V vincentt skrev:
Absolut, är det dock en nackdel att flytta brytarna att det blir nya faser? Förutom att det ev. en fas kan få en last för mycket. Annars får jag se till dem hamnar på "samma fas" när dem flyttas.
Om det är en nackdel eller inte beror ju på vad det är som flyttas samt vad som finns på den fas som det flyttas till.
Det kan fungera bra och det kan bli helt fel, helt beroende på vad som flyttas vilket är svårt för oss att gissa oss till. Endast du som har säkringsförteckningen ser vad som ligger på vilken fas samt vart de skall flyttas.

På bilden i #7 ser det ju ut att finnas plats på sidan om för en liten extra inkapsling. Men det är kanske inte din elcentral?

Som det ser ut på bilden så är brytarna
1,4,7,10 på L1
2,5,8,11 på L2
3,6,9,12 på L3

Samma sak händer på andra raden. Dock ser jag inte exakt hur faserna är kopplade från rad 1 till rad två så det KAN vara en förskjutning i sidled (men normala tvångstankar tvingar en ju att se till att L1 hamnar på brytare 13 :-)

Ska du ha in 4 mätare måste du ha bort 4 brytare. Som jag förstår det är 4 och 5 lediga idag? Några andra du tänkt rationalisera bort? 4 och 5 ligger alltså på faserna L1 och L2.

Är det bara 4 och 5 så är det enklaste jag kan komma på att flytta trådarna ut från 13 och 14 till 4 och 5 (OM nu 1 och 13 båda är L1 som du bör se på att grova kablar sammanbinder raderna), korta den skenan så 13 och 14 försvinner och montera dina mätare där. sedan drar du tråden ut från de brytare du vill ha, in i mätaren och sen till lasten. Så har du säkrat av mätaren också.

Du behöver en nolla till mätare också förstås.

Men du skriver att du ska ha 4-5 mätare så jag misstänker att fler brytare ska bort?

Jag måste vara dum här. Varför spelar det någon roll var mätarna sitter i kapslingen? Lättast och snyggast är ju att sätta dessa längst ner till höger med märkning om vilken säkring de mäter av. Ingen strul med flytt av säkringar eller fasskenor sedan den understa har rätt längd. Fördelen med detta är ju att det i framtiden är lätt att flytta om vad som dessa mätare mäter utan en massa mer jobb än att flytta lite tråd i centralen och märka om.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag måste vara dum här. Varför spelar det någon roll var mätarna sitter i kapslingen? Lättast och snyggast är ju att sätta dessa längst ner till höger med märkning om vilken säkring de mäter av. Ingen strul med flytt av säkringar eller fasskenor sedan den understa har rätt längd. Fördelen med detta är ju att det i framtiden är lätt att flytta om vad som dessa mätare mäter utan en massa mer jobb än att flytta lite tråd i centralen och märka om.
För att idag sitter säkring 4 och 5 på fas L1 och L2.

Skulle man flytta lasterna från 29 och 30 (som förmodligen sitter på fas L2 och L3) till 4 och 5 samt sätta mätarna där så flyttar man minst en last mellan fas L3 till L1.

Har man då en jäkla otur är det så att 30 är en stor last och L1 redan är högt belastad medans L3 är lågt belastad. Då kan man plötsligt få huvudsäkringar som går på L1

Man kan förstås också ha tur så att man råkar jämna ut lasterna bättre, eller att just de man flyttar är laster för några få lampor eller annat som inte förbrukar särskilt mycket. Men kan man inte mäta eller räkna ut vilken fördelning man har är det säkraste att inte byta faser på lasterna.

Men han vill ha in 4 st moduler och finns det då ledigt mitt i bland dessa befintliga som då alla råkar ligga på samma fas då det inte går att flytta de sista idag till dessa lediga? Verkar vara dumt att kapa gafflar på en skena (från man göra så) bara för att få mätaren brevid den säkringen man mäter.

Ja, varför ska man flytta lasterna mellan säkringarna överhuvud taget? Sätt mätarna på ett helt eget ställe och dra kabel dit från säkringen.

Men han vill ha in 4 st moduler och finns det då ledigt mitt i bland dessa befintliga som då alla råkar ligga på samma fas då det inte går att flytta de sista idag till dessa lediga? Verkar vara dumt att kapa gafflar på en skena (från man göra så) bara för att få mätaren brevid den säkringen man mäter.
Har någon föreslagit att kapa gafflar mitt i skenorna?

useless useless skrev:
Ja, varför ska man flytta lasterna mellan säkringarna överhuvud taget? Sätt mätarna på ett helt eget ställe och dra kabel dit från säkringen.
för att det är klart enklare att flytta ett par trådar i en central än att 1. Montera upp en ny kapsling, 2 dra trådar dit från gamla centralen, 3 dra trådar tillbaka till gamla centralen och skarva vidare till lasten...

det blir ju fan så mkt snyggare med en samlad central med ordning än flera centraler placerade lite här och där man råkar få plats med dem.

Tror vi behöver veta från TS hur många av dvärgbrytarna som är oanvända idag, vilka de är, hur radernas faser är kopplade med varandra samt hur många mätare man vill ha in totalt.

Är det 2 idag med 2 lediga platser men 2 till om en vecka så kan en ny kapsling vara ofrånkomlig. Finns bara lediga platser bör man kunna pussla ihop det så att allt får plats och att laster ligger kvaR på rätt faser (men möjligen ny plats)

Kanske blev lurad av första svaret där det står att mätaren ska ha fasskena. Och sedan en massa om att flytta runt laster. Är inte detta just den stora fördelen med de nya centralerna att det är lättare att flytta runt bland säkrningarna? Och att kunna stoppa in saker som astrour och elmätare i slutet på en rad.

Fibaro zwave switch + domoticz för dygns loggning osv

Kanske blev lurad av första svaret där det står att mätaren ska ha fasskena. Och sedan en massa om att flytta runt laster. Är inte detta just den stora fördelen med de nya centralerna att det är lättare att flytta runt bland säkrningarna? Och att kunna stoppa in saker som astrour och elmätare i slutet på en rad.
Aha, jo exakt så är det ju! Använder man fasskena blir man lite låst att ha Leksakerna i slutet eller början på en rad. Man kan ju koppla med tråd på fördelninssidan också, mer jobb, inte lika snyggt under kåpan men då kan du fördela precis som du vill. Istället för att ha faserna 123123123123 kan du ha 12222333112 och stoppa in leksaker varsomhelst. Men jag skulle nog hålla mig till fasskenor och ha dem på slutet i alla fall, enklare och snyggare.

K Knight skrev:
Fibaro zwave switch + domoticz för dygns loggning osv
hur tät läggning får man då? Bara per dygn eller timme/minut/sekund?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.