12 781 läst ·
91 svar
13k läst
91 svar
Rejäla böter väntar den som tänder grillen
Är det någon som har källa på hur ofta skogsbränder (eller husbränder där fler än en själv skadats) startats av grillning? Vad jag förstått startar väldigt få bränder på det sättet under torka. Cigaretter, blixtnedslag och annat däremot verkar starta en hel del bränder. En brandchef (I sthlm tror jag) blev intervjuad i någon tidning som jag läste för ett par veckor sedan och tyckte att det var mer problem än nytta eftersom de fick så många frågor/telefonsamtal och fick lägga mycket av sin tid på det istället för saker de behövde göra.
Vi grillade några dagar före det totalt förbudet. Då grillade vi på egen tomt, i cementring med sten runt. Gräset var rätt grönt runtom dessutom. Vattenfyllda kannor bredvid. Jag tycker oftast inte om förbud som drabbar alla och som knappt gör någon nytta ändå.
Vi grillade några dagar före det totalt förbudet. Då grillade vi på egen tomt, i cementring med sten runt. Gräset var rätt grönt runtom dessutom. Vattenfyllda kannor bredvid. Jag tycker oftast inte om förbud som drabbar alla och som knappt gör någon nytta ändå.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Snackade dock med en brandman om totalförbudet och det - i mitt tycke - orimliga i att förbjuda t.ex. gasolgrillar. Han sa att det var främst för att folk skulle förstå allvaret eftersom att man annars inte fick fason på klåparna med engångsgrillar. Men bränder som startat hemma i folks trädgårdar är väldigt sällsynt enligt honom. I de fall då regelrätt grillning orsakat utryckningar på hans station har det varit när folk har grillat i läger i utkanten av samhället så att säga (hemlösa, resande osv). Men det är ju människor som inte nås av meddelanden i tidningar och på kommuners hemsidor.Grillmästarn skrev:
Eldningsförbudet gäller bara utomhus, men jag rekommenderar inte att man försöker tända grillen inne.
https://www.arbetarbladet.se/artike...-brannskadad-i-hofors-forsokte-grilla-i-koket
https://www.arbetarbladet.se/artike...-brannskadad-i-hofors-forsokte-grilla-i-koket
Där jag bor kom de totala eldnignsförbudet först efter att de inte regnat alls på 4 veckor. Var knall tort flera dagar innan. 3 dagar efter de totala eldningsförbudet kom en rejäl åskskur, sedan regnade i princip varje dag en vecka. Gräset är grönt och marken är fuktig. Trots de tog det 10 dagar för dem att häva totala eldningsförbudet (Grilnings förbudet)
Det är ju precis det som är problemet. Ute i ”naturen” är det fullt av tavringar utan minsta känsla för ansvar. En grillare i sin egen trädgård har ett egenintresse i att inte vaska sin bostad.P perlundstrom skrev:Är det någon som har källa på hur ofta skogsbränder (eller husbränder där fler än en själv skadats) startats av grillning? Vad jag förstått startar väldigt få bränder på det sättet under torka. Cigaretter, blixtnedslag och annat däremot verkar starta en hel del bränder. En brandchef (I sthlm tror jag) blev intervjuad i någon tidning som jag läste för ett par veckor sedan och tyckte att det var mer problem än nytta eftersom de fick så många frågor/telefonsamtal och fick lägga mycket av sin tid på det istället för saker de behövde göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Oroa dig inte. Om du har tillräckligt hög inkomst så jämkas dagsböterna så de inte blir orimligt höga.AndersMalmgren skrev:
ngn. gång på 90-talet grep de en känd rock-sångare från USA med knark. Han dömdes till några hundra dagsböter, som skulle inneburit 30 milj i böter om jag minns rätt. Men det tyckte domstolen blev orimligt, så man satte ned beloppet till typ 100 000.
I mitt tycke helt fel. Tanken med dagsböter är ju att det skall svida lika mycket oavsett hur hög/låg inkomst man har. Han borde fått betala sina 30 milj.
