus lite då även jag tycker att trädfällningsofferten lät sjuk även om de säkert mest var klumpiga o visst räknade med mer jobb än de verkligen uttryckte. Min gräns går också betydligt högre för pris men i gengäld är även min acceptans väldigt låg för slarv eller dåliga resultat (gör hellre allt själv). Med att jag är så pedant så har jag också accepterat att jag väljer duktiga hantverkare och väntar de 3-12 månaderna som jag kan behöva vänta o betalar gärna för deras kompetens. Har dessutom flera ggr kört löpande o redan innan meddelat att jag både är petig/pedant och kanske än värre kunnig så jag betalar gärna några timmar extra för hög finish
Jag tycker dessa beräkningar om timpenning, lön, m.m. som ofta görs i de här trådarna har en tendens att bli en smula akademiska.
En anledning är att det är väl ingen hemlighet att det förekommer att egenföretagarens privatliv och arbetsliv blandas ihop, ibland medvetet, ibland omedvetet. Ibland påverkar denna sammanblandning den privata ekonomin i positiv riktning och ibland i negativ riktning. Men oftast påverkar den nog den privata ekonomin positivt, för i annat fall betalar företagaren skatter och avgifter för att få ut en nettolön som sedan används som tillskott till den egna firman. Det är klart att man som företagare kan ge företaget ett lån ifall det behövs. Men att utan goda skäl t.ex. sitta och åka omkring med sin privatbil för firmans räkning utan att få ersättning för det och därmed ge skattade pengar till företaget och då eventuellt behöva skatta för pengarna en gång till är nog inte så ekonomiskt begåvat.
En annan synpunkt är att företagaren jobbar ofta mer än heltid om man räknar in allt jobb som görs på helger och kvällar med fakturering, bokföring, laga trasiga grejor, läsa på om nya regler, utbildningar osv osv (I alla fall gör jag det). Finns det debiterbara uppgifter att pyssla med så undviker i alla fall jag odebiterbara uppgifter i största möjligaste mån. Ibland går det inte, jag vet, men det blir fel (anser jag) om man räknar på att företagaren bara jobbar 8 timmar om dagen för det känner jag faktiskt ingen egenföretagare som gör.
Sist men absolut inte minst så är ett företag aldrig det andra likt. Det uppdrag den ene företagaren inte kan få lönsamhet i lyckas den andre kanske tjäna stora pengar på. Mycket beror på det enskilda företagets unika förutsättningar, t.ex. vad personalen kostar, vilka verktyg som finns tillgängliga, vilka kontakter man har, vilka synergieffekter man lyckas få till, timing, fingertoppskänslan för kundens behov, säljskickliget, ledig kapacitet, snabbhet, utsikter för tilläggsjobb, rabatter, leverantörer, ekonomiskt sinne, kunskap om skatteregler, den egna revisorns skicklighet, riskbenägenhet, osv, osv.
De akademiska uträkningarna kan användas för att påpeka absurditeter såsom orimligt låga priser (vilket vi också har sett att uträkningarna använts till). Men för att uträkningarna ska bli i närheten av verkligheten i det enskilda fallet så måste man känna till många fler och andra parametrar än enbart årsarbetstid, vilken bil man åker och vad mobiltelefonräkning är på.
Det är i alla fall mina fem öre...
En anledning är att det är väl ingen hemlighet att det förekommer att egenföretagarens privatliv och arbetsliv blandas ihop, ibland medvetet, ibland omedvetet. Ibland påverkar denna sammanblandning den privata ekonomin i positiv riktning och ibland i negativ riktning. Men oftast påverkar den nog den privata ekonomin positivt, för i annat fall betalar företagaren skatter och avgifter för att få ut en nettolön som sedan används som tillskott till den egna firman. Det är klart att man som företagare kan ge företaget ett lån ifall det behövs. Men att utan goda skäl t.ex. sitta och åka omkring med sin privatbil för firmans räkning utan att få ersättning för det och därmed ge skattade pengar till företaget och då eventuellt behöva skatta för pengarna en gång till är nog inte så ekonomiskt begåvat.
