Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sverige har ju ändå en av världens mest utbildade befolkning. Det är så tråkigt att se att många har vänt ryggen mot naturvetenskapen och anammat Gaiatro och kemofobi som grund för sin världsförståelse.
Det är därför MAGA-slogans inte funkar i Sverige. Svenskar är ju redan bäst. 🤔

Jag orkar inte med sånt här kemofobiskt antivaccerskit. Ska du övertyga mig får du försöka med vetenskapliga studier som har genomgått kollegial förhandsgranskning. Och denna litteratur gås igenom regelbundet av experter, t ex på EU-nivå. Det finns inte stöd för att oroa sig för glyfosat på det sätt som sker bland de kemofoba. Men det finns ju folk till allt, de som är rädda för matoljor, socker, "hormoner", plast, vaccin och allt vad det nu är.

Vi har inte glyfosat i grödan i Sverige. Låt oss fokusera på det så slipper vi oroa oss över hypotetiska problem.
Hormoner och hormonstörande kemikalier kan orsaka verkliga problem och skador. Tvåkönade fiskar, halverat spermieantal och sjunkande testosteronvärden i hela västvärlden och epidemin av könsdysfori är inget att ta lätt på.
I djurförsök på råttor går det att varaktigt ändra de sexuella preferenserna genom en dos hormoner vid rätt tidpunkt under fosterstadiet. Hormonsystemet är känsligt och liten påverkan vid fel tidpunkt under fosterstadiet kan ge långtgående skador så man behöver inte vara "kemofob" för att uttrycka farhågor.

B Bitterhetsakademin skrev:
Ingetdera är nyttigt om du livnär dig på det, som oftast är det en fråga om dosen. Dosen gör giftet som redan Filippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim mera känd under namnet Paracelsus sade. Flera studier visar att Alzheimerfallen är avsevärt högre i jordbruksdistrikt med hög användning av bekämpningsmedel men att knyta det till en specifik substans är svårt. Olika preparat kan samverka och ge cocktaileffekter och att med säkerhet säga vad som är orsaken är ofta omöjligt. Klart är redan att överdriven användning har negativa effekter på biologisk mångfald. Framtiden får utvisa vem som har rätt.
Om det är vanligare i jordbruksdistrikt så finns det många andra orsaker som också kan vara rimliga, exempelvis så kan det vara så att de som blir bönder oftare är autistiska, man kan ju exempelvis inte gilla stadsliv om man blir bonde.

Bara för att det finns en korrelation så behöver det inte finnas en direkt kausalitet. Man blir uppenbarligen väldigt sugen på glass i Kalifornien när det brinner i skogarna. Det kan ju inte finnas något annat samband, eller hur?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hormoner och hormonstörande kemikalier kan orsaka verkliga problem och skador. Tvåkönade fiskar, halverat spermieantal och sjunkande testosteronvärden i hela västvärlden och epidemin av könsdysfori är inget att ta lätt på.
I djurförsök på råttor går det att varaktigt ändra de sexuella preferenserna genom en dos hormoner vid rätt tidpunkt under fosterstadiet. Hormonsystemet är känsligt och liten påverkan vid fel tidpunkt under fosterstadiet kan ge långtgående skador så man behöver inte vara "kemofob" för att uttrycka farhågor.
Farhågor har jag också, jag har många sådana. Men jag ser gärna att man inte skrämmer upp folk utan att ha fakta bakom. Att ta bort kemikalierna i jordbruket skulle drastiskt minska matproduktionen på jorden och skulle troligen leda till svält. Så då sitter vi i valet mellan svält och kemikalier. Att långsiktigt arbeta bort dem genom att ta fram bra alternativ som inte har samma problem är väldigt bra, men att blåsa upp faran utan att erbjuda alternativ hjälper ingen.

• Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är vanligare i jordbruksdistrikt så finns det många andra orsaker som också kan vara rimliga, exempelvis så kan det vara så att de som blir bönder oftare är autistiska, man kan ju exempelvis inte gilla stadsliv om man blir bonde.

