4 904 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Reglerutrustning och solkretsarmatur
I mina seriekopplade Lesol 5AR paneler fungerar det inte med att montera ett större expkärl och sedan tro/hoppas att vätskan "far iväg" till det extra stora expkärlet. Eftersom vattenanslutningarn ligger i panelens överkant och att de sedan är seriekopplade så kommer det under en väldig lång tid alltid att finnas vätska i panelerna som kan koka och ge ånga. Detta skulle kräva ett väldigt stort expkärl för att ta hand om den volymökning som ångan ger.
När det gäller partiell förångning så är nog "heat pipe" rör de bästa. För de har väl bara vätska i ett horisontellt rör i panelens överkant (eller har jag fel) som lätt försvinner ur panelen vid kokning och inte som i mina plana solfångare ett långt rör som går i "serpentiner" över hela absorbatorplåten..
När det gäller partiell förångning så är nog "heat pipe" rör de bästa. För de har väl bara vätska i ett horisontellt rör i panelens överkant (eller har jag fel) som lätt försvinner ur panelen vid kokning och inte som i mina plana solfångare ett långt rör som går i "serpentiner" över hela absorbatorplåten..
I princip ja, dock måste hela vätskan som befinner sig inom fångarna kunna förångas och vanliga solfångare har mycket vätska i sig. Det innebär ett mycket stort expansionskärl. Jag läste om ett alternativ, kallas "drainback." Då dras vätskan ur fångarna utan förångning. Med drainback kan man även fyller fångarna med vanlig vatten. Det finns vätska som klarar av temperaturer som nås vid stagnation av vanliga fångare, så egentligen är det inte så viktigt med det.
En förutsättning för partiell förångning är att de varma rörslingorna ligger överst, eller nästan överst, samt plant. Annars får man problemet med att ångan inte går att blåsa ut, om rören går i serpentiner upp och ner. Det gör de ju, både i plana solfångare och i vakuumsolfångare av äldre typ, där vattnet går upp och ner i rören. Då blir det "vattenlås" som ställer till det.
Med heatpipe är det lätt att installera så att den heta delen hamnar längst upp, eller åtminstone tillräckligt högt upp, för att urblåsningen ska fungera. I mitt fall är det bara en svag lutning uppåt på rören från solfångarna, något som vi gjorde enbart för att vatten inte ska följa rören in under taket.
Med heatpipe är det lätt att installera så att den heta delen hamnar längst upp, eller åtminstone tillräckligt högt upp, för att urblåsningen ska fungera. I mitt fall är det bara en svag lutning uppåt på rören från solfångarna, något som vi gjorde enbart för att vatten inte ska följa rören in under taket.
Eftersom ingen annan svarat svarar jag. Har jag fel korrigerar säkerligen någon som vet 
Om man har u-rör eller plana paneler finns det normalt för mycket vätska i fångaren för att den skall kunna hanteras i ett expansionskärl, å andra sidan KAN ju de vara så stora som du själv vill, så det är upp till dig.
Det viktiga vid installationen är att vätskan skall placeras horisontellt och inte vertikalt om du förstår vad jag menar. Vid en installation där vätska vid kok skall ta sig upp och ned mängder med meter innan den trycks ned i expansionskärlet kommer det vara kvar en del glykol, även om säkerligen en del av glykolen kan tryckas ned.
Allt detta blir ju dock så mycket enklare med en heatpipe-konstruktion eftersom rören med hjälp av heat-pipen bara värmer en värmeväxlare med värmebärare. I mitt fall handlar det om någon liter vätska som skall få koka ner i expansionskärlet istället för 7-8 liter...
Här finns en massa att läsa om partiell förångning...
http://dalea.du.se/research/archive...4d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf
Om man har u-rör eller plana paneler finns det normalt för mycket vätska i fångaren för att den skall kunna hanteras i ett expansionskärl, å andra sidan KAN ju de vara så stora som du själv vill, så det är upp till dig.
Det viktiga vid installationen är att vätskan skall placeras horisontellt och inte vertikalt om du förstår vad jag menar. Vid en installation där vätska vid kok skall ta sig upp och ned mängder med meter innan den trycks ned i expansionskärlet kommer det vara kvar en del glykol, även om säkerligen en del av glykolen kan tryckas ned.
Allt detta blir ju dock så mycket enklare med en heatpipe-konstruktion eftersom rören med hjälp av heat-pipen bara värmer en värmeväxlare med värmebärare. I mitt fall handlar det om någon liter vätska som skall få koka ner i expansionskärlet istället för 7-8 liter...
Här finns en massa att läsa om partiell förångning...
http://dalea.du.se/research/archive...4d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf
Ingen annan svarat?
Det finns mer än en sida i vissa trådar!
Det finns mer än en sida i vissa trådar!
Denna hade nog jag valt om jag inte hade fått styrningen i paketet...
http://www.ekontroll.com/ekontroll_solbox_prodblad.pdf
Tror inte att någon hade tagit upp den här, eller gör jag bort mig igen???
http://www.ekontroll.com/ekontroll_solbox_prodblad.pdf
Tror inte att någon hade tagit upp den här, eller gör jag bort mig igen???
Den saknar dock också möjligheten att välja övre eller undre solslinga, om man har två.
Annars verkar den bra.
Annars verkar den bra.
Nu har jag både bestämt mig, köpt och installerat.
Det blev Solareg II Genius som styrning och armatur från Svenska Solgruppen.
Funkar kanon med egentligen bara ett smolk i bägaren; Styrningen har bara tyska i menyerna. Hade mycket begränsade kunskaper i tyska, men efter att ha pluggat in ett 20-tal glosor så är det inget problem.
Det blev Solareg II Genius som styrning och armatur från Svenska Solgruppen.
Funkar kanon med egentligen bara ett smolk i bägaren; Styrningen har bara tyska i menyerna. Hade mycket begränsade kunskaper i tyska, men efter att ha pluggat in ett 20-tal glosor så är det inget problem.
Aber natürlich!
Hej jag ser att du har en manual på svenska ,den är jag väldigt intresserad av då min är bortaR roli skrev:Själv har jag en Lesol DR3 som Solgruppen säljer, tillverkas av Sorel i Tyskland.
Främsta anledningen till att jag har den är att den är en av få (2 ev. 3 stycken) som klarar att styra två solslingor i acktanken, placerade högt och lågt. Den har många olika inkopplingsmöjligheter (manual på svenska i pdf kan skickas om intresse finns) och en hel del styrningsinställningar men effekt och energimätning finns inte, endast drifttidsräknare på cirkpumpen som den varvtalsreglerar om man vill för att variera pumpflödet.
Klicka här för att svara