kinglolle skrev:
På samma sätt vet jag försäkringsbolag som betalar enhetspris för sina hantverkare 265 kr + moms oavsett yrkesgrupp och geografisk placering - ser dock inte detta som något tvärsnitt för timpenning på hantverkare
Nej, det är så klart inget tvärsnitt, men det intressanta är att dom kan göra det, och att det finns hantverkare som jobbar för den timpenningen. Där har vi antagligen det korrekta marknadsvärdet, ty försäringsbolaget är antagligen en hyfsat stor aktör, vet hur marknaden ser ut och har säkert tagit in många offerter från många entreprenörer för att hitta rätt pris. Hade priset var för lågt hade kvaliteten blivit lidande, och då hade försäkringsbolaget sen på ett eller annat vis fått rycka ut och ta kostnaden igen. SÅ där hela denna diskussionen började, med två gubbar som tog 5000:- för en dag visar sig ännu en gång inte vara helt off.

Tanken slog mig att det kanske är så att hantverkare är duktiga på hantverk, men inte lika bra på ekonomi, så därför går det 80-85% i administration ;)

När det gäller konsultarvode för civilare som nämndes max 690:- så ska det noteras att detta alltså är max, den allra högst specificerade specialisten får 690:- "Vanliga" civilare ligger långt lägre i arvode. Och ja, kunden missar kvalifcerad personal, jag var nyligen med om ett fall där dom inte tog in en person dom bestämt sig för pga mismatch i arvodet. Och det var inget fantasiarvode konsulten krävde, utan inom ramen för max, gick ändå inte och då gällde det en ledande tjäntst. That's life.
 
Jan-Å skrev:
Nimajnebs poäng är väl att detta har gjorts återkommande av minst 20 hantverkare förut bara det senaste året och att inga nya uppgifter förs fram i den här tråden, en åsikt jag för övrigt håller med om. :rolleyes:
Jag håller oxå med om det, men eftersom det verkar vara svårt att förstå skillnaden med debitering och uttag i lön så blir det ju en diskussion just kring detta, antagligen pga. gemene man inte har en aning om hur det är att bedriva en egen rörelse i den här branchen.
jag kan dessutom inte förstå hur det kan vara en nackdel att omkostnaderna och företagsupplägget diskuteras just för klargörandet om vart pengarna faktiskt går.
För hur det än är så uppkommer detta just i trådar där det "gnälls" på priserna, och sådana trådar finns det ju också en uppsjö av så varför inte mota olle i grind isf och anse att TS inte borde startat tråden. att det stöts och blöts om marknadsekonomi, utbud o efterfrågan, omkostnader, skatter osv. osv är ju helt naturligt i en sådan här tråd och den som väntade sig något annat tänkte nog helt enkelt fel.
 
Redigerat:
Men Pappskallen, tråden handlar ju om två saker, trädfällning och vansinniga prissättningar. Båda är helt relevanta och det är väl ingen vad jag sett som tycker att tråden är onödig.
Att den sedan spårar ur som alla andra trådar till någon form av försvarstal om alla hiskliga omkostnader som speciellt hantverkare tycks ha är tråkigt men i just detta fallet irrelevant.
 
pappskallen skrev:
företagsupplägget diskuteras just för klargörandet om vart pengarna faktiskt går.
Fast det har sagt ganska lite om vart pengarna faktiskt går, något enstaka eller ett par har nämnt en del. Tomlan listade nog större delen och med de siffrorna landade man på att runt 80-85% av omsättningen gick till administrativa kostnader och endast 15-20% fanns kvar att ta ut i lön. För mig låter det högst osunt i den typen av rörelse. Ingen har visat att dessa kostnader faktiskt är så höga.

Om ni nu är så pass många här i tråden som kör eget och som har dessa höga kostnader. Då kan ni väl bara spalta upp det rakt av så är det slutsnackat sen, ni har ju alla siffror svart på vitt (mer vitt än svart, får man hoppas ;) ). Med undantag möjligen för åsikter huruvida kostnaderna är rimliga eller inte. En arboristfirma som spenderar runt 70-80' i månaden i administration/anställd känns inte helt rimligt för mig. Men visa gärna var alla pengar tar vägen, please!
 