Bara för att det finns en korrelation så behöver det inte finnas en direkt kausalitet. Man blir uppenbarligen väldigt sugen på glass i Kalifornien när det brinner i skogarna. Det kan ju inte finnas något annat samband, eller hur?
Vad gäller autistiska ingenjörer så finns nog möjligheten att de har fallenhet för matematik och logiskt tänkande och inte behöver vara så värst sociala. Sedan om två ingenjörer med autistiska drag skaffar barn så är resultatet rätt förutsägbart. Är tveksamt om något sådant samband finns bland bönder, oftast är det väl sonen som tar över faderns lantbruk i generationer. Sedan behöver inte autism vara något större problem, Greta Thunberg verkar ju ha lyckats rätt bra trots sin ålder 😀

Vad gäller autistiska ingenjörer så finns nog möjligheten att de har fallenhet för matematik och logiskt tänkande och inte behöver vara så värst sociala. Sedan om två ingenjörer med autistiska drag skaffar barn så är resultatet rätt förutsägbart. Är tveksamt om något sådant samband finns bland bönder, oftast är det väl sonen som tar över faderns lantbruk i generationer. Sedan behöver inte autism vara något större problem, Greta Thunberg verkar ju ha lyckats rätt bra trots sin ålder 😀
Jag kan ju med ett ytterst litet underlag säga att alla bönder jag känner väl har ordentligt autistiska drag. Det är ett väldigt ensamt arbete, så man måste trivas med att inte träffa särskilt mycket folk.

Användningen av Glyfosat i Sverige går stadigt uppåt enligt kemikalieinspektionen trots förbud för privat användning som även innan förbudet var marginell. Sådana verkningslösa förbud borde inte finnas.

Försäljningssiffror:

• 2019: 554 ton såldes till jordbruket, och 0,8 ton för privat bruk.
  • 2021: Försäljningen till jordbruket uppgick till 807 ton.
  • 2022: Försäljningen ökade till 853 ton inom jordbruket.

• Gilla
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
Jag äter sedan länge en tallrik RoundUp varje dag. Jag kallar den Glysofat. Det är för att slippa grön avföring och det fungerar fint. Allt blir brunt - skitbra. Jag har inte märkt någon biverkan av detta alls. Jag har inte märkt någon biverkan av detta alls.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hoppas inte du dricker mjölk eller konsumerar mejeriprodukter med denna tro.

Jag hoppas inte du dricker mjölk eller konsumerar mejeriprodukter med denna tro.
Som sagt var väl riskerna primärt under fosterstadiet så jag känner mig hyfsat trygg då jag slår en skvätt mjölk i kaffet.

Claes Sörmland
Som sagt var väl riskerna primärt under fosterstadiet så jag känner mig hyfsat trygg då jag slår en skvätt mjölk i kaffet.
Så du var inte så orolig i alla fall.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Man får väl vara orolig by proxy eller vad det då blir. Man är orolig a de ofödda barnets vägnar. 🤔

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Och då är den rimligaste och enklaste förklaringen att mamma och pappa har låtit dem dricka glyfosatpreparat tänker du?
Så tråkigt när folk mest ska ha en åsikt utan att egentligen vilja förstå. Man ska minsann visa upp hur källkritisk man är! Det är väldigt respektlöst att förminska det trauma som många föräldrar genomgår när en sådan diagnosbild uppstår och jag är säker på att många som läser här är drabbade eller känner någon som drabbats.

Personer som dig har ingen aning om att detta ämne är så pass utbredd att det finns i precis allt. Och du känner dig bekväm med framfarten av cancer? Att vi med stormsteg nrmar oss att 50% av alla människor kommer drabbas av någon form av cancer. Att autism gått från att vara ett udda syndrom till en global pandemi där 1/30 får diagnosen. Då pratar vi inte om den autism som eventuellt upptäcks i vuxen ålder utan den där barn inte kommunicerar, inte gör annat än springer i cirklar. Lite som mössen i studierna.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men det är ju bara dina fantasier att glyfosat som skulle orsaka autism eller cancer i samhället i stort. Det saknar helt stöd i vetenskapen. Du är missledd och sprider falska uppgifter. Sluta med det!

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.