2 263 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Reklamation: får vi fixa läckage i taket medan ärendet prövas?
Hej
Vi fick ett nytt plåttak för två år sedan men har rivit ovanvåningen invändigt och upptäckt läckage. Företaget svarar inte (har ställt krav via mejl, telefon och brev). Nu går vi vidare med reklamationsnämnden men frågan är om vi får lov att ta in någon annan och fixa läckaget under tiden? Det står på ARN:s hemsida att prövning tar minst 6 månader men vi vill inte att taket ska stå och droppa hur länge som helst ju.
Tack för hjälpen.
Vi fick ett nytt plåttak för två år sedan men har rivit ovanvåningen invändigt och upptäckt läckage. Företaget svarar inte (har ställt krav via mejl, telefon och brev). Nu går vi vidare med reklamationsnämnden men frågan är om vi får lov att ta in någon annan och fixa läckaget under tiden? Det står på ARN:s hemsida att prövning tar minst 6 månader men vi vill inte att taket ska stå och droppa hur länge som helst ju.
Tack för hjälpen.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Du är snarare skyldig att göra rimliga åtgärder för att förhindra att skadan blir större. Det är en vanlig försäkringsregel. Däremot ska du inte låta en annan göra om hela jobbet utan att ursprungsfirman har fått sin chans.
@Thomas- får man gå vidare med någon annan efter en månad utan svar? Vi har skickat begäran om rättelse av felaktigt utfört jobb via brev, skickat 3 emejls, och ringt till dem. Man kan väl saga att de har haft sin chans, eller måste man vänta lite till?
Tror du måste ge de en chans till... Om jag minns rätt från andra trådar bör du skriva ett brev där du ger företaget fram tills X datum på sig att åtgärda felen sedan kommer du låta annat företag åtgärda skadan på företagets bekostnad.
Eller tja du får betala det andra företaget själv och sedan kräva det av det första företaget.
Nånting sånt är det...
Datumet du sätter kan vara relativt nära i tid.
JAg har för mig att det är nått sånt här... men nån får gärna rätta mig!
Eller tja du får betala det andra företaget själv och sedan kräva det av det första företaget.
Nånting sånt är det...
Datumet du sätter kan vara relativt nära i tid.
JAg har för mig att det är nått sånt här... men nån får gärna rätta mig!
Tidsfristen beror till stor del på vad det är för typ av fel som behöver rättas till. Är läckaget allvarligt (kan orsaka följdskador) skulle jag säga att man inte behöver ge företag 1 särskilt lång tid alls innan man kan ta in företag 2 på företag 1:s bekostnad. Då skulle det kunna räcka med en dag eller två.
Medlem
· Blekinge
· 12 273 inlägg
Att meddela företaget med mejl eller telefon är alldeles för osäkert. Vill du gå riktigt säkert skriver du reklamationen, vad du vill dom ska göra, en skälig tidsfrist för att svara och enn längre för att åtgärda, samt hotet att låta en annan firma utföra jobbet på de förstas bekostnad, och detta med rekommenderat brev med mottagningsbevis.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt tidsfristen skall vara skälig i förhållande till det arbete företaget behöver göar, men man skall inte behöva ta ngn. hänsyn till att företaget har andra jobb på gång. Så en tidsfrist på 1 månad är i detta sammanhang långt.
Men det är viktigt att informera att om de INTE åtgärdar inom fristen så kommer du att anlita en annan firma och ställa krav om betlaning från den felande firman. I praktiken komemr det säkert att bli rätt struligt att få någon ersättning från den första firman, så räkna inte alltför mycket med det. Och se också till att dokumentera felet noga, och att den nya firman verkligen inte sätter en enda spik mer än vad som behövs för att åtgärda. Ett vanligt argument vid en tvist som den här, är att någon har fått mer åtgärdat än nödvändigt.
Men det är viktigt att informera att om de INTE åtgärdar inom fristen så kommer du att anlita en annan firma och ställa krav om betlaning från den felande firman. I praktiken komemr det säkert att bli rätt struligt att få någon ersättning från den första firman, så räkna inte alltför mycket med det. Och se också till att dokumentera felet noga, och att den nya firman verkligen inte sätter en enda spik mer än vad som behövs för att åtgärda. Ett vanligt argument vid en tvist som den här, är att någon har fått mer åtgärdat än nödvändigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vad gäller brev. så är rekomenderat ibland direkt dåligt. Jag rekommenderar att man skickar både ett vanligt brev (Ha vittne på att det postas) och ett rek. Ett vanligt brev anses ha kommit fram en viss tid efter postandet, medan ett rek. som aldrig hämtas ut, ju bevisligen inte har blivit läst. Så det kan användas som bevis mot dig av motparten.
Redigerat:
Ibland sysslar myndigheterna med förenklad delgivning eller vad de kallar sånt för... Då skickar de 2st brev. Troligtvis med någon dags mellan rum...
Om man gör så och dessutom använder olika brevlådor då tycker jag det känns som man gjort vad man kunnat för att de faktiskt ska få informationen.
Men som sagt var... räkna inte med att få några pengar utan en massa bråk om ens då... Ett företag kan om det strular bara gå i KK så slipper de skulden...
Tyvärr....
Om man gör så och dessutom använder olika brevlådor då tycker jag det känns som man gjort vad man kunnat för att de faktiskt ska få informationen.
Men som sagt var... räkna inte med att få några pengar utan en massa bråk om ens då... Ett företag kan om det strular bara gå i KK så slipper de skulden...
Tyvärr....
Bäst i bevishänseende är att anlita delgivningsman.
Det brukar jag "hota" med när jag tröttnat på någon motpart som vägrar svara på meddelanden. "Antingen bekräftar du skriftligt att du tagit del av det brev som vi båda vet att du har tagit del av eller så skickar jag en delgivningsman. Han kommer mest troligt att söka upp dig på din arbetsplats eller i samband med dagishämtningen."
Bekräftelsen brukar inte vänta på sig.
[Här lämnar jag plats för recension från GK100.]
Det brukar jag "hota" med när jag tröttnat på någon motpart som vägrar svara på meddelanden. "Antingen bekräftar du skriftligt att du tagit del av det brev som vi båda vet att du har tagit del av eller så skickar jag en delgivningsman. Han kommer mest troligt att söka upp dig på din arbetsplats eller i samband med dagishämtningen."
Tack! Ett citattecknat hot tyder på begynnande insikt, det blir 7 Lambertz av 10.Plåthuset skrev:Bäst i bevishänseende är att anlita delgivningsman.
Klicka här för att svara