En annan synpunkt är att företagaren jobbar ofta mer än heltid om man räknar in allt jobb som görs på helger och kvällar med fakturering, bokföring, laga trasiga grejor, läsa på om nya regler, utbildningar osv osv (I alla fall gör jag det). Finns det debiterbara uppgifter att pyssla med så undviker i alla fall jag odebiterbara uppgifter i största möjligaste mån. Ibland går det inte, jag vet, men det blir fel (anser jag) om man räknar på att företagaren bara jobbar 8 timmar om dagen för det känner jag faktiskt ingen egenföretagare som gör.
Sist men absolut inte minst så är ett företag aldrig det andra likt. Det uppdrag den ene företagaren inte kan få lönsamhet i lyckas den andre kanske tjäna stora pengar på. Mycket beror på det enskilda företagets unika förutsättningar, t.ex. vad personalen kostar, vilka verktyg som finns tillgängliga, vilka kontakter man har, vilka synergieffekter man lyckas få till, timing, fingertoppskänslan för kundens behov, säljskickliget, ledig kapacitet, snabbhet, utsikter för tilläggsjobb, rabatter, leverantörer, ekonomiskt sinne, kunskap om skatteregler, den egna revisorns skicklighet, riskbenägenhet, osv, osv.
De akademiska uträkningarna kan användas för att påpeka absurditeter såsom orimligt låga priser (vilket vi också har sett att uträkningarna använts till). Men för att uträkningarna ska bli i närheten av verkligheten i det enskilda fallet så måste man känna till många fler och andra parametrar än enbart årsarbetstid, vilken bil man åker och vad mobiltelefonräkning är på.
Det är i alla fall mina fem öre...
Redigerat av moderator:
Det här blir mitt sista OT-inlägg i debatten för nu är det så lågt det kan komma. Hade inte tänkt mig att bry mig överhuvudtaget men vid direkta felaktigheter riktade mot MIG så måste jag bara få svara.Nimajneb skrev:
Snälla Nimajneb kan du tala om för mig VAR jag försöker hitta kryphål för att koppla en timlön på 48000 till omkostnader. Var i denna tråden hittar du detta? för det är faktiskt det du påstår !!
Mitt första inlägg handlar om att det inte går att driva runt ett företag på 250:-/h pga. andra kostnader än löner. Ingenting annat. men som sagt jag är nyfiken var du hittar påståendet att jag "driver tråden till att balla ur och försöker hitta kryphål"....osv.
Jag tycker det är sunt, vettigt och logiskt att man resonerar kring kostnaderna kring att driva ett företag i denna typen av trådar, särskilt då många inte inser riktigt hur det fungerar (och det är givetvis inte så konstigt)
Sedan kan sanningen vara obekväm ibland.........
THE END
Så till topic:
Vad borde det kosta att ta ner det där trädet då, dom där "fem" minutrarna? kan vi resonera lite kring det och för en stund resonera utan "marknaden "styr"
Lite körningar, resonera med kunden, lite extra för att det är ett litet jobb..... 1500:- är det helt tokigt?? Fler bud?
Min pondus var i alla fall tillräcklig för att du skulle reagera genom att skriva ett inlägg där du inte på något sätt bemötte själva sakfrågan, utan gick direkt till personangrepp. Det tar jag som ett erkännande att jag hade rätt.Thomas Lundquist skrev:Tror inte du har pondus nog att trampa på någon tå så det gör ont.
...
Det jag menar med att ditt inlägg är oseriöst är att sådana som du avundas säkert när tanten lånar min "firmatumstock" när hon ska mäta gardinerna eller att jag går i mina "firmakläder" på helgerna. Du kan ju bryta ner allt, istället för att hålla dig till en seriös debatt.
