Jag har några långa hängrännor på huset och har satt takpannor, fotplåt och rännor enligt anvisningarna så gott jag kunnat. Fotplåten sitter på råsponten osv (dvs den mindre snygga monteringen, den man ser läkten med).
Problemet är att det är ett stort mellanrum mellan fotplåten och rännans bakkant så när det regnar mer än lite grann så skvätter det vatten uppmellan plåt och rännoR vilket leder till smutsig fotbräda.
Jag funderar på hur jag kan täppa till på ett vettigt sätt utan att ta bort möjligheten att demontera rännorna.
tankar jag haft är att limma nån remsa av takpapp eller plåt på undersidan fotplåten så att det går ner längre i rännan, men jag vet inte... Kanske kan he bekymmer när det blir snö och is i rännorna?
Problemet är att det är ett stort mellanrum mellan fotplåten och rännans bakkant så när det regnar mer än lite grann så skvätter det vatten uppmellan plåt och rännoR vilket leder till smutsig fotbräda.
Jag funderar på hur jag kan täppa till på ett vettigt sätt utan att ta bort möjligheten att demontera rännorna.
tankar jag haft är att limma nån remsa av takpapp eller plåt på undersidan fotplåten så att det går ner längre i rännan, men jag vet inte... Kanske kan he bekymmer när det blir snö och is i rännorna?
Har man krokar på fotbrädan så behöver man börja riktigt högt för att fallet inte gör att det blir en glipa. Fotplåten ska bottna i rännan.
Lösningen i ditt fall är att måttbeställa nya takfotsplåtar av en plåtslagare som du skruvar i översta bärläkten som är så långa så att de bottnar ner i hängrännan. Dessa räcker oftast att bara sticka in under takteglet och skjuta upp några pannor för att fästa med några skruv i varje ände så de inte glider isär.
På sikt kommer ju dina fotbrädor att ta stryk om det inte åtgärdas. Men den här lösningen döljer du även den svartmålade läkten.
Lösningen i ditt fall är att måttbeställa nya takfotsplåtar av en plåtslagare som du skruvar i översta bärläkten som är så långa så att de bottnar ner i hängrännan. Dessa räcker oftast att bara sticka in under takteglet och skjuta upp några pannor för att fästa med några skruv i varje ände så de inte glider isär.
På sikt kommer ju dina fotbrädor att ta stryk om det inte åtgärdas. Men den här lösningen döljer du även den svartmålade läkten.
Redigerat:
Ett problem att se upp med är ju det behöver kunna ventileras, lägger du en till fotplåt kan det bli tätt mellan den befintliga fotplåten. Så du kan behöva knacka/trycka in den befintliga plåten inåt mot fotbrädan så att du har en luftspalt så att det kan lufta in under bärläkten
Jag har tryckt upp mina rännkrokar så långt jag kunnat (och samtidigt kunna skruva i skruvarna) och jär är några bilder hur det ser ut i den ända där rännan är högst.
.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om jag ska försöka knäcka till mina fotplåtar så att de blir mer vertikala (och därmed täcker mer av glipan) - är det nån som har tips på hur jag kan göra det?
Bockningen på plåten är linje med fotbrädan, så den har stöd underifrån vid bockningen.
Bockningen på plåten är linje med fotbrädan, så den har stöd underifrån vid bockningen.
Hängrännan bör absolut inte vara som på sista bilden. Vid översvämning kommer vattnet att rinna ur rännan in mot fasaden, vilket skapar skada på fasaden över tid (eller åtminstone på takfoten). Se till att hängrännan är vinklad ut från fasaden (ifall det rinner över vatten).
Bra surr. Hoppas det löst sig för TS på 4 år.Hängränna skrev:
Hängrännan lutar utåt några grader så ytterkanten är lägre än innerkanten. Kontrollmätte precis och det är samma läge som för snart 4 år sedan.
Fotplåten sitter under duken (”pappen”). Man kan nog skönja kanten lite ovanför farmarskuvarna. Det är även en remsa papp under fotplåten.
Fotplåten sitter under duken (”pappen”). Man kan nog skönja kanten lite ovanför farmarskuvarna. Det är även en remsa papp under fotplåten.
Jag såg fel på bilderna angående lutningen, men bra att du kollade!P Prosit skrev:
Bra med fotplåten också, egentligen ska den sitta hela vägen ner till böjen på fotplåten, men som jag antar att det ser ut nu är en duglig anpassning antar jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stoppa en luftläcka mellan rum och kallvind
Isolering -
Skarv mellan ballofix och blandare läcker
Vatten & Avlopp -
Fog mellan hus och altanvägg?
Altan & Uteplats -
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vägghängd byrå, vad finns att välja mellan?
Inredning