Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Bilen brukar ju separatfaktureras så den går ju bort i kalkylen.
Pensionsinsättningan är även jag osäker på vad som menas med.

Men är det inte så att den största anledningen till rekordarvoden ligger i brist på fakturerbara timmar?
Har du anlitat snickare som separatfakturerar bilen?

Thomas Lundquist skrev:
Har du anlitat snickare som separatfakturerar bilen?
Alla hantverkare förutom utländska jag har haft o göra med brukar separatfakturera bilen, typ 50kr milen plus ev släptillägg :(

Thomas Lundquist
Vad har dom då haft för timdebitering?
Nu är det snickare vi talar om.

P
Jag misstänker att "pension" avser tjänstepension, och där får man grovt sett som mest sätta av 35% av lönen, det betyder 98700kr/per år på 23500kr/månadslön. Det betalar firman 24,26% särskild löneskatt på, dvs 23944kr. Det blir 123000kr/år som mest tjänstepensionskostnader med den lönen. Räknar vi med 60000kr så blir det ca hälften mot vad man kan sätta av i tjänstepension. Räknar man på alternativet med 30000kr/mån får man pensionskostnader på 156000kr som mest, och då tycker jag 60000kr/år i pension låter som att man tar lite för lite i pension. Det kan väl inte motsvara tjänstepensionen som man i normalfallet kan få som anställd, någon som vet?

Thomas Lundquist skrev:
Vad har dom då haft för timdebitering?
Nu är det snickare vi talar om.
Kommer inte ihåg, men en helt normal nivå.

Thomas Lundquist
Om det är helt normal nivå bör man komma ihåg något "fall". Släptillägget är väl så pass speciellt att du bör komma ihåg vad denna separatfakturering låg på?

Tror släptillägget låg på runt 10an per mil, då var detta ett fullt rimligt pris jämfört med vad macken tar.

Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Tror släptillägget låg på runt 10an per mil, då var detta ett fullt rimligt pris jämfört med vad macken tar.
Men du verkar ju vara en man av ordning, kan du inte hämta pärmen då du vart fakturerad både bil och släp separat.
Sen vore det spännande att veta vad den firman timdebiterade , förhoppningsvis finns den uppgiften på samma faktura.

Beräkningsmodellerna tidigare i tråden visar väl ganska tydligt att beroende på vilka parametrar man matar in finns det en ganska stor spännvidd på vad som man som hantverkare kan gå runt på och ändå bedriva en "seriös" verksamhet. Om vi nu tar bilkostnaden som debatteras flitigt så är det inte många kronor på timkostnaden om man slår ut det på debiterade timmar under en månad.

Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Beräkningsmodellerna tidigare i tråden visar väl ganska tydligt att beroende på vilka parametrar man matar in finns det en ganska stor spännvidd på vad som man som hantverkare kan gå runt på och ändå bedriva en "seriös" verksamhet. Om vi nu tar bilkostnaden som debatteras flitigt så är det inte många kronor på timkostnaden om man slår ut det på debiterade timmar under en månad.
Dörren var redan öppen :D

Brukar inte anlita snickare så ofta då jag brukar fixa sådant själv om tid finnes.
Det fallet jag referar till är 5-6 år gammalt och ett hus som är sålt sedan 3år så inga papper kvar på detta.
Men skulle tro jag pyntade i häradet 350 plus moms.

P
mr_bygg skrev:
Men man kan se bilkostnaden som att den ska täcka en viss del av de rörliga kostnaderna för bilen. Hantverkaren har bilen i vilket fall som helst, vilket betalas av timpenningen, men när den används för en viss kund ska just den merkostnaden det orsakar betalas av just den kunden istället för att alla kunder får betala för att det åks mycket bil för några få kunder.

Det skulle åtminstone kunna vara urspungstanken med milkostnad. Sen att det öppnar för hantverkaren att ta ut mer än "självmerkostnaden" för bilen och därmed höja sin totala timpenning utan att det syns på själva timpriset är en annan sak.

Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Det fallet jag referar till är 5-6 år gammalt och ett hus som är sålt sedan 3år så inga papper kvar på detta..
OK, då förstår jag:D ,nästa gång du kommer med säkra uppgifter kanske dom borde vara lite mer "nybakade" .

Jag tycker att ett system där man bakar in bilkostnaden i timpenningen för lokala resor är bra och enkelt, men har man kunder som bor längre bort så debiterar man en extra milkostnad. Skulle gissa att det är mest rättvist och tar man in en hantverkare på längre distans så tror jag de flesta har förståelse för att det kostar extra i exempelvis milersättning.

Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jag tycker att ett system där man bakar in bilkostnaden i timpenningen för lokala resor är bra och enkelt, men har man kunder som bor längre bort så debiterar man en extra milkostnad. Skulle gissa att det är mest rättvist och tar man in en hantverkare på längre distans så tror jag de flesta har förståelse för att det kostar extra i exempelvis milersättning.
Men då handlar det om drivmedel och restid, knappast vilken huvkråka du har, som verkar störa en del.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.