I Göteborg som styrs i sanna DDR-anda á 1978 så välkomnas naturligtvis alla former av förbud av de ”folkvalda”.M matsv201 skrev:Där jag bor kom de totala eldnignsförbudet först efter att de inte regnat alls på 4 veckor. Var knall tort flera dagar innan. 3 dagar efter de totala eldningsförbudet kom en rejäl åskskur, sedan regnade i princip varje dag en vecka. Gräset är grönt och marken är fuktig. Trots de tog det 10 dagar för dem att häva totala eldningsförbudet (Grilnings förbudet)
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om förbudet permanentas här för att det visar sig i en kommunal undersökning som kostat 11 miljoner att det i förstahand är skattebetalande medelålders tjänstemän som röstar borgerligt som grillar och dom skall straffas på alla sätt.
Och skulle dom mot all förmodan släppa på förbudet så blir det nog i samband mad att isarna lägger sig.
SorryförOT.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Nu är det iofs Länsstyrelsen som bestämmer om grillförbudet men det kanske bara var skönt att få det ur systemet.F fsn skrev:I Göteborg som styrs i sanna DDR-anda á 1978 så välkomnas naturligtvis alla former av förbud av de ”folkvalda”.
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om förbudet permanentas här för att det visar sig i en kommunal undersökning som kostat 11 miljoner att det i förstahand är skattebetalande medelålders tjänstemän som röstar borgerligt som grillar och dom skall straffas på alla sätt.
Och skulle dom mot all förmodan släppa på förbudet så blir det nog i samband mad att isarna lägger sig.
SorryförOT.
Grilla inne med elgrill - inget kan hända! https://www.facebook.com/oppetarkiv/videos/tips-till-grillmästaren/2364405616910295/
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag säger som Avanza, det ska vara billigt att vara rikH hempularen skrev:Oroa dig inte. Om du har tillräckligt hög inkomst så jämkas dagsböterna så de inte blir orimligt höga.
ngn. gång på 90-talet grep de en känd rock-sångare från USA med knark. Han dömdes till några hundra dagsböter, som skulle inneburit 30 milj i böter om jag minns rätt. Men det tyckte domstolen blev orimligt, så man satte ned beloppet till typ 100 000.
I mitt tycke helt fel. Tanken med dagsböter är ju att det skall svida lika mycket oavsett hur hög/låg inkomst man har. Han borde fått betala sina 30 milj.
edit: Min siffra kommer från https://rakna.net/berakna/dagsboter/ vet inte alls om den stämmer ska tilläggas
Hej ,tror att grunden till vår miljöförstöring speglar sig i de flesta av kommentarerna ovan. Om vi trots risken för bränder ändå någonstans anser att det är en av våra rättigheter att få grilla för att det annars inskränker på våra val och hindras att leva de liv vi VILL. Då är miljön på allvar hotad. Stek på spisen, ät kallskuret, gör en sallad och åt med goda vänner i trädgården med gott samvete. Och du, era barns rättigheter lär inte bli att få ha två bilar på uppfarten snart ändå så ta ansvar för miljön. Nej, dryga böter för den som trotsar detta.
Jag håller med. Tanken med dagsböter är som sagt att det ska svida oavsett inkomstnivå. Om man tar exemplet fortkörningsböter så kan någon med god inkomst i stort sett skita i det så länge man håller sig <30 km/tim över gränsen så att man slipper bli av med körkortet.H hempularen skrev:Oroa dig inte. Om du har tillräckligt hög inkomst så jämkas dagsböterna så de inte blir orimligt höga.
i Finland, not so much.....
Kom igen Redaktionen, har ni börjat ta efter Aftonbladet? I mailet är bildtexten: "Grillade på tomten och fick chockböter.".Redaktionen skrev:
Chockböter? Vad kommer sen, skräckböter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det händer väl att det brinner både i trädgårdar och på balkonger?Karl_Pedal skrev:
Oftast kanske för att man inte låter kolen brinna ut, utan rakar ur askan medan det fortfarande finns glöd kvar, och slänger i en soppåse eller liknande.
Så här skall det se ut när man grillar (Valbogsmässoafton i våras)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder