Hej,
Vill sätta upp gardinskenor men osäker på om taket håller.
Vad är detta för skivor i taket?
Tack på förhand
Vill sätta upp gardinskenor men osäker på om taket håller.
Vad är detta för skivor i taket?
Tack på förhand
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Svårt att säga, men det skulle kunna vara tretex. I så fall håller det inte för mycket. Det är i så fall samma material som i gamloa hederliga anslagstavlor, som man lätt kan köra in häftstift i. Om du trycler mot materialet där i hålkanten så borde du kunna känna om det är mjukt.
Jag har med skaplig framgång sått gardinstänger att sitta fast på en vägg av tretex, genom att använda gipsankare av den här typen:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack
Finns i diverse varianter även på Biltema
Dessa kommer dock inte att fungera om skivan är för hård. I så fall duger troligen vanlig skruv. Jag har vid uppsättning i lite tveksam träfiberskiva, typ masonit men tjockare använt gipsmontageskruv. Det är skruvar med lite grövre gängor än vanlig träskruv (men inte lika grova som på gipsankaret). Den sitter lite säkrare i mjuka eller halvmjuka material.
Jag har med skaplig framgång sått gardinstänger att sitta fast på en vägg av tretex, genom att använda gipsankare av den här typen:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack
Finns i diverse varianter även på Biltema
Dessa kommer dock inte att fungera om skivan är för hård. I så fall duger troligen vanlig skruv. Jag har vid uppsättning i lite tveksam träfiberskiva, typ masonit men tjockare använt gipsmontageskruv. Det är skruvar med lite grövre gängor än vanlig träskruv (men inte lika grova som på gipsankaret). Den sitter lite säkrare i mjuka eller halvmjuka material.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag håller med om att det liknar treetex. Skrapa lite på kanten i hålet så ser du om det är brunt och har en tendens att skikta sig i flera lager ungefär som pressad papp, i så fall är det treetex. Nästa fråga är om det är tomrum bakom skivan eller om det finns trävirke där. Många (de flesta) husen från 50- och 60-talet har råspont mot vind eller bjälklag mellan våningsplan som man sedan fäste masonit eller treetex mot. Om du har råspont bakom skivorna så kan du skruva upp nästan vad som helst där utan problem.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden