Hej!

Jag tog in en firma för ca 3,5 år sedan för att renovera badrummet i min källare. Det är 2 st olika fall i badrummet då det består av 2 delar, en badkars/spa-del och en toa/dusch-del. Jag märkte direkt efter första duschen att väldigt mycket vatten ville ta sig vidare till brunnen under badkaret, alltså kan man ana ett dåligt fall mot duschbrunnen.

Det påpekade jag varpå de byggde en klack med tätskikt och kakel och silikonade runt. Bättre blev det, men ändå tar sig vattnen förbi klacken och ska rinna igenom hela badrumsgolvet och ner till andra brunnen. Riktigt irriterade börjar det bli då det mellan dessa ställen står en kattlåda, spiller katterna sand på golvet och vattnet från duschen kommer rinnande så ser det så skitigt ut, blir svårt att hålla rent helt enkelt.

Detta har jag inte påpekat nån gång, bara tänkt att det får vara så. Nu kan jag nästan inte hålla mig längre då även flera golvfogar har börjat släppa och i självaste duschen är det knappt något fog kvar. Vet inte om jag får skylla mig själv ang. fogarna då jag köpte 60x60 klinker i en källare med tillskjutande fukt. Den kunskapen har jag fått till mig på senare tid.

Jag valde en lokal byggfirma och absolut inte det billigaste jag hittade. Det är en person som jag är liiiite bekant med vilket säkert bidragit till varför jag ej hört av mig mer. Känns jobbigt bara. Men börjar känna nu att pengarna jag betalade är den sämsta ”investeringen” jag gjort i huset.

Sorry för den röriga väggen av text, var tvungen att skriva av mig. Hur skulle ni göra, är detta mitt fel, är det för sent att reklamera eller vad man nu ska göra?

En sak till, golvbrunnen är en sån där ruta man lägger i klinker i för att få en ”osynlig” brunn, limmet har släppt från plattan så nu är den lös också.

Tack för mig

• Gilla
Construo
  • Laddar…
Hej

Trist att resultatet blev dåligt. En förväntar sig ju något som är nästintill perfekt när hantverkare gör ett jobb.

Så här i efterhand så skulle du ha begärt att golvet gjordes om eftersom de gjort fallet helt fel. Men det är inget att göra något åt nu

Reklamera jobbet kan bli svårt eftersom det ska göras inom 2 månader från att felet upptäcks enligt Konsumenttjänstlagen. Att du dröjt 3,5 år kan göra reklamationen svårare.
Om någon garanti enligt säker vatten eller BKR har lämnats kan det finnas andra villkor i den.

Lägga i en ny fog kan kunna göra själv. Bäst borde vara att försiktigt skapta bort så mycket av den gamla först. Akta sig för att ha sönder tätskiktet bara.

Angående vattnet som rinner från duschen är nog en duschsarg eller en list som limmas på golvet den enklaste lösningen tills vidare. Då slipper du få kattsanden på golvet blöt.

Tror faktiskt att du bör svälja irritationen och pengarna det kostat, för att vänta 3,5 år med att reklamera kan ses som att du väntat för länge. Det beror på hur viktigt för företaget det är att ha en nöjd kund som berättar för sina vänner att företaget gör ett dåligt jobb men tar ansvar för del och åtgärdar felet flera år efteråt.

Bara att se framåt och vara mer noggrann vid nästa renovering och följa hantverkarnas arbete och påtala fel direkt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Det påpekade jag varpå de byggde en klack med tätskikt och kakel och silikonade runt. Bättre blev det, men ändå tar sig vattnen förbi klacken
Hur byggdes klacken?
Tog dom bort befintligt kakel skar upp tätskiktet och byggde klacken å lade nytt tätskikt och kakel?
Eller byggde de klacken på befintliga kaklet?
La de tätskikckt på alla sidor om klacken (även under)?

Fogen mellan kakelplattorna släpper igenom vatten, fästmassan under kaklet släpper också igenom vatten, så det är inte underligt att vattnet tar sig igenom/under klacken.

• Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
S
Är det tätskikt på hela golvet och du har tillskjutande fukt underifrån så är det inte fackmannamässigt utfört. Då borde det gå att reklamera enligt Konsumenttjänstlagen.

Du har ju redan reklamerat fallet en gång och uppenbarligen finns det felet fortfarande kvar plus att fogen har släppt.

Du får ta dit en besiktningsman som dokumenterar felen om inte byggfirman åtgärdar.

• Gilla
Torstenb
  • Laddar…
Är din första "klagan" dokumenterad?

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur byggdes klacken?
Tog dom bort befintligt kakel skar upp tätskiktet och byggde klacken å lade nytt tätskikt och kakel?
Eller byggde de klacken på befintliga kaklet?
La de tätskikckt på alla sidor om klacken (även under)?