Det är uppenbart att dom som är i den här tråden och diskuterar ämnet, respekterar de som anser att ämnet har diskuterats tillräckligt. Då kan väl dom som anser att ämnet diskuterats tillräckligt också respektera oss som vill diskutera ämnet och kanske inte deltagit i de andra 736 trådarna?

Ok?

Tack!
 
Nimajneb skrev:
Men Pappskallen, tråden handlar ju om två saker, trädfällning och vansinniga prissättningar. Båda är helt relevanta och det är väl ingen vad jag sett som tycker att tråden är onödig.
Att den sedan spårar ur som alla andra trådar till någon form av försvarstal om alla hiskliga omkostnader som speciellt hantverkare tycks ha är tråkigt men i just detta fallet irrelevant.
Förstår mig inte på dig för fem öre, men det kanske är jag som är ute och cyklar.

I en tråd som handlar om höga arvoden, hur kan det då som du påstår vara IRRELEVANT att diskutera omkostnaderna?? det om något är väl relevant!!

jag har läst igenom tråden en gång till nu och jag kan inte se att det skulle vara något problem med det som tas upp.

och vem har pratat om försvarstal?? det är väl inget försvarstal när man försöker bena ut vad som kostar i företagandet? det är väl jättebra att upplysningen lyser för fullt över undrande forumister.

Ett genomgående tema i trådar som handlar om debiteringar och kostnader för tjänster som hamnar inom ramen för detta forum är just att det finns människor som tror att den enda kostnaden ett företag har är just lönen, men så är det ju givetvis inte och då är det väl jättebra att kunniga inom området visar på vad det är som kostar.

I övrigt tycker jag, för att återknyta till ursprungsinlägget att 4 papp är löjligt dyrt för att sänka ett träd och inget jag hade betalat.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Det är uppenbart att dom som är i den här tråden och diskuterar ämnet, respekterar de som anser att ämnet har diskuterats tillräckligt. Då kan väl dom som anser att ämnet diskuterats tillräckligt också respektera oss som vill diskutera ämnet och kanske inte deltagit i de andra 736 trådarna?

Ok?

Tack!
d^_^bd^_^bd^_^b
 
Här kommer lite siffror enl exempel 250kr/h 100% beläggning (för enkelhetens skull är ej debiterbar tid spaltad som kostnad istället)


Exempel:

Lokal 3000kr
Bil inkl försäkringar skatt service mm 6000kr (Vw Caddy enklaste modell)
Tele,mobil,internet 800kr
Bokföring inköpt utifrån inkl bokslut 1000Kr
Försäkringar 500Kr
Verktyg maskiner mm 1000Kr
Ej Debiterbar tid (offerter,kundbesök mm) 5000Kr (20t/Mån)
Semester 3700Kr (4veckors semester)

Totalt 21000Kr

Vi fick in 40000Kr
-21000Kr
Kvar 19000Kr

Sociala avgifter 31,42%+tjänstepension mm totalt ca 45%

-5895Kr

Kvar i bruttolön 13105Kr
 
thomasx skrev:
Det är uppenbart att dom som är i den här tråden och diskuterar ämnet, respekterar de som anser att ämnet har diskuterats tillräckligt. Då kan väl dom som anser att ämnet diskuterats tillräckligt också respektera oss som vill diskutera ämnet och kanske inte deltagit i de andra 736 trådarna?

Ok?

Tack!
d^_^b

Håller med dessutom att offerten du fick på 4-10000 för att ta ned trädet verkar väldigt dyrt om det går så fort som de påstod (vilket jag har svårt att tro med den storleken), men kanske de räknade med kranbilar mm
 
pappskallen skrev:
Förstår mig inte på dig för fem öre, men det kanske är jag som är ute och cyklar.

I en tråd som handlar om höga arvoden, hur kan det då som du påstår vara IRRELEVANT att diskutera omkostnaderna?? det om något är väl relevant!!

.....

I övrigt tycker jag, för att återknyta till ursprungsinlägget att 4 papp är löjligt dyrt för att sänka ett träd och inget jag hade betalat.
Exakt vad jag syftar på, tråden handlar om orimliga offerter/ tjänster som inte har ett smack med kostnadsbilden att göra.

Hade det däremot varit en tråd som handlat om kostnaden skulle vara 300, 400 eller 500kr/h så hade det varit relevant att ta upp vad det ev kostar att driva ett företag och skapa en förståelse mellan nettolön och totalkostnad.

Därför är det tråkigt att den intressanta tråden ballade ur.
 
men snälla, snälla, du kan väl inte på fullt allvar mena att ett resonemang kring omkostnaderna vid ev. orimliga debiteringar/offerter är irrelevant, det är väl den mest naturliga saken i världen i det sammanhanget, att vid ett orimligt prisförslag diskutera vad det borde kosta och därvid vad/vari omkostnaderna ligger.

Dessutom, se det som något positivt istället för att sitta och lipa (ja i min värld är det faktiskt att lipa/gnälla eller kalla det vad du vill) om "balla ur" vilket jag definitivt inte tycker tråden har gjort. det känns som du är den enda som tycker så faktiskt.

Men har du tur så får du väl snart som du vill efter som du envisas med att dryfta det här vidare.......

mitt förslag är att du släpper och går vidare som TS beskrev tidigare och låter oss andra fortsätta med intresse.
 
thomasx skrev:
Nej, det är så klart inget tvärsnitt, men det intressanta är att dom kan göra det, och att det finns hantverkare som jobbar för den timpenningen. Där har vi antagligen det korrekta marknadsvärdet, ty försäringsbolaget är antagligen en hyfsat stor aktör, vet hur marknaden ser ut och har säkert tagit in många offerter från många entreprenörer för att hitta rätt pris. Hade priset var för lågt hade kvaliteten blivit lidande, och då hade försäkringsbolaget sen på ett eller annat vis fått rycka ut och ta kostnaden igen. SÅ där hela denna diskussionen började, med två gubbar som tog 5000:- för en dag visar sig ännu en gång inte vara helt off.
Det försäkringsbolaget har valt sin nivå och ja arbetena utförda är därefter också. Vi betalar olika men nivåerna ligger mellan 360 - 510 kr /h + moms på våra hantverkare. Det blir en avägning och vi har funnits i över 160 år i mitt län och har bra kontakt med våra samarbetspartners. Notera att vi inte kör enhetspris

Ps du hänger upp dig på 690 kr som Mikael nämner men det finns många andra som ligger högt över denna nivå både som arkitekt, läkare, tandläkare, eller jurist.

Hur mkt kostar en timme på bilverkstad? En jurist kan ta allt från 800-2200kr för "vanliga" jurister och mer för kända jurister. Själv har jag sagt vad jag debiterade i en småhåla där jag knappt hade utgifter o hade nog höjt med kanske 500 till i en storstad
 
kinglolle skrev:
Det försäkringsbolaget har valt sin nivå och ja arbetena utförda är därefter också. Vi betalar olika men nivåerna ligger mellan 360 - 510 kr /h + moms på våra hantverkare. Det blir en avägning och vi har funnits i över 160 år i mitt län och har bra kontakt med våra samarbetspartners. Notera att vi inte kör enhetspris

Ps du hänger upp dig på 690 kr som Mikael nämner men det finns många andra som ligger högt över denna nivå både som arkitekt, läkare, tandläkare, eller jurist.

