Byggahus.se

Rekommenderad installationstestare?

1k läst  19 svar

1. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Någon som kan rekommendera bra och pålitliga installationstestare som inte är allt för dyra?

En uttagsprovare är ju lite för enkel, och jag hade gärna velat kunna testa allt i både befintliga- samt nyinstallationer.

Jag har en Uni-T UT511 megger, men en Uni-T UT593 känns ju lite mer lockande. Tyvärr kostar den ju en hel del:

https://www.kjell.com/se/sortiment/...ovare/uni-t-ut593-installationstestare-p48392

Redigerat 22 apr 14:48
  2. M
    Medlem · Nivå 4
    Du får nog inte någon installationstestare som är varken bra eller pålitlig för billigare än den du länkade. Föredrar personligen en Eurotester, typ https://elma-instruments.se/produkter/metrel-mi3152-eurotest-xc-1.aspx men priset reflekterar att instrumentet används yrkesmässigt.

Förstår jag dig rätt att du vill använda installationstestaren yrkesmässigt? Eftersom du nämner både befintliga och nya installationer.

• Laddar…
  3. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Eurotestern är alldeles för dyr ja.

Är inte tänkt att användas yrkesmässigt utan mer på hobbynivå så att säga. Så det skulle bli sporadisk användning då och då, därför får och kan den inte bli för dyr.

4. M
    Medlem · Nivå 4
    Då kan jag endast rekommendera att du köper den från Kjell. Det är en dyr hobby, och det går inte att få billigare utan att ge upp både kraven på att den ska vara bra och pålitlig. Vad är det för test du vill kunna utföra, och i vilka syfte? Att bara ha ett dyrt instrument för att kunna testa saker hobbymässigt känns både dyrt och onödigt. Om det istället finns någon specifikt syfte så kan man eventuellt rekommendera billigare alternativ.

5. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Det är inget hobby, men på hobbynivå, olika saker :)

Ja, jag vill kunna testa befintliga installationer exempelvis, eller om man byter uttag, drar lite kulo osv.
    En elinstallation kan aldrig förbli exakt som den var när den var nyinstallerad p.g.a "tidens tand", material degraderas, huset rör sig osv.
    Så det är ju perfekt att kunna testa installationen i sitt eget hus utan att behöva ringa elektriker varje gång, vilket man ju inte gör och då resulterar det i att man bara fortsätter använda anläggningen som den är - potentiellt farligt då ju.
    Säkrast för alla om den kan testas ibland, tycker jag i alla fall.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 4
    Kan dock försäkra dig om att inte en enda elektriker tar fram eurotestern när man bytt ett uttag eller dragit lite kabel. Om du har en uttagstestare, spänningsprovare och med lite överkurs en isolationsmätare så kan du testa dig till nästan allt du kan behöva. Installationstestare finns inte i prisklassen du vill ha, och om du håller dig till att byta något uttag eller spika lite kabel så ska du inte heller behöva en.

Ska man vara riktigt petig så ska du inte hålla på med anläggningen såpass att den känns potentiellt farlig. Om du redan nu känner så så skulle jag rekommendera att du beställer en besiktning, så blir anläggningen testad och besiktigad för mindre än det kostar med en ordentlig installationstestare.

7. 5
    Husspekulant · Nivå 8
    https://elma-instruments.se/produkter/elma-bm878-isolationsmultimeter-1.aspx

Där har du ett instrument som du klarar du på för att byta nåt enstaka uttag ibland å göra isolationstest och kontinuitetsmätning.
    Dessutom har den diod och kapacitivitetsmätning (utöver spänning och resistansmätning) m.m

Inte jättebillig men billigare än en installationstestare, det du inte får med är ju att mäta impendanser och kortslutningsströmmar samt JFB brytartest. (Å lite till beroende på installationstestare)

Om du inte har det så skaffa en riktig spänningsprovare som du har när du gör spänningslöshetskontroll.
    Fluke har för några hundra.

Redigerat 22 apr 16:22
  8. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Du missar nog lite poängen med vad jag menar :) Man behöver inte "hålla på", som du skriver, med en anläggning för att den skall kännas potentiellt farlig. Och en anläggning behöver inte ens kännas potentiellt farlig, för att vara farlig - den kan vara farlig ändå.
    Det finns inget som säger att det skulle vara en nackdel, eller ens överkurs, att testa en äldre befintlig anläggning, trots att där inte finns någon direkt misstanke om fara.

Jag tycker att det vore fantastiskt bra att kunna testa uttag och grupper i vissa tillfällen, genom att bara plocka fram ett instrument och få det gjort på några minuter, och därmed också få ett resultat av testet med en gång. Istället för att ringa ut elektrikern varenda eviga gång man av någon anledning vill testa något på anläggningen.

Lite som att man faktiskt äger åtminstone en skiftnyckel för att kunna kontrollera och eventuellt dra axelmuttrar på sin cykel, istället för att lämna in den på cykelverkstaden varje gång man känner att man vill se över muttern i fråga. Nu är inte jämförelsen så bra, men principen är densamma :)

9. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Jämförelsen är bra men inte på det sättet du tror.

Att hålla på och mäta massa saker i sin anläggning är helt bortkastat om man inte samtidigt kontrollerar att all materiel är hel och alla förband ok. Det innebär bl.a. att efterdra ev skruvförband i t.ex. centralen (därav bra jämförelse). Om du har elmateriel som påverkas av "tidens tand" så är det saker som är direkt exponerade för solljus samt saker exponerade för höga belastningar. Visst kan man kolla av sådant men till det räcker en enkel visuell kontroll. Materialet inne i väggar degraderas inte nämnvärt (förutom ev just av höga temperaturer). Om du är rädd för att huset ska röra sig så mycket att det påverkar elinstallationen så har du större problem än kablarna.

Sammanfattningsvis så rekommenderar jag dig starkt att läsa på och förstå hur en elinstallation görs. Du kan ev skaffa dig praktisk erfarenhet också om du inte är bekymrad om lagen. Börja i något uthus, t.ex. en friggebod. Du måste förstå vad det är du ska mäta på och hur du ska tolka resultaten. När du har den förståelsen kommer du också inse att behovet av en regelrätt installationstestare är högst begränsat.

Personligen betraktar jag mig som en relativt kompetent hempulare och jag ser ingen som helst anledning att äga en installationstestare. Har inte heller sett någon elektriker använda en sådan de gångerna de har varit hos mig. Den enda funktionen jag skulle "behöva" är just ramptest för JFB för att se om den håller sig inom spec. Jag löser det genom att testa JFB då och då samt genom att ha valt ett bra fabrikat som jag hoppas håller måttet (Hager).

10. S
    Medlem · Nivå 12
    Du kan ju annars fundera vilka mätningar du tänker dig från installationstestaren och köpa lösa instrument. Du behöver egentligen ingen vägguttagstestare, en spänningsprovare med inkopplingsbar last är mycket mer värt exempelvis.

Isolationsprovare, går även kombinera med multimeter för kontinuitetsprovning.

Zför kollar du upp vattenkokartest här på forumet.

• Laddar…
  11. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Nä ni har rätt, det är väl överkurs med en installationstestare, åtminstone för det pris som man får betala.
    Hade den kostat en hundring så hade det inte varit att fundera på, men som lägst 4 lakan är väl saftigt för något man skulle använda såpass sällan.

Får väl beställa en sådan där enkel uttagsprovare för att snabbt kontrollera att det är rätt kopplat. Är ju så smidigt att bara trycka in, så slipper man hålla på med multimetern och sladdar osv. ,,,vet att det är för latmaskar den där uttagstestaren, men vad gör man inte för att skaffa ytterligare en pryl :D :D ...kostar ju bara någon hundring.

12. G
    Medlem Nivå 1

Men du behöver ju såklart testa med iaf en spänninsprovare utöver uttagsprövare :thinking: Men det vet du redan kanske va?

• Laddar…
  13. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Ja det är ju en förutsättning att det skall vara spänning på ena ledningen.... helst på fasen :D :D :D

14. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 12
    Du får gärna köpa en installationstestare men tror du kan bli lite besviken. Ett alternativ är ju att hyra en och köra ett race en dag, då får du även en uppfattning om det är något för dig, tänk bara på att läsa in dig om den aktuella modellen först så du får ut så mycket som möjligt av den.

15. G
    Medlem Nivå 1

Ja, men du behöver ju testa så det är rätt spänning :thinking: