Claes Sörmland
J Jontha skrev:
Man vet att barn har gått ifrån typisk utveckling till autism. Barn slutar prata vid 3 års ålder. Ibland så sent som fyra! Detta kräver en djupare förklaring än att bara sätta en diagnos.
Och då är den rimligaste och enklaste förklaringen att mamma och pappa har låtit dem dricka glyfosatpreparat tänker du?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det verkar vara väldigt vanligt med intag av glyfosat i maten i Silicon Valley tydligen, där är nämligen andelen barn med autism skyhög. I min egen bekantskapskrets med många ingenjörer är också andelen barn med autism väldigt hög jämfört med befolkningen i allmänhet. Vi svenska ingenjörer dricker nog väldigt mycket glyfosat också.

Och när det gäller Alzheimers så är det konstigt att vissa släkter tydligen dricker glyfosat, medan andra inte gör det. För det finns en tydlig koppling till om ens förfäder har haft sjukdomen. Demens i allmänhet är väldigt mycket vanligt hos diabetiker, skall vi misstänka att man har glyfosat i insulinsprutorna?

Jag kan hålla på länge...

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar vara väldigt vanligt med intag av glyfosat i maten i Silicon Valley tydligen, där är nämligen andelen barn med autism skyhög. I min egen bekantskapskrets med många ingenjörer är också andelen barn med autism väldigt hög jämfört med befolkningen i allmänhet. Vi svenska ingenjörer dricker nog väldigt mycket glyfosat också.

Och när det gäller Alzheimers så är det konstigt att vissa släkter tydligen dricker glyfosat, medan andra inte gör det. För det finns en tydlig koppling till om ens förfäder har haft sjukdomen. Demens i allmänhet är väldigt mycket vanligt hos diabetiker, skall vi misstänka att man har glyfosat i insulinsprutorna?

Jag kan hålla på länge...
Att det finns en genetisk komponent i uppkomsten av många Alzheimer och autismfall är det ingen som förnekar. Däremot väcker den såvitt jag kan bedöma välgjorda studien från Arizona State University farhågor om att glyfosat kan orsaka en lång rad sjukdomar. Möss exponerade för medlet utvecklade bestående nedsättning av kognitiva funktioner och en av metaboliterna (aminometylfosfonsyra) lagrades in i hjärnvävnaden. Sex månader senare kvarstod skadorna. Vi får skilja på möss och människor och jag vet inte i vilka doser mössen exponerades men ska försiktighetsprincipen gälla är studien värd att ta på allvar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Att det finns en genetisk komponent i uppkomsten av många Alzheimer och autismfall är det ingen som förnekar. Däremot väcker den såvitt jag kan bedöma välgjorda studien från Arizona State University farhågor om att glyfosat kan orsaka en lång rad sjukdomar. Möss exponerade för medlet utvecklade bestående nedsättning av kognitiva funktioner och en av metaboliterna (aminometylfosfonsyra) lagrades in i hjärnvävnaden. Sex månader senare kvarstod skadorna. Vi får skilja på möss och människor och jag vet inte i vilka doser mössen exponerades men ska försiktighetsprincipen gälla är studien värd att ta på allvar.
Det finns många substanser som är farliga i höga doser, bland annat vatten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns många substanser som är farliga i höga doser, bland annat vatten.
Förvisso men vetenskapen gör nya upptäckter och en gång i tiden gick det bra att ta en klunk Hormoslyr inför tv-kamerorna...

Förvisso men vetenskapen gör nya upptäckter och en gång i tiden gick det bra att ta en klunk Hormoslyr inför tv-kamerorna...
Ja, men innan det finns belägg för farligheten så skall man ta det lugnt och inte skrämma upp massorna i onödan. Vad tror du är farligast för människor som dricker mycket läsk? Socker eller aspartam?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det är väldigt svårt att få denna forskning publicerad. Det låter som science fiction för folk som tror att jorden är platt, men lobbyister finns överallt. Jag jobbar väldigt nära med forskning på en nivå som inte är tillgänglig för dagens sjukvård. För oss är enda vägen till publicering är att gå genom studenter. Man kan kalla det för en proxy, där studenten "handleds" och får göra sitt examensarbete på den forskning som då utförts.

Vägen till publicering är annars stängd. Glyfosfat är, liksom vaccin, komponenter i en kedja. Varje komponent kan utlösa en reaktion i arvsmassan. Disposition av gener gör det därför till en hopplös sak att kunna pinpoint en specifik anledning till att man utvecklar autism. Samma barn skulle kunna få olika resultat under flera iterationer.

Man vet att barn har gått ifrån typisk utveckling till autism. Barn slutar prata vid 3 års ålder. Ibland så sent som fyra! Detta kräver en djupare förklaring än att bara sätta en diagnos.
Det du säger är att det inte finns någon publicerad forskning som visar dessa samband men sambandet finns ändå?

Var finns sambandet? I ditt huvud? Har du hittat på detta själv eller bara naivt lyssnat på de som hittat på det? Skall vi tro dig på ditt ord att denna revolutionerande forskning inte FÅR publiceras? Varför skulle den inte få det? Är det seriös forskning så är det klart att den går att publicera. Är det rent hittepå och gissningar så blir det såklart svårare att publicera i något annat media än "En ding ding värld" och liknande fantasytidningar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan du verkligen bedöma om den studie du nämner är välgjord? Vad är det för studie förresten så vi kan läsa den?

Möss har dessutom en helt annan metabolism och system för avgiftning i levern jämfört med människor. Dessutom dricker vi ju inte glyfosatmedel, det används för att sterilisera jordsbruksmark före sådd, d v s det spejas ej på grödan i Europa. (I USA och Asien är det annorlunda med Roundupreadygrödarna, där appliceras det faktiskt på grödarna.)

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men innan det finns belägg för farligheten så skall man ta det lugnt och inte skrämma upp massorna i onödan. Vad tror du är farligast för människor som dricker mycket läsk? Socker eller aspartam?
Ingetdera är nyttigt om du livnär dig på det, som oftast är det en fråga om dosen. Dosen gör giftet som redan Filippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim mera känd under namnet Paracelsus sade. Flera studier visar att Alzheimerfallen är avsevärt högre i jordbruksdistrikt med hög användning av bekämpningsmedel men att knyta det till en specifik substans är svårt. Olika preparat kan samverka och ge cocktaileffekter och att med säkerhet säga vad som är orsaken är ofta omöjligt. Klart är redan att överdriven användning har negativa effekter på biologisk mångfald. Framtiden får utvisa vem som har rätt.

Tillbaka till trådstarten. Dokumentären är bra! Men där finns inget om autism eller demens...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du verkligen bedöma om den studie du nämner är välgjord? Vad är det för studie förresten så vi kan läsa den?

Möss har dessutom en helt annan metabolism och system för avgiftning i levern jämfört med människor. Dessutom dricker vi ju inte glyfosatmedel, det används för att sterilisera jordsbruksmark före sådd, d v s det spejas ej på grödan i Europa. (I USA och Asien är det annorlunda med Roundupreadygrödarna, där appliceras det faktiskt på grödarna.)
Sök på Alzheimer och glyfosat så kommer det upp mycket av intresse. Om den är välgjord är min lekmannabedömning. Jag skrev också att möss är inte människor och att ämnet bör utforskas djupare. I Sverige är användningen relativt låg per hektar jämfört med vissa andra länder. I USA sprutas grödor modifierade att tåla Roundup relativt nära skörd så där är problemet givetvis större. Hurdan är nedbrytningen i jord av substansen, blir det farliga nedbrytningsprodukter som i slutändan hamnar i grödan?

Claes Sörmland
Sök på Alzheimer och glyfosat så kommer det upp mycket av intresse.
Jag orkar inte med sånt här kemofobiskt antivaccerskit. Ska du övertyga mig får du försöka med vetenskapliga studier som har genomgått kollegial förhandsgranskning. Och denna litteratur gås igenom regelbundet av experter, t ex på EU-nivå. Det finns inte stöd för att oroa sig för glyfosat på det sätt som sker bland de kemofoba. Men det finns ju folk till allt, de som är rädda för matoljor, socker, "hormoner", plast, vaccin och allt vad det nu är.

Om den är välgjord är min lekmannabedömning. Jag skrev också att möss är inte människor och att ämnet bör utforskas djupare. I Sverige är användningen relativt låg per hektar jämfört med vissa andra länder. I USA sprutas grödor modifierade att tåla Roundup relativt nära skörd så där är problemet givetvis större. Hurdan är nedbrytningen i jord av substansen, blir det farliga nedbrytningsprodukter som i slutändan hamnar i grödan?
Vi har inte glyfosat i grödan i Sverige. Låt oss fokusera på det så slipper vi oroa oss över hypotetiska problem.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag orkar inte med sånt här kemofobiskt antivaccerskit. Ska du övertyga mig får du försöka med vetenskapliga studier som har genomgått kollegial förhandsgranskning. Och denna litteratur gås igenom regelbundet av experter, t ex på EU-nivå. Det finns inte stöd för att oroa sig för glyfosat på det sätt som sker bland de kemofoba. Men det finns ju folk till allt, de som är rädda för matoljor, socker, "hormoner", plast, vaccin och allt vad det nu är.

Vi har inte glyfosat i grödan i Sverige. Låt oss fokusera på det så slipper vi oroa oss över hypotetiska problem.
Utifrån den svenska situationen behöver vi nog inte oroa oss allt för mycket, har för mig att jordbrukets totala användning ligger på ca 800 ton, men globalt är situationen kanske värre. Naturskyddsföreningen är möjligen alarmistiska i överkant med sin kampanj där de anser Roundup som ett av de största hoten mot mänskligheten. Du har iofs en poäng i att folks kemikunskaper inte alltid är på topp, skrattade rått åt mannen som gick ut men en protestlista mot dödsgiftet diväteoxid som årligen vållar nära hundra dödsfall i Sverige och fick många underskrifter för ett förbud.😆

Farstatjej90
E Eld skrev:
Tillbaka till trådstarten. Dokumentären är bra! Men där finns inget om autism eller demens...
Men i tråden däremot...

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sverige har ju ändå en av världens mest utbildade befolkning. Det är så tråkigt att se att många har vänt ryggen mot naturvetenskapen och anammat Gaiatro och kemofobi som grund för sin världsförståelse.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.