Hur mkt kostar en timme på bilverkstad? En jurist kan ta allt från 800-2200kr för "vanliga" jurister och mer för kända jurister. Själv har jag sagt vad jag debiterade i en småhåla där jag knappt hade utgifter o hade nog höjt med kanske 500 till i en storstad
Förstår inte varför du kontrar med läkare och jurister, det är mer än välkänt att dom tar ut skyhöga arvoden, till skillnad mot civilingenjörer som jag tog upp.
 
pappskallen skrev:
men snälla, snälla, du kan väl inte på fullt allvar mena att ett resonemang kring omkostnaderna vid ev. orimliga debiteringar/offerter är irrelevant, det är väl den mest naturliga saken i världen i det sammanhanget, att vid ett orimligt prisförslag diskutera vad det borde kosta och därvid vad/vari omkostnaderna ligger.

Dessutom, se det som något positivt istället för att sitta och lipa (ja i min värld är det faktiskt att lipa/gnälla eller kalla det vad du vill) om "balla ur" vilket jag definitivt inte tycker tråden har gjort. det känns som du är den enda som tycker så faktiskt.

Men har du tur så får du väl snart som du vill efter som du envisas med att dryfta det här vidare.......

mitt förslag är att du släpper och går vidare som TS beskrev tidigare och låter oss andra fortsätta med intresse.
Jag tycker ditt inlägg är ett synnerligen gott exempel på hur du driver tråden till att balla ur och försöka hitta kryphål för att koppla en timlön på 48000 till omkostnader. Det är just sådana åsikter som driver folk till vansinne.

Men om man istället återgår till tråden och letar efter horribla debiteringar så finns jundom klassiska administartionsavgifterna för att tex skicka en efaktura eller autogiro, inte ovanligt att dessa ligger mellan 20 o 50kr.

Lek med tanken att det kostar en mansekund att skicka en efaktura kontinuerligt, 50*3600 ger en timkostnad på 180.000kr.
 
tomlan skrev:
Här kommer lite siffror enl exempel 250kr/h 100% beläggning (för enkelhetens skull är ej debiterbar tid spaltad som kostnad istället)


Exempel:

Lokal 3000kr
Bil inkl försäkringar skatt service mm 6000kr (Vw Caddy enklaste modell)
Tele,mobil,internet 800kr
Bokföring inköpt utifrån inkl bokslut 1000Kr
Försäkringar 500Kr
Verktyg maskiner mm 1000Kr
Ej Debiterbar tid (offerter,kundbesök mm) 5000Kr (20t/Mån)
Semester 3700Kr (4veckors semester)

Totalt 21000Kr

Vi fick in 40000Kr
-21000Kr
Kvar 19000Kr

Sociala avgifter 31,42%+tjänstepension mm totalt ca 45%

-5895Kr

Kvar i bruttolön 13105Kr

70 000:- om året i skatt försäkring service m.m. på en golf caddy? Hur i herrans namn får du till det? Du skrotar väl inte en 3 år gammal bil!?

Med 4,5% tjänstepension, vad är resterande 10%

För en enmansfirma kanske 20h/mån icke debiterbar tid är ok att räkna med även om det blir mycket med mer än en halv dag i veckan, särskilt med tanke på att du räknat 160h/mån när det är 176h/mån egentligen vilket är en diff på hela 10%!, men med två anställda, som det var för de två gubbar som tog 5000:- för en dag, så blir det plötsligt då 40h/mån och då är det inte rimligt längre. Fasta utgifter måste ställas i relation till antalet anställda, och vice versa, med anställda blir det lite mer overhead att ta hänsyn till också.

Eftersom det är 176h i en snittvecka borde intäkten vara 44000, det gör ganska stor skillnad på siffran på slutet. Å när du drar av för semester så drar du av hela 44400 för ett år, hur fick du det till det?

Om man hela tiden räknar lågt på inkomsterna, kör på 160h på en månad på intäktssidan, och hela tiden räknar högt på utgiftssidan, kör plötsligt med 176h (drygt) på en månad, köper en ny bil vart tredje år och säljer den gamla kumrif, ja, då är det klart att det drar iväg som sjutton. Eller har jag missuppfattat något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.