Fogen mellan kakelplattorna släpper igenom vatten, fästmassan under kaklet släpper också igenom vatten, så det är inte underligt att vattnet tar sig igenom/under klacken.
Tror bara att de proppade en regel på klinkern och klädde med tätskikt+klinker. Men vet såklart inte, tänker bara att det gick för fort för att skära upp golvet.

A Alexn72 skrev:
Är din första "klagan" dokumenterad?
Tror jag ringde honom bara, ingen mailkonversation iallafall.

S sinuslinus skrev:
Är det tätskikt på hela golvet och du har tillskjutande fukt underifrån så är det inte fackmannamässigt utfört. Då borde det gå att reklamera enligt Konsumenttjänstlagen.

Du har ju redan reklamerat fallet en gång och uppenbarligen finns det felet fortfarande kvar plus att fogen har släppt.

Du får ta dit en besiktningsman som dokumenterar felen om inte byggfirman åtgärdar.
Det är rollbart tätskikt som släpper igenom fukt så det ska vara rätt gjort. Besiktningsman hade varit intressant att ta dit.

MultiMan
Tror jag ringde honom bara, ingen mailkonversation iallafall.
Tänk på att alltid ha som grund att dokumentera alla sådana kontakter, dvs helst skriftligt även om inspelning också kan fungera. Det kan vara viktigt i många sammanhang, inte bara just hantverkare.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag tog in en firma för ca 3,5 år sedan för att renovera badrummet i min källare. Det är 2 st olika fall i badrummet då det består av 2 delar, en badkars/spa-del och en toa/dusch-del. Jag märkte direkt efter första duschen att väldigt mycket vatten ville ta sig vidare till brunnen under badkaret, alltså kan man ana ett dåligt fall mot duschbrunnen.

Det påpekade jag varpå de byggde en klack med tätskikt och kakel och silikonade runt. Bättre blev det, men ändå tar sig vattnen förbi klacken och ska rinna igenom hela badrumsgolvet och ner till andra brunnen. Riktigt irriterade börjar det bli då det mellan dessa ställen står en kattlåda, spiller katterna sand på golvet och vattnet från duschen kommer rinnande så ser det så skitigt ut, blir svårt att hålla rent helt enkelt.

Detta har jag inte påpekat nån gång, bara tänkt att det får vara så. Nu kan jag nästan inte hålla mig längre då även flera golvfogar har börjat släppa och i självaste duschen är det knappt något fog kvar. Vet inte om jag får skylla mig själv ang. fogarna då jag köpte 60x60 klinker i en källare med tillskjutande fukt. Den kunskapen har jag fått till mig på senare tid.

Jag valde en lokal byggfirma och absolut inte det billigaste jag hittade. Det är en person som jag är liiiite bekant med vilket säkert bidragit till varför jag ej hört av mig mer. Känns jobbigt bara. Men börjar känna nu att pengarna jag betalade är den sämsta ”investeringen” jag gjort i huset.

Sorry för den röriga väggen av text, var tvungen att skriva av mig. Hur skulle ni göra, är detta mitt fel, är det för sent att reklamera eller vad man nu ska göra?

En sak till, golvbrunnen är en sån där ruta man lägger i klinker i för att få en ”osynlig” brunn, limmet har släppt från plattan så nu är den lös också.

Tack för mig
Förenigar har jag bott i har alltid ansvarat för det som finns i vägg och golv. Dvs brunnen är föreningens ansvar. Har de godkänt att man behåller detta vid renovering så borde de också ansvara för följderna av detta.

Ö Örnie69 skrev:
Förenigar har jag bott i har alltid ansvarat för det som finns i vägg och golv. Dvs brunnen är föreningens ansvar. Har de godkänt att man behåller detta vid renovering så borde de också ansvara för följderna av detta.
Bor inte ts i eget hus?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hej!

Tack för mig
Hör med företaget vad de har för idée till lösning. Förutsätter de har behörighet för våtrum. Ett jobbigare sätt är att ta bort hela golvet runt duschplats, gjuta nytt fall och lägga in plastmatta??

Newgirl84
Hej!

Tack för mig
Är fallen byggda korrekt så kan du nog inte reklamera det? Hade du någon kontroll eller besiktning av tätskiktet?

Men jag skulle ändå kontakta dem och diskutera. Se om de är seriösa eller inte. Baserat på hur det går får du välja väg…

Det felaktiga fallet, kanske är lite väl sent att klaga på. Men att fogarna släpper är ett klart fel, som du bör kunna reklamera.. Tror inte att plattstorleken skall göra det omöjligt att få till en fog. Och OM så är fallet, så borde firman ha avrått från ditt val av plattor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.