Sedan fortsätter din argumentation, trots att ditt antal inlägg indikerar att du är nykomling på forumet, i en stil som vi väl känner igen från massor av trådar. I stället för att diskutera sakfrågan börjar du diskutera mig som person. "... du har pondus...", "...sådana som du avundas..." "Du kan ju bryta ner allt" och skriva saker om mig som du inte har den blekaste aning om. Det finns säkert många som blir irriterade på sånt, med all rätt egentligen, men jag tycker det är rätt bra. Då vet jag att inläggs-skrivaren inte har några sakliga argument att använda, och jag får en bekräftelse på att jag hade rätt.
Pappskallen, i bla inlägg 81 så pekar du på hur viktigt det är att koppla omkostnader till ett timpris på 48k. 
Andersmc, du har naturligtvis helt rätt i din analys, när sakargumenten sinar så brukas det verbala personangrepp och när inte de hjälper så brukar det ibland hotas med en käftsmäll. Strax därefter så brukar någon klok moderator låsa tråden
Men att tråden liksom dom andra hundratals trådarna i samma ämne skulle spåra ur visste vi ju redan för hundra inlägg sedan.
Tråkigt men sant då ursprungsfrågan var intressant.
Andersmc, du har naturligtvis helt rätt i din analys, när sakargumenten sinar så brukas det verbala personangrepp och när inte de hjälper så brukar det ibland hotas med en käftsmäll. Strax därefter så brukar någon klok moderator låsa tråden
Men att tråden liksom dom andra hundratals trådarna i samma ämne skulle spåra ur visste vi ju redan för hundra inlägg sedan.
I inlägg 81 skriver även "pappskallen"Nimajneb skrev:Pappskallen, i bla inlägg 81 så pekar du på hur viktigt det är att koppla omkostnader till ett timpris på 48k.
benjamin, fattar inte varför du verkar dyka upp i en massa trådar och komma på tvärs med alla, kanske något du själv skulle fundera över, inte menat som som ett personangrepp.Nimajneb skrev:
Men detta är ett fritt konsumentforum, folk gillar att diskutera hantverkare. Här i mitt villaområde Är dessa till exempel en enorm överrepresentation av dessa som kör ford f150. Själv kör jag en japansk kombi, 4,5 år på universitetet.....prioriteringar kanske, vad vet jag....
Naturligtvis eftersom det offererade timpriset inte hade någon förankring i verkligheten, vare sig i rörliga eller fasta kostnader. Det tror jag alla andra håller med om.Zixten skrev:
Det är ju detta tråden handlar om, oskäliga offerter.
Vill vi att tråden skall överleva så bör vi hålla oss i det området samt att det är tråkigt när det blir personangrepp i tråden på vissa håll o kanter.
Det är jätteviktigt att du lyfter fram att bh är en konsumentsite där hantverkarnas inlägg med vissa få undantag skall vara från ett konsumentperspektiv.ZNK skrev:benjamin, fattar inte varför du verkar dyka upp i en massa trådar och komma på tvärs med alla, kanske något du själv skulle fundera över, inte menat som som ett personangrepp.
Men detta är ett fritt konsumentforum, folk gillar att diskutera hantverkare. Här i mitt villaområde Är dessa till exempel en enorm överrepresentation av dessa som kör ford f150. Själv kör jag en japansk kombi, 4,5 år på universitetet.....prioriteringar kanske, vad vet jag....
Jag har absolut inga problem med att duktiga hantverkare ta bra betalt och kan därmed unna sig en fläskig bil att köra runt i, men däremot så ställer jag inte upp på att dom använder motivet att dom har så höga omkostnader pga att att dom måste köra fläskiga bilar och därmed måste salta notan.... Ser du skillnaden?
Men tråden handlar ju inte om detta över huvud taget.
Eftersom vi vet att så fort det börjas tjatas om rimliga nivåer på timpenningen så brukar försvarstalen bräka igång, vissa väldigt logiska medans andra kanske lite mer jantebetonade.
Begrepp som att man inte är en seriös hantverkare om man inte begär ett högt timarvode är så patetiskt så man kan gråta bara som ett exempel.
