R Robert-san01 skrev:
Ursäkta att jag skrattar... Men man blir nästan sjösjuk av att titta på eländet.

Gör om, gör rätt. Enklast och billigast för dem.
eller mycket bra pris på det dom försökt göra

Det där ser inte alls bra ut, det räcket går inte att rädda.
Det enda rätta är att mäta rätt och tillverka ett nytt räcke.

Mvh Smeden

L
Sjukt att inte ha större yrkesstolthet än så
Att åka därifrån och tycka att det är ett bra jobb…

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nu i morse (onsdag), utan förvarning, kom företaget och monterade ned räcket och plockade med det. Kvar finns ett antal borrhål och det söndriga trappsteget:

Trägolv möter betongtrappa med skuggor. Solbelyst, utomhus, sliten, vardaglig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kontaktade dem och lät meddela att vi känner att vi har två val:

Det ena är att de kommer hit och mäter upp allting igen, när vi är närvarande, och sedan tillverkar ett helt nytt räcke. Dvs ingen ytterligare böjning, och ingen kapning och sedan hopsvetsande av två olika delar.

Det andra är att de fyller igen och lagar det som har gått sönder, och så går vi skilda vägar.

Svaret blev att de hör av sig på fredag. Så nu ska det bli spännande att höra vad de säger.

Nej, vi är förstås inte nöjda med hur det har gått och hur det har blivit. Men vi måste också säga att vi är glada och tillfreds med att både kommunikation har skett och åtgärder har vidtagits väldigt snabbt. Det är det som gör att vi ändå vill ge dem chansen att rätta till allting. Hade det varit ett företag som dröjer dagar med att svara på mejl/sms och sedan dröjer veckor med att rätta till en skruv, så hade vi sagt upp bekantskapen snarast möjligt. Nu är de ändå väldigt alerta och vi har egentligen inte hört något knorrande. Det har bara blivit väldigt fel.

Nu inväntar vi som sagt vad de säger på fredag. ;)

/ Kiwi

• Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Undrar om det är en bra idé att ni vill vara närvarande vid mätning. Då tar ni även en del av ansvaret. Mäter dom fel igen kan dom säger: men du har ju varit med om det!

Varför ska ni vara med när de mäter?
Varför får de inte kapa och svetsa? Det är väl så räcket är tillverkat? Det är väl resultatet som är det viktiga inte vägen dit.

Det är (var) fullt normalt att gjuta trappor på det viset. Det sparar en hel del betong utan att det blir sämre, om vettigt sten används. Det användes i alla oarmerade gjutningar.

Undrar om det är en bra idé att ni vill vara närvarande vid mätning. Då tar ni även en del av ansvaret. Mäter dom fel igen kan dom säger: men du har ju varit med om det!
Det är ett bra påpekande. Vi ville egentligen bara vara med för att vi ska ha samma syn på hur räcket egentligen ska byggas, men vi vill förstås inte ha något alls med själva mätningen att göra. Vi kommer i så fall inte att kontrollmäta eller göra något annat som gör att vi kan bli »medskyldiga«. Vi får se hur vi gör.

Varför får de inte kapa och svetsa? Det är väl så räcket är tillverkat? Det är väl resultatet som är det viktiga inte vägen dit.
Exakt hur räcket är tillverkat vet jag inte, men det som var avtalat var att räcket skulle vara i ett stycke (så att säga) och inte monteras på plats. Överdelen av räcket går (eller gick iaf) i en osvetsad del från hörnet ner till utsmyckningen på slutet. Det är möjligt att det går att rädda ena halvan och göra en snygg lösning på sista. Vi får se vad de kommer med för eventuellt motbud.

/ Kiwi

Det kom inget besked i fredags, men med tanke på att det var en klämdag så är det inte så konstigt.

I dag kom det ett sms, där det står att de kommer att laga trappan på onsdag eller torsdag den här veckan. Räcket kommer att ändras till rätt vinkel och »skickas på omgalvanisering«. Ingen montering kommer att ske förrän vi har »godkänt ändringen«.

Vet inte riktigt vad ändringen består i, om de nu inte menar att den nya och korrekta vinkeln är en ändring. :geek:

Kan bli en spännande vecka det här. Förhoppningsvis åt det positiva hållet.

/ Kiwi

Då har historien kommit till ett slut. Hoppas vi.

Trappan lagades som utlovat, om än någon dag senare än vad de hade sagt. Borrhålen i sidan åtgärdades inte, eftersom dessa skulle användas till den nya versionen av räcket. Sades det.

Sedan hörde vi ingenting. Och ingenting. Tills jag plötsligt i dag, medan jag satt på hemmakontoret, såg några killar bära in ett räcke på tomten. Okej, det var ju väldigt oväntat, eftersom ingen (som vanligt) hade förvarnat oss. Men välkommet, om det nu betydde att vi äntligen skulle få ett räcke.

När jag kom ut hade killarna försvunnit. Räcket låg bara på gräsmattan. Och det såg tyvärr skit ut även denna gång:

Metallstaket ligger på gräsmatta framför blommande buskar i en trädgård.
Skapa konto

Jag vet inte om vinkeln var korrekt efter trappans lutning denna gång, men det spelar ingen roll. Det ser ju ännu mer jävligt ut nu. :rolleyes:

Hustrun ringde upp företaget och sade att de kunde hämta räcket igen. Mannen i luren undrade »vad som var fel nu då«, som om det inte var uppenbart. När hon påpekade att det var ännu mer snett nu och såg skit ut, så medgav han att han hade sett(!) det själv före leverans. Så vi och företaget kom överens om att räcket skulle hämtas, hålen skulle lagas – och så får vi hitta någon ny leverantör. Nu går det inte längre.

Jag måste säga att jag är grymt förvånad över att någon kan jobba i en sådan här bransch, och ha så låg nivå av yrkesetik att man skickar saker till kunden som man vet är dåligt. Vi har redan klagat två gånger på samma sak. Vad gjorde att de trodde att vi skulle acceptera felet den tredje gången? Hade det inte varit enklare/billigare att bara fixa felet? Nu har de tillverkat och gjort om ett räcke flera gånger och kammar hem noll kronor. Eller ja, det blir ju snarare en hel del minus pga tillverkning, körning, löner etc.

Nu funderar vi på om vi vågar anlita några fler företag eller om vi ska ge oss på att skapa ett räcke själva, fast av trä. Fast det blir en annan historia. Kanske vi återkommer i en annan tråd då. ;)

/ Kiwi

J jankiwi skrev:
Då har historien kommit till ett slut. Hoppas vi.

Trappan lagades som utlovat, om än någon dag senare än vad de hade sagt. Borrhålen i sidan åtgärdades inte, eftersom dessa skulle användas till den nya versionen av räcket. Sades det.

Sedan hörde vi ingenting. Och ingenting. Tills jag plötsligt i dag, medan jag satt på hemmakontoret, såg några killar bära in ett räcke på tomten. Okej, det var ju väldigt oväntat, eftersom ingen (som vanligt) hade förvarnat oss. Men välkommet, om det nu betydde att vi äntligen skulle få ett räcke.

När jag kom ut hade killarna försvunnit. Räcket låg bara på gräsmattan. Och det såg tyvärr skit ut även denna gång:

[bild]

Jag vet inte om vinkeln var korrekt efter trappans lutning denna gång, men det spelar ingen roll. Det ser ju ännu mer jävligt ut nu. :rolleyes:

Hustrun ringde upp företaget och sade att de kunde hämta räcket igen. Mannen i luren undrade »vad som var fel nu då«, som om det inte var uppenbart. När hon påpekade att det var ännu mer snett nu och såg skit ut, så medgav han att han hade sett(!) det själv före leverans. Så vi och företaget kom överens om att räcket skulle hämtas, hålen skulle lagas – och så får vi hitta någon ny leverantör. Nu går det inte längre.

Jag måste säga att jag är grymt förvånad över att någon kan jobba i en sådan här bransch, och ha så låg nivå av yrkesetik att man skickar saker till kunden som man vet är dåligt. Vi har redan klagat två gånger på samma sak. Vad gjorde att de trodde att vi skulle acceptera felet den tredje gången? Hade det inte varit enklare/billigare att bara fixa felet? Nu har de tillverkat och gjort om ett räcke flera gånger och kammar hem noll kronor. Eller ja, det blir ju snarare en hel del minus pga tillverkning, körning, löner etc.

Nu funderar vi på om vi vågar anlita några fler företag eller om vi ska ge oss på att skapa ett räcke själva, fast av trä. Fast det blir en annan historia. Kanske vi återkommer i en annan tråd då. ;)

/ Kiwi
Gisses!

Typ inte ens 0 rätt!

Någon har alltså tillverkat missfostret, tyckt det ser bra ut och skicka det på galvanisering.

Ingen hos dem kan ha sett ett trappräcke tidigare.

Man blir lite nyfiken på vad den firman normalt tillverkar! :oops:

Klart du skia våga anlita ett annat företag. I många sammanhang är ett stålräcke mycket snyggare än ett klumpigt träräcke.
Jag anlitade ett företag två gånger för att tillverka ett galvat räcke och en stålkonstruktion till trappa. Delvis komplicerade saker som jag ritade själv men blev skitbra.
Trappa med trästeg, metallräcken, husfasad, trädgård, soligt väder, röd huvudstolpe, utemöbler, grön gräsmatta, lövträd, dagtid.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.