Bredden på skorstensbeslagets vinge räcker förutsatt att man har kapat pannorna rätt, dvs på hälften.

Elkludde: jo hade den vart bredare hade problemet vart löst
men jag antar att den standard huv som sitter på mitt tak
är svår att förlänga, och du blir ju plåten till nock automatiskt
för smal. Frågan är om det krävs en bredare plåt eller om det kan
bli okej ändå..

Skickat från mobilen

Mikael

Storkstark: Jag tror inte några pannor är kapade... Då jag inte hittade några rester av det på taket.

mikkri skrev:
Elkludde: jo hade den vart bredare hade problemet vart löst
men jag antar att den standard huv som sitter på mitt tak
är svår att förlänga, och du blir ju plåten till nock automatiskt
för smal. Frågan är om det krävs en bredare plåt eller om det kan
bli okej ändå..

Skickat från mobilen

Mikael
ja g hade samma problem men fick tillverkat vingar som gick ända ner i dalen monterades under bef med poppnitar Ang framkanten kan man göra samma sak o formklippa en plåt so är bockad i 90 gr
eller så kan man använda nock band

Elkludde skrev:
ja g hade samma problem men fick tillverkat vingar som gick ända ner i dalen monterades under bef med poppnitar Ang framkanten kan man göra samma sak o formklippa en plåt so är bockad i 90 gr
eller så kan man använda nock band
Okej. Låter ju som.en bra lösning får påtala det för montören.
Han har ju bara vart på taket vid 4 olika tillfällen hittills för att komma dit jag är idag.

mikkri skrev:
Okej. Låter ju som.en bra lösning får påtala det för montören.
Han har ju bara vart på taket vid 4 olika tillfällen hittills för att komma dit jag är idag.
plåga montören tills det blir rätt o bra utfört,som det ser ut på bild går det att lägga vingar hela vägen från nocken o ner

Elkludde skrev:
Den förlängda plåten upp till nocken borde vara bredare så den går ner ordentlig i nästa pannrad
Även skorstensbeslaget är för smalt bör även det att gå ner i nästa pannrad
Nej.

Det är ju rimligt att anta att det finns nästan en hel panna under plåten (på bredden) och då finns inget behov av att ha täckning även till nästa dal. Med ditt tankesätt får du lägga plåt på hela taket.......

• Gilla
Joak
  • Laddar…
mikkri skrev:
Storkstark: Jag tror inte några pannor är kapade... Då jag inte hittade några rester av det på taket.
brukar man inte städa bort skräpet efter sig ?

MathiasS skrev:
Nej.

Det är ju rimligt att anta att det finns nästan en hel panna under plåten (på bredden) och då finns inget behov av att ha täckning även till nästa dal. Med ditt tankesätt får du lägga plåt på hela taket.......
Tankesätt ! tittar man på den bild som visar pannor nerifrån kan troligen inte pannorna gå längre än till nästa dal men det är ju enkelt för TS att kolla
Ett par 100 mm remsor täcker väl inte hela taket är Du inte vaken kan o tänka klart ?

Elkludde skrev:
brukar man inte städa bort skräpet efter sig ?
Tydligen inte, var uppe på taket någon dag efter installationen
och plockade bort lösa skruvar och en takpanna, samt en panna från gräsmattan..

Får gå upp och kika igen men om yttersta "rännan" går hela vägen under huven. Vilket den
borde göra, då borde det räcka att fixa med gummiduken så den inte stoppar
vattnet i rännan. Eller?

mikkri skrev:
Tydligen inte, var uppe på taket någon dag efter installationen
och plockade bort lösa skruvar och en takpanna, samt en panna från gräsmattan..

Får gå upp och kika igen men om yttersta "rännan" går hela vägen under huven. Vilket den
borde göra, då borde det räcka att fixa med gummiduken så den inte stoppar
vattnet i rännan. Eller?
Gummiduken har ingen uppgift att fylla samlar bara skräp
det finns väl en underplåt som ligger på läkten o då kan inte pannorna gå hela under ?

Elkludde skrev:
Gummiduken har ingen uppgift att fylla samlar bara skräp
det finns väl en underplåt som ligger på läkten o då kan inte pannorna gå hela under ?
Nä det borde stämma.. resterna på gräsmattan var väl troligen från några delade pannor.

Elkludde skrev:
Tankesätt ! tittar man på den bild som visar pannor nerifrån kan troligen inte pannorna gå längre än till nästa dal men det är ju enkelt för TS att kolla
Ett par 100 mm remsor täcker väl inte hela taket är Du inte vaken kan o tänka klart ?
Jag tycker bara det börjar bli lite väl många hittepå-lösningar och svar i denna tråd.

Istället för att täcka med ännu mer plåt verkar det MYCKET enklare för Mikkri att klättra upp på taket och titta om han har en hel "dal" innanför plåtkanten. Har han det fungerar det utmärkt bra som det ser ut nu och man behöver inte lägga plåt över den topp som nu ligger precis bredvid plåten.

Du pratar också om underplåtar (underbeslag antar jag) i inlägg #41. Underbeslaget monteras inte på läkten. Det monteras på undertaket/råsponten om sådan finns och om sådan inte finns monteras det på reglar man fäster i takstolarna.

Har tyvärr inte kommit upp på taket idag då jag vart barnvakt här hemma..
Men om det finns en hel "dal" innanför plåten så klipper jag gummiduken i kanten och är nöjd å betalar
in det sista på fakturan. Eller skall man kräva att montören gör detta åt mig av princip.. får sova på det..

MathiasS skrev:
Jag tycker bara det börjar bli lite väl många hittepå-lösningar och svar i denna tråd.

Istället för att täcka med ännu mer plåt verkar det MYCKET enklare för Mikkri att klättra upp på taket och titta om han har en hel "dal" innanför plåtkanten. Har han det fungerar det utmärkt bra som det ser ut nu och man behöver inte lägga plåt över den topp som nu ligger precis bredvid plåten.

Du pratar också om underplåtar (underbeslag antar jag) i inlägg #41. Underbeslaget monteras inte på läkten. Det monteras på undertaket/råsponten om sådan finns och om sådan inte finns monteras det på reglar man fäster i takstolarna.
hur som med pannrad men det ser inte snyggt ut att plåten slutar mitt på en panntopp samt att det blåser in både snö och regn i på undertaket utan ner i dalen så gör en riktig plåtis
Sen kan det vara sant att underbeslaget ligger på takbotten,men den finns där ändå och hindrar pannorna att troligen gå hela upp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.