Håller på att renovera ett mindre badrum och har kommit till val av downlights.

Jag kommer sätta Huntonit Symfoni som takpanel. Badrummet är ca 4m2 med en duschhörna, en kommod och en toastol.
Spottarna ska vara dimbara och ha vit ram.

Lite frågor:

1. Bör man ha en spot inne i duschrummet?
2. Vilka spotlights rekommenderar ni? Gärna något som går att få tag på på ex Bauhaus om möjligt.

Tack på förhand!

BirgitS
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Jag körde med Biltemas spotar. Billiga och funkar som de ska. När de pajar köper jag nya.

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Du ska undvika att ha en spott över eller nära en takdusch eftersom det då kommer att bli konstiga reflexer i taket.

Hide-a-lite har en guide med förslag på placering och typ av spottar här: [länk]
De föreslår t.ex. två minispottar i duschen.
Min elektriker påstår att man inte kör 12v längre. Dessa verkar dock vara det?

BirgitS
Inget jag vet något om, här har vi inga spottar utan Led-lister. Men det är så att 12 V får man hantera själv så att man inte behöver en elektriker.

Jag har köpt en herrans massa belysningsgrejor från ett företag i Spanien, FactorLed, inklusive ett par infällda downlights till en badrumsrenovering jag just gjort. Riktigt nöjd med kvaliteten, blir bra färgåtergivning med CRI 92, och är bländningsfria med UGR 11. Priset är oslagbart.

Kan intyga att belysning ovanför takdusch ser konstigt ut. Jag hade missat den detaljen, men löste det med lite solskyddsfilm från Jula ovanpå takduschen. Är osynligt från sidorna.

https://www.factorled.com/en/led-do...35612927582.html?search_query=90594&results=2

S Snidarn skrev:
Jag har köpt en herrans massa belysningsgrejor från ett företag i Spanien, FactorLed, inklusive ett par infällda downlights till en badrumsrenovering jag just gjort. Riktigt nöjd med kvaliteten, blir bra färgåtergivning med CRI 92, och är bländningsfria med UGR 11. Priset är oslagbart.

Kan intyga att belysning ovanför takdusch ser konstigt ut. Jag hade missat den detaljen, men löste det med lite solskyddsfilm från Jula ovanpå takduschen. Är osynligt från sidorna.

[länk]
Toppenbra tips - blir nyfiken på vad du använder för strömbrytare/dimmer till dem i ditt nya badrum? Även det något som de har på samma ställe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.