Nu är vintern här och med det kommer alla planer om sommarens projekt :)

Planen är att bygga ett växthus/orangeri på ca 15-20m2 med en murad syll.

Jag vet inte alls hur jag bäst skall gå tillväga...

Vad tror ni? Om jag börjar med ett gediget markarbete med grus och sand. Skall jag på detta underlag mura en ram i lecablock direkt på sanden sen eller är det bättre att lägga på isorlerskivor och sen mura på det? Jag såg en bild på en kille som murat direkt på XPS skivor och det såg smidigt ut.

Vad är isåfall fördelar/nackdelar med att ha eller inte ha isolerskivor i botten på bygget.

Vilka isolerskivor skall man då använda?
Finns det isolerskivor som är dränerade?
Är jag helt ute och cyklar som ens funderar på att isolera ett växthus?

Planen är att mura en ram med lecablock och sen bygga vidare med rejäla fönster, impregnerat virke och korrigerat plast tak.

Någa andra tips kring hur grunden skall se ut i ett rejält växthus eller andra byggtips mottages tacksamt!

Med vänliga hälsningar

*Bilden är lånad och är tänkt som förklaring till hur jag tänkt mig konstruktionen*

• Växthus med murad grund och trästomme, klarglaspaneler och genomskinligt tak i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Allt hänger på hur du vill använda växthuset. Eftersom man nästan alltid behöver byta jorden mellan varje säsong är det oftast bättre med ett golv som har cellplastisolering i botten och sedan ett tungt material, betong eller tegel, ovanpå. Kantmur av lecasten tycker jag är utmärkt. Korrugerad plast är rätt värdelöst som tak. Jag föreslår någon form av kanalplast. Willab Garden har billiga sådana. De håller mycket längre. Mot norr kan du lika gärna ha ett tätt tak. Ventilationsmöjligheterna är nästan viktigast

P
Precis som Justus skrev beror det på vad du ska ha det till , vill ni odla mycket är det smidigt om växterna drar upp en del vatten själva ur jorden . Isåfall hade iaf jag lagt frigolit under muren och gjutit en sula att mura på , vill ni ha ett ”orangeri” att sitta i hade jag kört på justus alternativ med platta .
Sambons växthus på 12x6,5meter har bäddar på mark med enstaka växter i kruka (chili paprika fhysalis o lite sånt)men då är ju enbart odling prioriterat

Att mura upp bottendelen är inte alls dumt i ett växthus. Vi har vårt på berg så enda möjligheten var att gjuta form för att nolla alla höjder. Ovan gjutningen har vi några varv med leca även för odlingsbäddarna.
I botten på dessa har vi dränering och isodränskivor. Därefter markduk och odlingsjord. Fördelen med murningen är att man får upp värmetrögheten i växthuset. På kyliga vår och höstkvällar släpper muren långsamt värmen samtidigt som den varma sommardagar långsamt värms upp. Klimatet blir helt enkelt bättre i växthuset som slipper snabba temperaturförändringar.
Sen är det viktigt med god ventilation som sagt tidigare i tråden.
Lycka till med odlingen, eget är godast!

Stort tack för många bra tips! Funderar på att mura upp odlingsbäddar längs ena långsidan i växthuset. Är det isodrän man skall satsa på om man vill ha isolerskivor med dränering eller finns det alternativ?

P
Är rätt mycket ”fina saker ” i pordrän isodrän osv , jobbar med sånt emellanåt och dom är impregnerade med olja av nåt slag då dom tar eld jäkligt lätt , ingen fara mär dom är täckta men ta reda på vad impregneringen är om du vill odla på då det du odlar kommer dra med sånt med vattnet

Bra notering! Egen brunn och massa ”goa grejer” i trädgården går ju tyvärr inte hand i hand

Isolering under grundmuren är väl primärt till för att slippa gräva till frostfritt djup?
En grundmur och fönsterglas uppskattar inte tjällyft...

Som andra redan påpekat, användningen av växthuset är det som styr vad och hur det bör byggas.

Angående växterna.
Som många sagt så är det bra med isolering för att få upp jordtemperaturen på sommaren vissa växter måste ha 20-25 grader jordtemperatur. Men samtidigt måste man ventilera ut så att inte luften blir för varm. Och isolering ger fler frostfria nätter innan bladen fryser till is. Då värmen bevaras inuti växthuset hela natten. Lecablock med inbyggd isolering kanske? Det måste finnas dränering så att det inte blir en badbalja. Vissa odlar allt i krukor på ett stengolv.

Lecablock med ett lager av isoleringsmaterial inuti, placerade på ett stengolv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.