Det roliga med denna tråd var ju ursprungligen att arvodet låg så långt ifrån all rimlighet att det inte var försvarbart och med den vinklingen så kan det faktiskt finnas substans för en tråd utan en massa tjabb fram o tillbaka.
Betr "en massa trådar...." så får du gärna skicka ett pm om vad du menar.
Det här är det sjukaste jag varit med om......Nimajneb skrev:
VAR i mitt inlägg (och det verkar finnas flera eftersom du skriver bla.) står det något som ens kan antydas till att jag tycker det är viktigt att koppla omkostnader till 48k? jg klipper in inlägg nr81 här nedan så andra kan se vad du påstår:
..............................................................................................................
Förstår mig inte på dig för fem öre, men det kanske är jag som är ute och cyklar.
I en tråd som handlar om höga arvoden, hur kan det då som du påstår vara IRRELEVANT att diskutera omkostnaderna?? det om något är väl relevant!!
jag har läst igenom tråden en gång till nu och jag kan inte se att det skulle vara något problem med det som tas upp.
och vem har pratat om försvarstal?? det är väl inget försvarstal när man försöker bena ut vad som kostar i företagandet? det är väl jättebra att upplysningen lyser för fullt över undrande forumister.
Ett genomgående tema i trådar som handlar om debiteringar och kostnader för tjänster som hamnar inom ramen för detta forum är just att det finns människor som tror att den enda kostnaden ett företag har är just lönen, men så är det ju givetvis inte och då är det väl jättebra att kunniga inom området visar på vad det är som kostar.
I övrigt tycker jag, för att återknyta till ursprungsinlägget att 4 papp är löjligt dyrt för att sänka ett träd och inget jag hade betalat
......................................................................................................................
Kan du inte då referera till några trådar där någon hotar med en käftsmäll??Nimajneb skrev:
Jag tror nämligen det är taget helt ur luften från din sida precis som dina påståenden om mig
Yep att diskutera orimliga prissättningar och därikring saker som vad det borde kosta samt varför, helt naturliga följdfrågor.Nimajneb skrev:
Tråkigt på en bra tråd som tog upp intressanta saker i en trevlig ton, men känslan jag får (obs jag påstår inte att det ÄR så) är att du hela tiden haft som enda mål att få tråden låst, antagligen för att kunna sitta nöjd och tänka "vad var det jag sa"
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Det bästa vore väl om vissa klev ur offerrollen och höll sig någorlunda innanför ramarna alternativt klev av debatten..andersmc skrev:Min pondus var i alla fall tillräcklig för att du skulle reagera genom att skriva ett inlägg där du inte på något sätt bemötte själva sakfrågan, utan gick direkt till personangrepp. Det tar jag som ett erkännande att jag hade rätt.
Sedan fortsätter din argumentation, trots att ditt antal inlägg indikerar att du är nykomling på forumet, i en stil som vi väl känner igen från massor av trådar. I stället för att diskutera sakfrågan börjar du diskutera mig som person. "... du har pondus...", "...sådana som du avundas..." "Du kan ju bryta ner allt" och skriva saker om mig som du inte har den blekaste aning om. Det finns säkert många som blir irriterade på sånt, med all rätt egentligen, men jag tycker det är rätt bra. Då vet jag att inläggs-skrivaren inte har några sakliga argument att använda, och jag får en bekräftelse på att jag hade rätt.
Pappskallen, vad tråkigt att du hetsar upp dig så mycket. Det är ju det vi inte vill ska hända och jag förstår inte vad du är ute efter.:S
Det är mycket möjligt att du inte menade vad du skrev i dina inlägg men det är ju kanske inte så lätt att förstå.:S
Det är ju möjligt att du kopplade begreppet höga arvoden med något som varit uppe i någon annan tråd men denna handlar ju om arvode på just 48k.......
När det gäller trådar där det bråkats mellan konsumenter o hantverkare så vet du lika väl som jag att både dessa inlägg och hantverkare blivit raderade från BH. Det är väl ingen som vill att detta upprepas så låt oss återgå till orimliga arvoden och stänga detta stickspåret.
Det är mycket möjligt att du inte menade vad du skrev i dina inlägg men det är ju kanske inte så lätt att förstå.:S
Det är ju möjligt att du kopplade begreppet höga arvoden med något som varit uppe i någon annan tråd men denna handlar ju om arvode på just 48k.......
När det gäller trådar där det bråkats mellan konsumenter o hantverkare så vet du lika väl som jag att både dessa inlägg och hantverkare blivit raderade från BH. Det är väl ingen som vill att detta upprepas så låt oss återgå till orimliga arvoden och stänga detta stickspåret.
pappskallen skrev:Det här är det sjukaste jag varit med om......
VAR i mitt inlägg står det något som ens kan antydas till att jag tycker det är viktigt att koppla omkostnader till 48k? jg klipper in inlägg nr81 här nedan så andra kan se vad
I en tråd som handlar om höga arvoden, hur kan det då som du påstår vara IRRELEVANT att diskutera omkostnaderna?? det om något är väl relevant!!
......................................................................................................................
Killen har lämnt ett fastpris till TS, på 4000kr, samtidigt som han säger att "det tar fem minuter".
ts räknar genast ut ett timpris på 48 000kr.
Vilket jag anser är helt fel. Jag anser att han måte lägga minst en timme på trädet, Första titten han redan gjort, resa till och från TS i och urpackning av utrustning, samt fällning.
Enligt mitt sätt att se på det så är max timpenning 4000 då, vilket är på tok för dyrt!
Tror inte heller att allt gå sår fort som en timme, så 2 - 4 timmar anser jag är mer rimlig tidsåtgång. Vilket gör en timpeng på 1 - 2000 kr / h, vilket fortfarande låter dyrt.
Mer rimligt enligt mig är då en timpeng på 4 - 500 kr / h, vilket gör ett pris på 800 - 2000 för det aktuella trädet.
Under förutsättning att man kan fälla det direkt utan klättring, säkring med virespel, medhälpare mm.
Enda reservationen jag har är försäkringsfrågan, troligen har trädfällaren en bra försäkring utifall att det misslyckas och han krossar ett hus, växthus garage eller vad som nu råkar vara ivägen. Om den försäkringen är svindyr kan det förklara den höga kostnaden, vet som sagt inte vad sånna försäkringar kostar.
ts räknar genast ut ett timpris på 48 000kr.
Vilket jag anser är helt fel. Jag anser att han måte lägga minst en timme på trädet, Första titten han redan gjort, resa till och från TS i och urpackning av utrustning, samt fällning.
Enligt mitt sätt att se på det så är max timpenning 4000 då, vilket är på tok för dyrt!
Tror inte heller att allt gå sår fort som en timme, så 2 - 4 timmar anser jag är mer rimlig tidsåtgång. Vilket gör en timpeng på 1 - 2000 kr / h, vilket fortfarande låter dyrt.
Mer rimligt enligt mig är då en timpeng på 4 - 500 kr / h, vilket gör ett pris på 800 - 2000 för det aktuella trädet.
Under förutsättning att man kan fälla det direkt utan klättring, säkring med virespel, medhälpare mm.
Enda reservationen jag har är försäkringsfrågan, troligen har trädfällaren en bra försäkring utifall att det misslyckas och han krossar ett hus, växthus garage eller vad som nu råkar vara ivägen. Om den försäkringen är svindyr kan det förklara den höga kostnaden, vet som sagt inte vad sånna försäkringar kostar.
Zixten, håller fullständigt med dig i din analys men TS hade ju glimten i ögat när han skrev inlägget och drev det åt 48k hållet. Vi vet ju att trädet har en diameter på mer än en meter så det tar inte fem minuter.
Men hela trådupplägget bygger ju på lite ironi och då bör tråden fortsätta i den andan vilket den gjorde till o börja med....
Men hela trådupplägget bygger ju på lite ironi och då bör tråden fortsätta i den andan vilket den gjorde till o börja med....