10 847 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Rekommenderad installationstestare?
I denna tråden hittar du tipsen på installationsprovare, både billigast och lite dyrare
https://www.byggahus.se/forum/threads/stora-traden-om-test-av-isolationsprovare-megger.302516/page-6
Och UT526 och UT525 som man kan ofta kan fynda för runt, eller under, tusenlappen, på ebay osv verkar vara rätt så dugligt (det är spänningsområdena vid meggning som skiljer)
Både mexitegel och jag tycker de vi skaffade verkar bra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stora-traden-om-test-av-isolationsprovare-megger.302516/page-6
Och UT526 och UT525 som man kan ofta kan fynda för runt, eller under, tusenlappen, på ebay osv verkar vara rätt så dugligt (det är spänningsområdena vid meggning som skiljer)
Hittade för dryga tusenlappen på Ebay, men ej hittat någon med schuko-koppling ännu. Verkar sitta en type i kontakt på de där...Mikael_L skrev:
I denna tråden hittar du tipsen på installationsprovare, både billigast och lite dyrare
[länk]
Klart man kan klippa av och montera en schuko, men det känns sisådär på en helt ny pryl
Ungefär som när man får göra detsamma på vissa verktyg som är beställda från UK eller USA, känns sisådär med tanke på garanti osv.
Nej inte på Ebay-varor. Jag skrev "verktyg som är beställda från UK eller USA"Mikael_L skrev:
Bosch exempelvis har ju lokala serviceverkstäder som man kan lämna verktygen till oavsett var de är köpta.
Sedan så kan man även förlänga garantin på Bosch maskiner om man registrerar de online, men det är jag övertygad om att du vet.
Att jag skulle få garanti på ett Uni-T instrument beställt från China via Ebay, det skulle jag aldrig ens våga drömma om
Hade inte ens varit värt med tanke på frakten, bara till att hiva skiten på tippen ifall den inte går att laga.
Typ så jag tänker också.
Men ärligt talat, UT525/526 hittar du nog inte snorbilligt tillsammans med chuko-stickpropp, den kanske inte ens säljs i det utförandet.
Klipp bort den som inte passar och skruva dit en stickpropp inköpt på Jula, sen kör du så det ryker.
Det är inte svårare än så.
Frågan ligger i min mening mer om ifall du (eller någon annan) alls har tillräcklig användning av inst.provare, alternativt behöver en ännu värre.
Men för pengarna som en sån här från ebay betingar så kan man säkert ganska lätt motivera den.
En del köper ju en regelsökare eller fuktkvotsmätare för lika mycket pengar. Gillar man att mäta för att veta är det säkert anledning nog.
Men ärligt talat, UT525/526 hittar du nog inte snorbilligt tillsammans med chuko-stickpropp, den kanske inte ens säljs i det utförandet.
Klipp bort den som inte passar och skruva dit en stickpropp inköpt på Jula, sen kör du så det ryker.
Det är inte svårare än så.
Frågan ligger i min mening mer om ifall du (eller någon annan) alls har tillräcklig användning av inst.provare, alternativt behöver en ännu värre.
Men för pengarna som en sån här från ebay betingar så kan man säkert ganska lätt motivera den.
En del köper ju en regelsökare eller fuktkvotsmätare för lika mycket pengar. Gillar man att mäta för att veta är det säkert anledning nog.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden