thomasx skrev:
70 000:- om året i skatt försäkring service m.m. på en golf caddy? Hur i herrans namn får du till det? Du skrotar väl inte en 3 år gammal bil!?

Med 4,5% tjänstepension, vad är resterande 10%

För en enmansfirma kanske 20h/mån icke debiterbar tid är ok att räkna med även om det blir mycket med mer än en halv dag i veckan, särskilt med tanke på att du räknat 160h/mån när det är 176h/mån egentligen vilket är en diff på hela 10%!, men med två anställda, som det var för de två gubbar som tog 5000:- för en dag, så blir det plötsligt då 40h/mån och då är det inte rimligt längre. Fasta utgifter måste ställas i relation till antalet anställda, och vice versa, med anställda blir det lite mer overhead att ta hänsyn till också.

Eftersom det är 176h i en snittvecka borde intäkten vara 44000, det gör ganska stor skillnad på siffran på slutet. Å när du drar av för semester så drar du av hela 44400 för ett år, hur fick du det till det?

Om man hela tiden räknar lågt på inkomsterna, kör på 160h på en månad på intäktssidan, och hela tiden räknar högt på utgiftssidan, kör plötsligt med 176h (drygt) på en månad, köper en ny bil vart tredje år och säljer den gamla kumrif, ja, då är det klart att det drar iväg som sjutton. Eller har jag missuppfattat något?
1. 70000 skatt o försäkring har jag väl inte sagt?
leasingavgift 3000,skatt 300,försäkring 500,service 700,drivmedel 1500
sen tror jag de flest företagare byter bil vart 3:e år pga det är mest förmånligt och det
är väl ganska vedertaget

2. sociala avgifter kan ju variera lite hur trygg man vill vara men jag tog info från ekonomifakta.se och jämförde lite hur jag själv försäkrat mig ~45%

3. jag har räknat med enmansfirma då många företag är just det i hantverksbranchen
men naturligtvis är man fler i firman så får man ju vissa synergieffekter, som t.ex i exemplet i tråden 5000/dag så kanske de alltid åker 2 man på jobb o delar då bil
men vet inte om är vanligt direkt...och icke debiterbar tid blir ju också mindre men som sagt räknade på enmans företag

Sen är väl arbetstid /mån räknat till 160h inte 176h ? eller 40t/vecka (en del dagar försvinner ju i helgdagar)

Semester har jag dragit av 3600x11=40000 för att den 12 månaden har du ju semester o drar följdaktligen inte in några pengar alls, alltså måste alla inkomster dras in på 11månader, men utgifter finns ju på 12
 
Mikael_L
tomlan skrev:
Här kommer lite siffror enl exempel 250kr/h 100% beläggning (för enkelhetens skull är ej debiterbar tid spaltad som kostnad istället)


Exempel:

Lokal 3000kr
Bil inkl försäkringar skatt service mm 6000kr (Vw Caddy enklaste modell)
Tele,mobil,internet 800kr
Bokföring inköpt utifrån inkl bokslut 1000Kr
Försäkringar 500Kr
Verktyg maskiner mm 1000Kr
Ej Debiterbar tid (offerter,kundbesök mm) 5000Kr (20t/Mån)
Semester 3700Kr (4veckors semester)

Totalt 21000Kr

Vi fick in 40000Kr
-21000Kr
Kvar 19000Kr

Sociala avgifter 31,42%+tjänstepension mm totalt ca 45%

-5895Kr

Kvar i bruttolön 13105Kr
Jag tycker du har räknat ganska rätt.
MEN.
Har man prisat ner sig till 250:-/timme så lägger man troligen inte undan så mycket i olika tjänstepensioner att man landar i paritet med tjänstemännens avtal.
Troligen hamnar man max på vad arbetar-löntagare brukar få, dvs total kostnad på 35-36%.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/Sociala-avgifter/

OCH
Har man prisat ner sig till 250:-/timme så har man nog löst sin bilfråga på något billigare vis.
Man kanske använder sin privata bil i "tjänsten" mot bilersättning eller så äger företaget en bil, inte leasar, och äger den betydligt fler år, för att få bra ekonomi i det.
Att leasa bil är ju oerhört dyrt egentligen. Men hantverkarna behöver ju inte bry sig, det är ju ändå någon annan (kunderna) som betalar.

Ej debiterbar tid är nog den springande punkten. Detta är för många egenföretagare den största utgiften. Men det beror väldigt mycket på vad man arbetar med och vilka kunder man har.
Att vissa försäkringsbolag kan ge så låg ersättning till sina hantverkare (enligt kinglolle) och ändå har firmor som ställer upp har nog just med den debiterbara tiden att göra. Att ha en sådan stor kund ger nog att man har betydligt bättre arbetstidstäckning,
Dels mycket jobb, dels inget insäljningsarbete, dels enklare och snabbare fakturering, dels mindre problem i alla möjliga olika led, då man har med en professionell beställare att göra.


Och i vilket fall, att ta 250:-/timme blir man definitivt inte fet på i Sverige, men rent´teoretiskt så går det.
 
tomlan skrev:
1. 70000 skatt o försäkring har jag väl inte sagt?
leasingavgift 3000,skatt 300,försäkring 500,service 700,drivmedel 1500
sen tror jag de flest företagare byter bil vart 3:e år pga det är mest förmånligt och det
är väl ganska vedertaget

2. sociala avgifter kan ju variera lite hur trygg man vill vara men jag tog info från ekonomifakta.se och jämförde lite hur jag själv försäkrat mig ~45%

3. jag har räknat med enmansfirma då många företag är just det i hantverksbranchen
men naturligtvis är man fler i firman så får man ju vissa synergieffekter, som t.ex i exemplet i tråden 5000/dag så kanske de alltid åker 2 man på jobb o delar då bil
men vet inte om är vanligt direkt...och icke debiterbar tid blir ju också mindre men som sagt räknade på enmans företag

Sen är väl arbetstid /mån räknat till 160h inte 176h ? eller 40t/vecka (en del dagar försvinner ju i helgdagar)

Semester har jag dragit av 3600x11=40000 för att den 12 månaden har du ju semester o drar följdaktligen inte in några pengar alls, alltså måste alla inkomster dras in på 11månader, men utgifter finns ju på 12
Att betala 110 000 i leasing och 25 000 i service på en golf caddy för tre år och sedan byta till en ny till motsvarande kostnad utan något andrahandvärde måste vara den i särklass sämta bilaffär jag hört talas om. Det ger ett restvärde på 30000, men tre år gamla caddy's ligger på runt 100'. Enbart där en förlust på 70000, därtill 25000 i service på en tre år ny bil låter helt befängt. Vad är det för service som görs på en caddy dom tre förstå åren egentligen?

Mest förmånligt att byta bil var tredje år? Tror inte det finns en svensson som byter bil var tredje år för att det är det mest ekonomiska. "Förmånligt" ja, man kan undra vad det är?

På semestern har man inga rörliga kostnader, som drivmedel t.ex.

40h/vecka ja, men du har knappt 22 arbetsdagar på en månad, inte sjutton har du två helgdagar i månaden i snitt.

3000:-/mån för lokal för en enmanshantverkare som huvudsakligen jobbar hos kund och har det administrativa utlejt kan också ifrågasättas. Vi har 4000:- i månaden i "övrigt", det är mycket pengar på en person i månaden. Jag säger inte att det borde var 0 för dessa kostnader för visst finns dom. Men det räcker att man svävar ut lite grann i varje post så blir det en himla massa pengar i slutändan. Och som sagt, det ser högt räknat ut på utgiftssidan, och lågt på andra, klart sjutton det blir mycket pengar/h då. Inse hur mycket extra du skulle kunna få i fickan varje månad med bibehållet arvode och lite uppstyrning i utgifterna, enbart på bilen finns ju hur mycket som helst att spara in.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag tycker du har räknat ganska rätt.
MEN.
Har man prisat ner sig till 250:-/timme så lägger man troligen inte undan så mycket i olika tjänstepensioner att man landar i paritet med tjänstemännens avtal.
Troligen hamnar man max på vad arbetar-löntagare brukar få, dvs total kostnad på 35-36%.
[länk]

OCH
Har man prisat ner sig till 250:-/timme så har man nog löst sin bilfråga på något billigare vis.
Man kanske använder sin privata bil i "tjänsten" mot bilersättning eller så äger företaget en bil, inte leasar, och äger den betydligt fler år, för att få bra ekonomi i det.
Att leasa bil är ju oerhört dyrt egentligen. Men hantverkarna behöver ju inte bry sig, det är ju ändå någon annan (kunderna) som betalar.

Ej debiterbar tid är nog den springande punkten. Detta är för många egenföretagare den största utgiften. Men det beror väldigt mycket på vad man arbetar med och vilka kunder man har.
Att vissa försäkringsbolag kan ge så låg ersättning till sina hantverkare (enligt kinglolle) och ändå har firmor som ställer upp har nog just med den debiterbara tiden att göra. Att ha en sådan stor kund ger nog att man har betydligt bättre arbetstidstäckning,
Dels mycket jobb, dels inget insäljningsarbete, dels enklare och snabbare fakturering, dels mindre problem i alla möjliga olika led, då man har med en professionell beställare att göra.


Och i vilket fall, att ta 250:-/timme blir man definitivt inte fet på i Sverige, men rent´teoretiskt så går det.
De företag som jobbar mot försäkringsbolagen har nog inte en fordonskostnad på 84000/år och anställd, nej. ;)

Men hantverkarna behöver ju inte bry sig, det är ju ändå någon annan (kunderna) som betalar.
Ja, det var ju just det....
 
Redigerat:
thomasx skrev:
De företag som jobbar mot försäkringsbolagen har nog inte en fordonskostnad på 84000/år och anställd, nej. ;)



Ja, det var ju just det....
Bara service med oljabyten kostar 3500kr/år på en Passat och det lär väl kosta ungefär samma på en Caddy, sedan får man nog räkna med lite rutbyten, torkarblad och några små reparationer. 8400/år i reparationer och service var kanske lite i överkant, men 6+moms får man räkna med alla gånger.
 
Robert-san01 skrev:
Bara service med oljabyten kostar 3500kr/år på en Passat och det lär väl kosta ungefär samma på en Caddy, sedan får man nog räkna med lite rutbyten, torkarblad och några små reparationer. 8400/år i reparationer och service var kanske lite i överkant, men 6+moms får man räkna med alla gånger.
Nej, det ska inte behövas många reparationer på en 0-3 år gammal/ny bil, särskilt inte under tiden för nybilsgaranti ska detta kosta något. Rutor byter man inte heller var och vartannat år, jag har t.ex på tre parallella fordon bytt ruta 1 gång på 10 år. Spolarvätska och torkarblad kostar inte tusentals kronor per år, och det försvarar inte heller den angivna leasingkostnaden.

Fundera lite på vad det är för service som görs på en bil som är 0-3 år gammal, utöver olje- och filterbyte, det är inte mycket. Vad är det egentligen du får för dom 10000:-. Ja, säger någon, men det är det det kostar. Nej, det är det man kan luras att betala, om man nu köpt en bil helt utan fri service dom första åren, vill säga. Kolla i så fall med alternativa serviceverkstäder vad dom tar. För 10000:- i enbart servicekostnad de tre första åren på en ny bil är återigen helt befängt. Att man kan serva sin bil för sådana pengar är inget försvar, lika lite som att skaffa ny bil vart tredje år med ett nära noll andrahandsvärde på den man lämnar ifrån sig.

Men som någon sa, varför bry sig, det är ju kunderna som betalar..... ja, det kan man också lura sig att tro...
 
Visst kostar det en del att ha en firmabil. Men det som ingen låtsas om är att företagaren sparar en hel del pengar på den också, genom att även använda den privat.
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Visst kostar det en del att ha en firmabil. Men det som ingen låtsas om är att företagaren sparar en hel del pengar på den också, genom att även använda den privat.
Med sådana här seriösa inlägg blir det lite svårare för tråden att överleva. Troligen är väl det avsikten då det uppenbart inte finns annat att trycka på för vissa.
 
Thomas Lundquist
Den här debatten har varit uppe förut och det finns mängder med "jagvetintevad" som sitter hemma på kammaren och får fram väldigt fina siffror.
Det är väl samma kvalificerade yrkesgrupp som fick fram dom fina siffrorna till Hallandsåsen.

Här kommer lite siffror och ord ifrån verkligheten som Jens Hoffman VD på Dipart skickade till mig vid förra debatten.
Jag har fått godkännande av Jens att publicera hans mail.

Jens Hoffman är även den som går i fronten för att få bort oseriösa byggare och har en väldigt sund inställning till hur ett seriöst byggföretag ska drivas.

Det går även att lyssna på Jens, www.dipart.se om någon tvivlar.






Hej Thomas

Vi har en självkostnad enbart för en gubbe på 285kr/timme. Till det kommer all overhead, försäkringar etc….


Ut till kund måste vi ha 375kr/timme plus ersättning för bil exklusive moms. Men då är det ett proffs som kommer

med all utbildning i bagaget och bilen full av den utrustning jobbet kräver. Dessutom är han stöttad av en kompetent arbetsledare.
Med den här debiteringen hoppas vi när året är slut få över 5%.

Min stora rekommendation till dig är att sluta jobba mot privatpersoner.

Det är en kamp som du inte kan vinna och det är väldigt svårt att få något över.

225kronor i timmen är fullständigt orealistiskt. På alla sätt.


Hör gärna av dig igen.



Jens Hoffmann
 
Redigerat:
Thomas Lundquist skrev:
Med sådana här seriösa inlägg blir det lite svårare för tråden att överleva. Troligen är väl det avsikten då det uppenbart inte finns annat att trycka på för vissa.
Aj aj aj, där trampade jag visst på en öm tå.
 
andersmc skrev:
Visst kostar det en del att ha en firmabil. Men det som ingen låtsas om är att företagaren sparar en hel del pengar på den också, genom att även använda den privat.
Förmånsbeskattning åker man på, om man använder firmabilen privat. Försök spara pengar på det!
 
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Det försäkringsbolaget har valt sin nivå och ja arbetena utförda är därefter också. Vi betalar olika men nivåerna ligger mellan 360 - 510 kr /h + moms på våra hantverkare. Det blir en avägning och vi har funnits i över 160 år i mitt län och har bra kontakt med våra samarbetspartners. Notera att vi inte kör enhetspris.
Med tanke på att ni har ett minimipris på 360:-/ tim så verkar ni ha med seriösa hantverkare/ företagare. Däremot är känslan att dina "kollegor" som betalar 265:-/ tim. gynnar och göder dom oseriösa vilket innebär att den dynghögen växer och får mer fäste.
 
Thomas Lundquist
andersmc skrev:
Aj aj aj, där trampade jag visst på en öm tå.
Tror inte du har pondus nog att trampa på någon tå så det gör ont.

Jag har ofta den privata bilen till möten och när jag tittar på jobb utan göra någon affär av det, samtidigt som det har hänt att jag tar min firmabil till träningen ibland.

Det jag menar med att ditt inlägg är oseriöst är att sådana som du avundas säkert när tanten lånar min "firmatumstock" när hon ska mäta gardinerna eller att jag går i mina "firmakläder" på helgerna. Du kan ju bryta ner allt, istället för att hålla dig till en seriös debatt.
 
Thomas Lundquist skrev:
Med tanke på att ni har ett minimipris på 360:-/ tim så verkar ni ha med seriösa hantverkare/ företagare. Däremot är känslan att dina "kollegor" som betalar 265:-/ tim. gynnar och göder dom oseriösa vilket innebär att den dynghögen växer och får mer fäste.
Jag förstår de som säger att pris inte säger allt men har ändå själv svårt att se att man kan bedriva en seriös yrkesverksamhet för småpengar. Klart alla företagare strävar efter vinst oavsett om vi pratar om affär, grossist eller hantverkare. Klart man vill få ha ett fräscht och tillförlitligt arbetsfordon och utrustning (verktyg mm). Bilen är lika mycket ett representationsfordon som ett kontor är för andra bolag. En hantverkare som kommer i sin gamla 745:a eller kanske lastar upp biltema verktyg är inte en garanti alls för ett dåligt jobb men ändå drar mina fördomar iväg.

Ja vi har fördelen att ha en rejäl lokal kännedom om de företag vi väljer ut, flera av oss har gammal bakgrund i branschen som exempelvis den som är inköpare o skriver avtalen med företagen är fd byggmästare på Skanska häruppe lokalt. Vår gemensamma erfarenhet är att de företag som tog mindre inte var intressanta för oss av olika anledningar

På samma sätt har vi som sagt inte enhetspris på hantverkarna utan betalar efter avtal beroende på kompetens, tillgång till servicebil mm
 
Mikael_L
Tråden snöade tyvärr in för ett antal inlägg sedan på 250:-/timme.

Lite dumt, för jag tror inte att det är många som på allvar tror att det går att driva en seriös verksamhet för detta. Inte många som vill heller, även om det skulle gå.

Jag går inte igång riktigt förrän det passerar några hundringar till. :)
Då har jag istället ett betydligt mer ont öga till andra konstiga beteenden, eller alla de som kallar sig hantverkare men inte är det på en endaste fläck på kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.