12 850 läst ·
91 svar
13k läst
91 svar
Rejäla böter väntar den som tänder grillen
Jag tycker trafikjuristen borde fundera på om alla ska frikännas vid t ex rattfylleri. Läs gärna kommentarerna på hemsidan om hur man kommer undan... http://trafikjuristen.se/rattsfall/rattfylleri/rattfylleri_start.htm
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Jag förstår inte? Vilka kommentarer? Trafikjuristens egna?kashieda skrev:
Men låt mig själv ta bladet från munnen: Den som säger att vi skall ha lägre beviskrav för vissa typer av mål annars "så kommer folk undan", den kommer mycket snart att leva i en polisstat, utan någon som helst rättssäkerhet.
Jag vill inte ha det skicket här.
Samtliga fall som nämns om rattfylleri är just av det slaget att även om man kan "gissa" och det "antagligen är så", så räcker inte det i domstol, och det skall inte heller göra det.
Om man sedan exv. i lag skall försöka att komma till rätta med "efterdrickning" genom att försöka förbjuda det. Det är en annan, och bitvis svår fråga. Polis, åklagare och domstol skall döma efter den lag som gäller. Punkt.
Jag tolkar trafikjuristens kommentarer på hemsidan som "har du gjort något olagligt kan du använda de här argumenten för att slippa undan straff".
Naturligtvis ska lagarna följas från båda sidor, oss trafikanter och rättsväsendet.
Jag har kollegor som rakt ut säger "nej, jag håller ju aldrig 70 på 70-väg, minst 90". Då är det för liten risk att åka dit/för låga straff. Tycker du att tillåten hastighet ska höjas, får du argumentera bra nog för det.
Naturligtvis ska lagarna följas från båda sidor, oss trafikanter och rättsväsendet.
Jag har kollegor som rakt ut säger "nej, jag håller ju aldrig 70 på 70-väg, minst 90". Då är det för liten risk att åka dit/för låga straff. Tycker du att tillåten hastighet ska höjas, får du argumentera bra nog för det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Varför gör du den tolkningen? Vad i det han skriver tycker du pekar på det? Jag hittar iaf inget (vid en snabb genomläsning).kashieda skrev:
Är det bara det faktum att han exemplifierar med fall där svaranden friats, eller att han gör en översikt över hur motargumenten brukar se ut som får dig att dra den slutsatsen?
Då är det tur att polis och åklagare inte förfar på samma sätt. Om de gjort det så skulle jag, med min forskargärning, suttit inne på livstid vid det här laget...
Eller så kör du i 90 åndå och tar ditt föreläggande utan gnäll.kashieda skrev:
Jag tolkar trafikjuristens kommentarer på hemsidan som "har du gjort något olagligt kan du använda de här argumenten för att slippa undan straff".
Jag har själv en kamrat som anlitat trafikkuristen. Han blev trakasserad av polis i samband med framförandet av en för snabb och komplicerad bil som framfördes på ett för lagligt sätt och då kokade det för en polis som redan bestämt sig för att han skulle sättas dit för nåt.
I denna totala jakt efter något lyckas dom förstöra hans bil men polisen var ändå nöjd för dom hade hittat nåt.
Det slutade med att polisen förlorade sitt case för det visade sig att det dom hittade var inte alls olagligt och min kompis vann sitt mål mot polisen och fick bilen reparerad för över 100’ samt ersättning för förstörda kläder, elektronik, telefon mm.
I denna totala jakt efter något lyckas dom förstöra hans bil men polisen var ändå nöjd för dom hade hittat nåt.
Det slutade med att polisen förlorade sitt case för det visade sig att det dom hittade var inte alls olagligt och min kompis vann sitt mål mot polisen och fick bilen reparerad för över 100’ samt ersättning för förstörda kläder, elektronik, telefon mm.
Tja, vad sägs om rubriken "Totalt grill- och eldningsförbud i hela länet"F fsn skrev:P
På riktigt, vad är det som får dig att tro att du inte får använda grillelementet i din ugn? Och elgrill var förbjudet på vissa ställen men inte på alla. Tror dom fattade tillslut där med och har släppt elgrillen.
Edit: är inte ens säker på att det fanns lagrum att förbjuda elgrill från början faktiskt.
Men vi har ju iofs lärt oss att man inte ska läsa myndighetstext bokstavligt. Sen är det där med ironi svårt på da internetz.
https://www.lansstyrelsen.se/vastra...t-grill--och-eldningsforbud-i-hela-lanet.html
Äh 110000 i månaden, eller mer då om man skulle ha barn är väl ändå en ganska modest inkomst i ett borgerligt hushåll? 50000 går ju även till skatt så det är extra välkommet!stephenson2 skrev:
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Och det tycker jag är helt rätt. I civiliserade länder finns det något som heter söndagsvila, och även i Sverige har en del grannskap börjat införa att det ska vara tyst på söndagar (eller någon annan dag).F fsn skrev:
Jag hatar dessa marodörer som fyller varje ljus timme i veckan med massa oljud. Tystnad är en härlig känsla.
Ursäkta, jag upfattade det inte som ironi utan bara lite efterblivet. MAN skulle ju kunna LÄSA myndighetsinformationen HELT innantill och ordagrant och då snabbt och lätt förstå att grillförbudet gäller ÖPPEN LÅGA och UTOMHUS.E Enolf skrev:
Det är religiös fundamentalism att vara tyst på söndagar och platsar inte på ett GDS byggforum.T Thomas_Blekinge skrev:Och det tycker jag är helt rätt. I civiliserade länder finns det något som heter söndagsvila, och även i Sverige har en del grannskap börjat införa att det ska vara tyst på söndagar (eller någon annan dag).
Jag hatar dessa marodörer som fyller varje ljus timme i veckan med massa oljud. Tystnad är en härlig känsla.
Vissa grannskap har börjat införa... är det nån form av consensus-beslut då för nåt direkt lagrum för sådana dumheter finns inte? Har du några exempel på sådana områden?
Jag fortsätter köra grästrimmer, motorsåg, kapsåg eller vad jag vill... även på söndagar. Skulle man ge upp 40-45% av sin tillgängliga bygg- eller trädgårdstid/vecka bara för att det är Söndag? Tror inte det... jag respekterar ordinarie sovtider och på morgonen behöver ingen oroa sig för mig för jag är trött.
Om du inte har det redan så köp ett par bra NC heltäckande lurar.
Hoppas du skämtar. Om du menar allvar tycker jag att du ska flytta långt ut på landet, fast det lär inte hjälpa heller för när det skall skördas, så skördas det dygnet runt. I mitt fall så växer gräset alla dar i veckan o jag får lov att klippa dom gångerna min fritid o att det är tort sammanfaller. O skulle det ske på en söndag eller vilken annan dag som helst så klipper jag. Precis som att jag grillar när jag känner för det, grillförbud eller inte.T Thomas_Blekinge skrev:Och det tycker jag är helt rätt. I civiliserade länder finns det något som heter söndagsvila, och även i Sverige har en del grannskap börjat införa att det ska vara tyst på söndagar (eller någon annan dag).