12 781 läst ·
91 svar
13k läst
91 svar
Rejäla böter väntar den som tänder grillen
Det är ingen som klipper gräs på badplatserna i göteborg i nån större utsräckning. Ännu mindre på söndagar.T Thomas_Blekinge skrev:
Men flytta till Belgien, där kommer polisen i princip och tar dig om du lägger en ljudlig fis i din egen trädgård en söndag.
Och faktiskt så innefattas även vattenpipa.F fsn skrev:
https://www.lansstyrelsen.se/skane/...ingsforbud-i-skane---aven-pa-egen-tomt.html#0
PE Enolf skrev:Här i Västsverige skriver man faktiskt att det råder "grill- och eldningsförbud". Det är alltså inte bara eld som är farligt. Idag var jag riktigt busig och använde elgrillen. Det blir nog fängelse tror jag. Jag tycker det är trist att man inte heller tillåts använda grill-elementet i ugnen. Undrar hur logiken funkar där hos länsstyrelsen.
En av de större bränderna här nyss orsakades av svetsning. Det är okej. Liksom att fimpa lite varstans. Några tiotusentals (hundratusentals?) exemplar per dygn i staden. Vadå, det är ju bara lite glöd.
På riktigt, vad är det som får dig att tro att du inte får använda grillelementet i din ugn? Och elgrill var förbjudet på vissa ställen men inte på alla. Tror dom fattade tillslut där med och har släppt elgrillen.
Edit: är inte ens säker på att det fanns lagrum att förbjuda elgrill från början faktiskt.
Redigerat:
För alla som undrar varför inte svetsning och godståg förbjuds så kan man läsa om det här: http://www.ostrasmaland.se/kalmar/omojligt-att-forbjuda-eldfangda-arbeten-2/
Stora, tunga godståg kan också ge gnistor vid bromsning, eller om ett hjul låser sig, och arbeten som svetsning och markarbearbetning kan ge gnistor som kan tända fyr när det är så extremt torrt.
Frågan är om det är möjligt att förbjuda även annat som kan orsaka brand. Nej, svarar MSB:s jurist Torkel Schlegel. Det finns inget lagstöd för ett utvidgat förbud, förklarar han.
– Lagen om skydd mot olyckor innebär att länsstyrelser och kommuner har fått ett bemyndigande att införa förbud mot "eldning och liknande förebyggande åtgärder". Det finns också en straffbestämmelse för den som bryter mot förbudet, berättar han.
Att utvidga detta till att gälla också annat som kan orsaka bränder skulle leda för långt, konstaterar han. Att glida på det skulle innebära allvarliga brott mot det som på juristspråk kallas legalitetsprincipen, det vill säga att straffbestämmelser måste ha ett tydligt lagstöd, förklarar han.
– Vi kan inte bara hitta på olika förbud, det är en viktig rättsprincip. Vi har tyckt att "liknande" är sådant som att till exempel bränna ogräs med gasolbrännare, men inte att exempelvis köra tunga godståg som kan ge gnistor, eller att köra skogsmaskiner som kan orsaka brand.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Att det idag finns lagstöd för det ena men inte det andra är ju bara ett tillfälligt problem. Lagar kan ändras.
Jag tror att länsstyrelserna (och framför allt brandkårerna) inser och anser att de tog i för hårt. Där jag är mest berörd i östra Småland passade man på att häva det generella grillförbudet så fort det kom lite regn. Sen blev det förstås lika torrt igen, men då infördes lite mer balanserade förbud – och framför allt gick man ut med de tydliga instruktioner om var och hur man får elda som jag citerade ovan.
MSB och länsstyrelserna borde när det här är över granskas för sin brist på beredskap i hur man ska hantera långvarig torka. I det borde även ingå att peta dem i ögat för symbolåtgärder som grillförbudet på tomtmark.
Jag tror att länsstyrelserna (och framför allt brandkårerna) inser och anser att de tog i för hårt. Där jag är mest berörd i östra Småland passade man på att häva det generella grillförbudet så fort det kom lite regn. Sen blev det förstås lika torrt igen, men då infördes lite mer balanserade förbud – och framför allt gick man ut med de tydliga instruktioner om var och hur man får elda som jag citerade ovan.
MSB och länsstyrelserna borde när det här är över granskas för sin brist på beredskap i hur man ska hantera långvarig torka. I det borde även ingå att peta dem i ögat för symbolåtgärder som grillförbudet på tomtmark.
Fast det var ju nåt Ebba Grön redogorde för med önskvärd tydlighet i en av sina låtar ”kommunen och Länstyrelsen sitter i samma båt”Karl_Pedal skrev:
Självklart, det jag menar alla är inte ansvarsfulla. Sen cigaretter borde dom tagit med också (men svårt hindra 100 tusen sluta röka par månader).P perlundstrom skrev:Du tycker inte att man borde begränsa annat som faktiskt startar många bränder istället för något som sällan startar bränder? Engångsgrillar skulle möjligen kunna förbjudas permanent, inte bara i år. Man skulle kunna ställa krav på att vatten för släckning ska finnas nära när man grillar som exempel istället eftersom vanliga grillar startar nästan aldrig bränder, utan mest bara om någon är vårdslös och då kan annat än just grillning starta med om man är vårdslös.
Större faktorer är t.ex. cigarettfimpar, men även saker som tågbromsar skulle kunna regleras/byggas om, så att de inte startar så många bränder som de gör nu varje år:
[länk]
Det finns fler saker med. Vanlig grillning däremot verkar inte vara någon större anledning till att många bränder startar och förbudet gör som sagt dessutom att brandkåren blir nedringd och måste lägga en större del av sin arbetstid på att svara på frågor.
Säg det till dom som vattnar gräsmattan. Dom kanske ska ha getter eller kor hemma.D Daniel 109 skrev:
Sen behövs vatten för du ska få, mjöl, ärtor, morötter, potatis, svensk gurka, havre. Förutom det som annan tog upp om gräs.
Odlingar av grönsaker bevattnasäven i normalfall. Och det har funnits rellativt bra med vatten efter den blöta våren. Grönsaker importerar vi dessutom till stor del.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Fast de höga böterna verkar ju inte haft någon som helst avskräckande effekt i det fallet. Han fortsätter ju köra för fort...tommib skrev:
Förstår dessutom inte gnället om att han hellre hade "...lagt de pengarna på åldrings-, sjuk-, barndagvården". Bötespengarna hamnar väl i den allmänna skatte-potten och går just till bla "åldrings-, sjuk-, och barndagvården"? Något de knappast gjort om han fått behålla dem...
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Gast det är ju befängt. Gubbjäveln kör ju inte direkt som en idiot, 71 på en 50 kan vem som helst råka ut för och beroende på situation behöver det inte alls vara vare sig vårdslöst eller trafikfarligt. Och han torskat på en normal svensk tjänstemannaårslön brutto. Helt sjukt.tommib skrev:
Men är det inte så att även om man i sverige inte tappar kortet förrän vid 30+ (mindre på 30 och 50 sträcka?) så samlar man ändå ihop till ett indraget körkort efter ett tag ändå.
Nej, men då bidrar han ju i alla fall till statskassanlars_stefan_axelsson skrev:
Fast de höga böterna verkar ju inte haft någon som helst avskräckande effekt i det fallet. Han fortsätter ju köra för fort...
Förstår dessutom inte gnället om att han hellre hade "...lagt de pengarna på åldrings-, sjuk-, barndagvården". Bötespengarna hamnar väl i den allmänna skatte-potten och går just till bla "åldrings-, sjuk-, och barndagvården"? Något de knappast gjort om han fått behålla dem...
Uppenbarligen är han en idiot.
Nåja, han har nog pengar att ta av, vilket är just poängen med dagsböter. Att han sen inte verkar fatta vinken är en annan sak.F fsn skrev:Gast det är ju befängt. Gubbjäveln kör ju inte direkt som en idiot, 71 på en 50 kan vem som helst råka ut för och beroende på situation behöver det inte alls vara vare sig vårdslöst eller trafikfarligt. Och han torskat på en normal svensk tjänstemannaårslön brutto. Helt sjukt.
Men är det inte så att även om man i sverige inte tappar kortet förrän vid 30+ (mindre på 30 och 50 sträcka?) så samlar man ändå ihop till ett indraget körkort efter ett tag ändå.
För hastighetsbegränsningar <50 km/tim så räcker det med >20 km/tim över gränsen. Jag tror inte att fortkörningsböter ackumuleras till indraget men jag har aldrig testat. Däremot är det säkert så med upprepad vårdslöshet i trafik.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Jo. Indragningen av ditt körkort är ju inte ett straff som sådant, utan en del av en fortlöpande lämplighetsprövning. Det finns många skäl som kan göra dig olämplig som körkortsinnehavare, exv. olika sjukdomstillstånd, eller att du uppför dig illa i största allmänhet.F fsn skrev:
Praxis skall se ut något i den här stilen. I korthet, om du kört någotsånär för fort så skall du hålla dig på mattan de närmaste åren.