Jag är en semi-novis som tänkte öka trycket på vår IVT490 något då manometern visar 0,93. Men påfyllningskranen rör sig inte….

Är det något särskilt handgrepp som krävs? Typ att lätt dra ut eller trycka in samtidigt som man vrider? Eller är det bara så att ingen har rört den på så många år att den fastnat?

Ska jag i så testa men lite symaskinsolja, 5-56, WD-40 eller liknande och försöka lirka lite fint? Vill ju inte dra sönder kranen i onödan ifall det leder till något slags läckage…

Tacksam för alla tips!

• Ventilgrupp med manuella vred och tryckmätare monterade på kopparrör, över ett rött expansionskärl, där en ventil är markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en LK 535
Utan att veta ser det också ut som att själva plastbredet har blivit snurrat förbi stoppet?
Du har ett litet urtag på plastvredet mellan kl 12 och kl 15 (om 15 är närmast
I bild) som jag antar borde linjera med själva stoppet som är i gjutgodset kl 18?
Lekmannagissning. Kan det vara så att du eller tidigare ägare vridit för långt?
Ventilen går antagligen inte att vrida sönder men plastvredet kan säker vridas ”ur läge” om man vill…?

• Gilla
Mr Nyberg
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Ser ut som en LK 535
Utan att veta ser det också ut som att själva plastbredet har blivit snurrat förbi stoppet?
Du har ett litet urtag på plastvredet mellan kl 12 och kl 15 (om 15 är närmast
I bild) som jag antar borde linjera med själva stoppet som är i gjutgodset kl 18?
Lekmannagissning. Kan det vara så att du eller tidigare ägare vridit för långt?
Ventilen går antagligen inte att vrida sönder men plastvredet kan säker vridas ”ur läge” om man vill…?
Tack för svar! Ska jag försöka vrida tillbaka ratten (medurs?) så att den hamnar i rätt läge? Eller vad tror du?

M Mr Nyberg skrev:
Tack för svar! Ska jag försöka vrida tillbaka ratten (medurs?) så att den hamnar i rätt läge? Eller vad tror du?
Sitter en skruv i vredet, lossar du den så kan vredet tas bort och kanske vrida med tång till rätt possition.
Men tänk på att vrida sakta och vara beredd på att stänga, annars fylls systemet till max och förhoppningvis så öppnar säkerhetsventilen. Eller stänga avstängningen lite, så det bara pyser genom den, till VVB, då det är varmvatten som fylls på.

• Gilla
Mr Nyberg
  • Laddar…
Tomture61
Det ska enbart vara att man vrider på sv. plasten / kranen .
Ej ngt speciellt handgrepp .
Dock är ditt tryck ej alarmerande lågt , om det inte är höghus du bor i .

Rengörs slangen från kompressorutrymmet ibland (1-2 ggr/år)
Slangen skymtar i bild .

• Gilla
Mr Nyberg
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det ska enbart vara att man vrider på sv. plasten / kranen .
Ej ngt speciellt handgrepp .
Dock är ditt tryck ej alarmerande lågt , om det inte är höghus du bor i .

Rengörs slangen från kompressorutrymmet ibland (1-2 ggr/år)
Slangen skymtar i bild .
Ok! Nej, trycket är fortfarande helt ok för en stuga på 60 kvm. Ville också testa att vrida på kranen som lite motionerande då jag inte rört den sedan köpet för två år sedan. Men antar att jag kan vänta tills våren/sommaren ifall något skulle gå fel… Slangen är rengjord och verkar funka fint!

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Krilleman
M Mr Nyberg skrev:
Ok! Nej, trycket är fortfarande helt ok för en stuga på 60 kvm. Ville också testa att vrida på kranen som lite motionerande då jag inte rört den sedan köpet för två år sedan. Men antar att jag kan vänta tills våren/sommaren ifall något skulle gå fel… Slangen är rengjord och verkar funka fint!
Har du ingen brådska så är det klokt att vänta till sommaren!

En LK 535 påfyllningsventil vrids vredet 90º för att uppnå öppet läge likt min bild.

LK 535 påfyllningsventil med svart vred, vridet 90 grader för öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mr Nyberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.