Byggahus.se
Hej,

Takrenovering gjordes på sommarstugan vintern 2020. Som ovan byggare så tyckte vi väl inte att det var det snyggaste vi sett men tyckte ändå att resultatet an egen okulärbesiktning var ok.
Vi påpekade några grejer som att några plåtarbeten var dåliga, att stegen till skorstenen inte var enligt sotarens regler samt att hängrännorna inte hade rätt fall.
Snabbspolar fram till mitten av oktober i år då den snickaren vi har nere vid huset nu ringer och säger att det är problem. Vi tar in en besiktningsman som får gå igenom hela taket samt "krtingarbeten".
Takostolar som inte är avväxlade på en fönsterkupa som firma#1 renoverade, fullständigt genomruttet timmer som de fäst tidigare nämnda takstolar i, ränndalsplåtar etc etc.

Begär in en offert från firma#2 på vad dessa fel skulle kosta att åtgärda med en förhoppning om att detta är så lite pengar så att man inte ska behöva bråka. Tyvärr grusas mina förhoppningar när offerten dimper ner i mailen.
Jag har ju tidigare sagt "ok" till firman samt betalat hela räkningen.

Reklamationstiden på fast egendom är ju 10 år och att detta ska anmälas inom 2 månader från det att felet upptäckts.
Helst vill jag inte ha med firman i fråga att göra då de uppenbarligen inte varken är ärliga eller kunniga. Men hur ska jag gå tillväga?

Kräva att de kommer och åtgärdar samtliga fel snarast eller kan man, pga deras bristande ärlighet/kunnande, begära monetär ersättning av dem för att få firma#2 att åtgärda detta?

Tilläggas ska också att vi fått extrakostnader på 5-siffgriga belopp redan för att inte renoveringen med firma#2 ska stå still med otätt hus.

//A10
 
Du verkar ju känna till konsumenttjänstlagen ganska bra, så jag skulle säga att det är omedelbar reklamation som gäller följt antingen av att entreprenören får göra om jobbet eller att avtalet helt eller delvis hävs med krav på återbetalning och eventuellt skadestånd för att finansiera att någon annan gör jobbet. Detta enligt i tur och ordning 17, 20–23 och 31 §§ KTjL.

Enklast är ju om man kan hålla sig till 17 och 20 §§, men misstror man företaget är ju det svårt.
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du verkar ju känna till konsumenttjänstlagen ganska bra, så jag skulle säga att det är omedelbar reklamation som gäller följt antingen av att entreprenören får göra om jobbet eller att avtalet helt eller delvis hävs med krav på återbetalning och eventuellt skadestånd för att finansiera att någon annan gör jobbet. Detta enligt i tur och ordning 17, 20–23 och 31 §§ KTjL.

Enklast är ju om man kan hålla sig till 17 och 20 §§, men misstror man företaget är ju det svårt.
Tack för input.

Mailade en reklamation till dem. Fick svar om att de ska komma och åtgärda felen (trodde det skulle behövas mer tjat, men å andra sidan har de inte kommit och gjort något än...).
Tänker ta upp att jag vill ta in besiktningsman igen efter att de anser sig vara klara och att vi delar på fakturan för detta.
Just för att förhindra att det inte görs enligt gängse normer denna gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.